Skip to main content

E3: Disney Epic Mickey

Komt uitstekend uit de verf.

Wanneer je tegenwoordig Mickey Mouse op televisie ziet, is het een met de computer geanimeerde versie van de muis waarvan iedereen over de pakweg 80 jaar is gaan houden. Met weemoed denkt de oudere generatie terug aan de tijd dat Mickey, Pluto en al die andere vrienden van hem nog gewoon met de hand getekend waren. De goede oude tijd, zullen we maar zeggen.

Mickey moet nu de succesvolle overstap maken naar videogames, zodat hij ook op dit relatief nieuwe medium de harten van kinderen en volwassen kan veroveren. Verantwoordelijk voor het spel is het nieuw opgerichte Junction Point Studios onder leiding van Deus Ex-bedenker Warren Spector.

Ben je een groot fan van Super Mario Galaxy, dan zal Epic Mickey je ook ongetwijfeld gaan bevallen. We bedoelen hiermee niet dat het spel een kopie is van Nintendo’s loodgieter. Nee, we bedoelen ermee dat Epic Mickey een uitstekende platformer lijkt te worden. Het is verschrikkelijk moeilijk om een echt goede platformgame te ontwikkelen, iets dat Nintendo ongetwijfeld in de vingers heeft. Junction Point is dus een nieuwkomer en moet zich bewijzen, maar wat we van het spel gespeeld hebben lijken ze met vlag en wimpel te slagen.

Epic Mickey speelt, zoals je waarschijnlijk wel weet, in de wereld waar de vergeten Disney-catalogus zich bevinden. Of het nu gaat om tekenfilmfiguren of om attracties uit de pretpaken; als ze niet langer in gebruik zijn dan zul je ze kunnen vinden in de game. Mickey reist middels een magische spiegel naar deze wereld en moet iedereen zien te redden van de ondergang.

Het belangrijkste wapen in Epic Mickey is de verfkwast. Hiermee kun je namelijk niet alleen dingen in de levels erbij tekenen, maar door gebruik te maken van thinner kun je ook spullen verwijderen. Je zal niet als een idioot door de levels heen kunnen rennen en alles en iedereen wegspoelen met de thinner. Het is slechts te gebruiken op een redelijk beperkt aantal objecten en omgevingen.

E3-trailer voor Epic Mickey.

Spullen en plaatsen die beinvloed kunnen worden door het goedje zullen er anders uitzien. Niet alleen zullen ze iets lichter zijn qua kleur, maar de textures zullen er ook iets anders uitzien. Andersom werkt het net zo simpel; je hebt een platform nodig om hogerop te komen? Gooi er wat verf tegenaan en al je problemen zijn opgelost. Dingen die je eerder verwijderd hebt kun je ook weer terug laten keren overigens.

Het spel zal een paar grote hubs kennen, de quest maps. Dit zijn de plaatsen waar je aardige mensen tegen zal komen, winkeltjes vindt om spullen te kopen en waar je nieuwe opdrachten krijgt om uit te voeren. In de demo die wij speelden hadden we een paar objecten nodig om uberhaupt aan onze grote opdracht om een aantal piraten te redden te kunnen beginnen. Dus gingen we op pad. Tiki Sam, de uitbater van de plaatselijke winkel, wilde dat we een paar maskers voor hem verzamelden voordat we datgene kregen wat we nodig hadden.

De drie maskers bevonden zich op verschillende plaatsen in het level en er moest heel wat gesprongen en geklauterd worden om ze allemaal te krijgen. Lui als we zijn besloten we er maar twee te verzamelen om te kijken of Sam daar tevreden mee zou zijn. Helaas pindakaas. Dus moesten we de derde ook nog eens gaan zoeken. Gelukkig beschikten we over de magie van thinner, dus gingen we naar de achterkant van Tiki Sam’s winkeltje om daar een gat in zijn huisje te maken. Vervolgens konden we heel simpel de maskers die we net ingeleverd hadden weer oppakken om ze nogmaals aan hem te presenteren, in de hoop dat hij voor deze simpele truc zou vallen. Sam was echter slimmer dan hij leek, en boos zei hij dat hij hier niets aan had. Om toch maar van ons af te zijn gaf hij vervolgens het item dat we nodig hadden.

Sam was echter nog steeds pissig, en dit heeft directe invloed op dat moment maar ook later in het spel zul je hier iets van merken. Zo zal Sam niet blij met je zijn en zullen de spullen in zijn winkel aanzienlijk meer kosten dan wanneer je de echte drie maskers had gegeven. Dit soort momenten zijn zeer veel aanwezig in het spel en voegen enorm veel toe aan de herspeelbaarheid van het spel. Zo kregen we later nog de mogelijkheid om een paar piraten te redden of niet. Doe je dit wel, dan zullen andere piraten aardiger tegen je zijn, terwijl wanneer je het niet doet dat op dat moment een bepaald voordeel heeft doordat je een gebied inkomt waar je normaal gesproken niet zou komen, maar als nadeel heeft dat de piraten niet meer tegen je willen praten.

Warren Spector over Epic Mickey.

Het principe van de verf en thinner werkt verbazingwekkend goed. Met de nunchuck kun je thinner spuiten terwijl de b-knop op de Wiimote verf zal verspreiden. Wanneer je vijanden tegenkomt heb je dus minimaal twee mogelijkheden om uit te kiezen. Gebruik je de thinner dan zal de vijand helemaal verdwijnen. Gebruik je echter de verf dan zal hij een vriend van je worden die je helpt tijdens de gevechten. Opgepast, want er zijn ook vijanden die gebruikmaken van thinner en een simpel druppeltje van het goedje zorgt ervoor dat de net vriendelijk geworden vijand zich nu weer tegen je keert.

Epic Mickey draait dus eigenlijk opmerkelijk veel om het maken van keuzes, iets dat je niet zou verwachten in een dergelijke platformgame. Het leuke is ook dat ze weldegelijk van invloed zijn op de mogelijkheden die je later in de game zal krijgen.

Het belangrijkste aan het spel is nog wel dat het allemaal gewoon goed aanvoelt en speelt. Het is moeilijk om goede controls te ontwerpen, ervoor te zorgen dat het springen lekker werkt en dat ook het vechten nog eens goed uit de verf komt (ha!). De camera beweegt goed mee en is makkelijk te herpositioneren, het springen werkt lekker soepeltjes en het is goed in te schatten waar je neer gaat komen. Dit klinkt overbodig om te vermelden, maar het gebeurt veel te vaak dat dit soort elementaire zaken gewoon niet goed uitgewerkt zijn in platformgames.

Buiten het feit om dat het spel lekker speelt is er ook nog eens gigantisch veel te doen. Natuurlijk is er het grote verhaal dat je tot een goed einde moet brengen, maar er zijn ook nog eens heel veel sidequests die je kan doen. Hiermee zul je onder andere tickets te verzamelen, de ingame valuta waarmee je items, verf en thinner kan kopen. Ook kun je allerlei collectables verzamelen, al wilde de ontwikkelaar nog niet echt uitweiden over wat deze precies inhouden.

Alhoewel de stijl van Epic Mickey wanneer je aan het spelen is redelijk rechttoe rechtaan – natuurlijk wel met heel veel Disney-invloeden – zijn het vooral de filmpjes en tussenlevels die grafisch veel indruk maakten. De cutscenes bestonden uit handgetekende filmpjes die deden denken aan de cartoons uit de jaren ‘ 50, terwijl de levels waarin je van plaats naar plaats reist – ongeveer 40 in totaal – weer uitzien als de oude zwart/wit-filmpjes met onder andere Steamboat Willie.

Met al deze elementen lijkt Epic Mickey alles in zich te hebben om een meer dan uitstekend spel te worden. Dit zou wel eens een episch avontuur kunnen worden.

Lees ook dit