E3: Ghost Recon: Future Soldier
Fantastisch futuristisch.
Om ervoor te zorgen dat Ghost Recon behoorlijk realistisch is, ondanks dat het in de toekomst afspeelt, heeft Ubisoft samengewerkt met enkele bedrijven die nieuwe technieken onderzoeken voor het Amerikaanse leger. Zo zijn ze langs geweest bij een onderzoeksafdeling waar gewerkt wordt aan een techniek die soldaten zo goed als onzichtbaar zou moeten maken. Hoe ziet dit er op het moment uit? Nou, om met de woorden van de developer van Ghost Recon te spreken: 'Like crap'. Over vijftien jaar zou het beter uit moeten zien.
In het spel is de techniek van de Ghosts al een stuk verder gevorderd. Soldaten zijn, wanneer ze de techniek gebruiken, een stuk verder dan op dit moment, en dat werkt logischerwijs in je voordeel. Jij en je teamgenoten kunnen met behulp van de techniek in de omgeving opgaan als een kameleon in een boom. Hierdoor kunnen vijanden langs je lopen zonder dat ze je zien. Ook kun jij vlakbij je tegenstanders komen en ze van vlakbij uitschakelen.
In actie ziet dit principe er om eerlijk te zijn een beetje goedkoop uit. Zolang je maar niet hard rent kan je tegenstander je eigenlijk niet zien. Het vreemdste moment was nog wel toen de ghosts een persoon achter een groot machinegeweer uitschakelden. Vervolgens kwam er een andere wachter langs en zorgde de ghost ervoor dat de persoon achter het machinegeweer niet omviel. Zonder ook maar om te kijken liep de andere wachter langs. We weten niet hoe het met jullie zit, maar ons zou het opvallen wanneer iemand met een gat in zijn voorhoofd op wacht staat.
Een opvallende factor is de filmische manier waarop alles weergegeven wordt in het spel. Korte animaties waarin je niets hoeft te doen lopen moeiteloos over in gameplay en andersom, waardoor het geheel uitziet als één vloeiende ervaring.
Op een gegeven moment moest een vijandelijke soldaat gevangen worden genomen. Terwijl jij gecamoufleerd steeds dichterbij sloop, waren het je medesoldaten – in dit geval bestuurd door de computer – die automatisch hun vizieren richtten op de drie andere soldaten rondom de toekomstige gevangene. Toen je eenmaal dichtbij genoeg was zag je al snel de lasers van hun geweren op de voorhoofden van de lijfwachten staan, en op precies het juiste moment werden ze uitgeschakeld waardoor jij razendsnel de hooggeplaatste officier in kon rekenen. De manier waarop dit verliep zag er zo soepel uit dat we er bijna over twijfelden of het niet alleen voor deze demo zo ingebouwd was, maar de heren van Ubisoft verzekerden ons dat dit soort momenten door de hele game aanwezig zouden zijn.
Aangezien Future Soldier zich, zoals de naam al doet vermoeden, in de toekomst afspeelt, is het logisch dat je naast het camouflagepak de beschikking hebt over nog veel mer futuristisch wapentuig.
De ghosts hebben bijvoorbeeld een soort kleine raketwerper op hun schouder. Alhoewel we deze helaas niet in actie te zien kregen in deze missie, is het wel een apparaat dat zeer zeker mogelijkheden biedt. Maar ook je vijanden beschikken over het nieuwste wapentuig.
Toen een helikopter een grote zelfdenkende en zwaarbewapende robot af kwam leveren zagen we de problemen al voor ons. Gelukkig werd de uit de kluiten gewassen auto met een helikopter afgeleverd, en één schot in het hoofd van de piloot van de helikopter maakte een einde aan de dromen van de vijanden om gebruik te kunnen maken van het apparaat.
Vergis je niet; deze game heeft niets meer te maken met de Ghost Recon van weleer. Natuurlijk lijkt het in zekere mate op de Advanced Warfighter-games, maar verwacht geen taferelen zoals je die in de eerste paar GR-games zag. Dit is een actiegame, en Ubisoft doet er alles aan om zoveel mogelijk actie in de game te duwen.
Dit lijkt ze vooralsnog zeer goed te lukken, want Ghost Recon: Future Soldier ziet er leuk, spannend en vooral heel erg actievol uit. Je bent constant bezig met dekking zoeken, mensen afschieten en allerlei andere zaken die een soldaat in de toekomst mee zou moeten maken. We hopen wel dat er niet al te veel gebruik hoeft te worden gemaakt van het camouflagepak, want het voelde toch een beetje goedkoop om zonder problemen langs de vijanden te kruipen en lopen.
Voor iedereen die dus hield van de GRAW-games zal Future Soldier er waarschijnlijk nog een schepje bovenop doen. Zie het als Advanced Warfighter op steroïden; het is allemaal nóg chaotischer, lawaaiiger, bevat nog meer ontploffingen en nog meer actie. Hoor je ons klagen? Nee, wij niet.