Skip to main content

E3: God of War: Ghost of Sparta (hands-on)

Bekend, maar smakelijk PSP-festijn.

Tegenwoordig weet Sony een aankomende God of War telkens weer te teasen wanneer ze net een nieuw avontuur van Kratos op de markt gebracht hebben. We zagen het eerst gebeuren bij God of War II, waarbij op de handleiding van het spel te lezen stond dat de reeks naar de PSP in de vorm van Chains of Olympus zou komen. Nu hebben ze dezelfde strategie toegepast in God of War III, maar dan met behulp van Trophies. De officiële website van het spel, Spartans Stand Still, zou pas de eerste informatie over de nieuwe God of War vrijgeven wanneer genoeg mensen de Platinum Trophy in deel drie vrijgespeeld hadden. Ondertussen is de kaap al een tijdje bereikt en weten we dat Sony Santa Monica in samenwerking met PSP-veteraan Ready at Dawn werkt aan God of War: Ghost of Sparta, een game die exclusief voor de PSP zal verschijnen. Wij gingen alvast eens aan de slag met onze favoriete oorlogsgod in zakformaat op de voorbije E3, en we voelden ons meteen weer thuis.

Ghost of Sparta zal ons vooral meer inzicht geven in de roots van Kratos, terwijl we ook nog even te weten komen wat er allemaal gaande was in de legendarische stad Atlantis. Veel meer over het verhaal kunnen we jullie niet vertellen gezien de speelbare demo op de E3-beurs vooral richting de journalisten moest communiceren hoe de gameplay werkt. Een makkelijke taak gezien iedereen die Chains of Olympus speelde meteen als een dolle hond kan beginnen rondhakken in dit tweede PSP-avontuur van Kratos.

Aan de basis is alles compleet hetzelfde gebleven. Je kunt met je kettingzwaarden lichte en zware aanvallen uitvoeren, terwijl je doorheen het spel allerhande nieuwe combo's kunt vrijspelen. Er is weer een magiemeter aanwezig die je opgebruikt wanneer je speciale wapens hanteert, en de kisten met de gekleurde, gloeiende bollen zijn ook opnieuw van de partij. De ontwikkelaar lijkt voorlopig op veilig te spelen met Ghost of Sparta, en dat kunnen we ze niet bepaald kwalijk nemen. Tot op de dag van vandaag is de vorige draagbare God of War nog steeds een van de beste PSP-games ooit.

Toch konden we tijdens onze speelsessie enkele kleine vernieuwingen ontdekken. Zo kan Kratos deze keer vijanden als stormram gebruiken (zoals in God of War III) om ze daarna tegen de grond te smakken. De kale bikkel zal vervolgens bovenop zijn tegenstander gaan zitten, waarna de speler mag beslissen hoe ze het onfortuinlijke slachtoffer gaan doden. Een paar rake klappen tegen het gezicht, of eerder een verzameling aan kniestoten in de ribben? Jij hebt het voor het zeggen, maar het resultaat zal steeds een dosis bloederige voldoening geven.

Een teasertje rond de aankomende God of War voor de PSP

Naast de nieuwe aanvalsbeweging mochten we ook een vers wapen uittesten in de vorm van een speer en schild. Kratos zal dit duo gelijktijdig hanteren, wat enkele toffe gevolgen heeft. Zo kan hij met zijn schild een helse stoot uitdelen die vijanden naar achteren knalt, terwijl onze held er natuurlijk ook gewoon dekking achter kan zoeken. De speer is dan weer uitgerust met een hele hoop nieuwe aanvalsbewegingen, met als leukste de mogelijkheid om het ding richting een nietsvermoedende tegenstander te gooien. Het is een beetje gek dat Kratos meteen daarna weer een nieuwe speer uit zijn onzichtbare rugzak trekt, maar God of War draait nu eenmaal rond brute actie waardoor realisme naar de achtergrond verschuift. De speer en het schild samen gebruiken geeft enkele frisse gameplaymogelijkheden, en we vragen ons nu al af hoe we dit dodelijk duo verder zullen kunnen opwaarderen.

Ook de gevechten tegen eindbazen keren in Ghost of Sparta terug. Wij namen het bijvoorbeeld op tegen Scylla, een vies zeemonster dat zo nu en dan tentakels uit haar borsten laat schieten. We moeten toegeven dat het bijhorende gevecht best pittig was en er redelijk wat tactisch inzicht nodig was om Scylla terug naar de zeebodem te sturen. Stekende tentakels blokkeren en over de zwiepende variant springen bleek de juiste strategie te zijn, maar dat klinkt een stuk simpeler op papier dan het in de praktijk is.

Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat Ghost of Sparta niet soepel speelt, integendeel. De ontwikkelaar weet een constante framerate te behouden, terwijl het besturen van Kratos net zoals in Chains of Olympus opvallend vlotjes gaat. De vaste camera gooide tijdens onze speelsessie nooit roet in het eten, en we kunnen niet ontkennen dat het spel er zo mogelijk nog een tikkeltje beter uitziet dan zijn PSP-voorganger. Vooral brekende objecten komen wat beter uit de verf, terwijl effecten die van je wapens afschieten er ook stoerder uitzien.

Veel meer valt er voorlopig niet te vertellen over God of War: Ghost of Sparta. We vermoeden dat we eens de volledige versie voor handen is meermaals terug zullen denken aan Chains of Olympus, gezien Ready at Dawn gewoon verder aan het bouwen is op die solide basis. De manier waarop dit nieuwe avontuur zich kan onderscheiden van het vorige is aan de hand van nieuwe, toffe wapens zoals het schild en de speer en een pakkend verhaal en memorabele eindbazen. Of Ready at Dawn daarin zal slagen weten we jullie dit najaar te vertellen, wanneer God of War: Ghost of Sparta voor de PSP uitkomt.

Lees ook dit