E3: Killzone 3 (hands-on)
3D-geweld.
Met de komst van de 3DS en de update voor de PlayStation 3 heeft de 3D-update een tijdelijk hoogtepunt bereikt. Wanneer de handheld in de winkel ligt en de prijzen van 3Dtv’s tot acceptabel niveau zijn gedaald zullen we waarschijnlijk nog veel meer gaan horen van deze technologie. Tot we zelf een 3Dtv in huis hebben zullen we het moeten doen met de televisies die Sony ons voorschotelt, en de E3 is natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid om hier gretig gebruik van te maken.
Het spel waarmee Sony de 3D-functionaliteit van de PlayStation 3 ongetwijfeld het meeste gaat promoten is Killzone 3. Gelukkig heeft Guerrilla ervoor gekozen om het niet om te toveren tot Killzone 3D, want dat zou toch wel verschrikkelijk goedkoop zijn. Nee, gewoon Killzone 3.
Vorig jaar kwam Killzone 2 uit en het is nog steeds één van de meest gelauwerde PS3-shooters op de markt. Killzone 3 zal daar nog een schepje bovenop doen, als het aan de Nederlandse ontwikkelaar ligt.
De grootste toevoeging die tot nu toe bekend is gemaakt is het jetpack. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een machine die je aandoet en waarmee je korte stukken kan vliegen. Je zult geen twee minuten in de lucht kunnen blijven wanneer je het ding gebruikt, maar je kan er flinke afstanden mee overbrengen in luttele seconde. Het is dus meer een jumppack dan echt een jetpack.
Zoals het er nu naar uitziet zul je de jetpack vooral gebruiken om gaten in je route te kunnen overbruggen. De missies die wij speelden vonden allemaal plaats in een ijzige wereld waar sneeuw en ijskoud water overal aanwezig waren. Met behulp van het jetpack sprongen we van ijsschots naar ijsschots om zo op plaatsen te komen waar we normaal gesproken geen toegang tot hadden gehad.
Het leuke aan de jetpack is dat er ook nog eens een flink geweer aan vastgeketend zit waarvan de kogels niet opkunnen. Je kan echter niet als een idioot in het rondspringen terwijl je een fontein van kogels afvuurt. Het geweer zal namelijk redelijk snel oververhit raken en je zult een goede balans moeten vinden tussen de gigantische sprongen die je kan maken en het rondsproeien van de loden bonen.
In eerste instantie speelden we de demo in 2D, en dan is het gewoon Killzone 2 maar dan uitgebreider, iets mooier en actievoller. Toen we daarna echter de 3D-versie probeerden hoopten we omver geblazen te worden door de shit die op het scherm plaatsvond. In zekere zin was dat ook wel zo, maar toch ook weer niet.
Het 3D-effect bij Killzone 3 werkt goed; je ziet vooral veel meer diepte en bij de sprongen met de jetpack kun je veel beter inschatten waar je precies neer gaat komen en hoe ver iets van je verwijderd is. Hetzelfde geldt voor Helghast die zich ver van je af bevinden; je kan afstanden veel beter waarnemen dan wanneer je zonder de 3D-functie speelt. Voor de rest zijn er natuurlijk heel veel leuke details, zoals de dwarrelende sneeuw en de rondspringen kogelhulzen.
Echter, het lijkt niet daadwerkelijk al te veel toe te voegen aan de gameplay van het spel. Natuurlijk is het handig om dingen beter te kunnen inschatten, maar het is niet alsof dit een compleet andere game is dan de 2D-versie.
We durven zelfs te zeggen dat de game zelf er een stukje minder uitziet dan de ‘simpele’ 2D-versie. Het spel lijkt namelijk meer kartels te bevatten dan zijn tegenhanger. Op zich is dit natuurlijk logisch omdat het veel meer processorkracht kost om alles twee keer op het scherm te toveren om de 3D-beelden daadwerkelijk te kunnen weergeven. Maar het is gewoon jammer dat een spel als Killzone 3 moet inleveren in grafisch aspect om in 3D weergegeven te kunnen worden.
Ook vragen we ons af hoe lang het duurt voordat je ‘ziek’ wordt van 3D. Wij hebben ongeveer twintig minuten gespeeld – eerst WipEout HD en daarna Killzone 3 – en we hadden behoorlijk last van onze ogen. De techniek die Sony gebruik bij haar tv’s is namelijk ook iets anders dan die wat in bioscopen gebruikt wordt. Brillen moeten syncen met de tv om 3D te kunnen weergeven, en het duurt een paar seconde voordat de bril aan het beeld aangepast is. Hoe lang duurt het echter voordat je in plaats van irriterende ogen echt hoofdpijn krijgt? Is dit iets waar je aan went na een paar flinke sessies?
Het zijn vragen die vooralsnog moeilijk te beantwoorden zijn omdat we nog nog niet heel lang hebben kunnen spelen met de 3D-games. Wat we wel kunnen zeggen dat Killzone als spel gewoon uitstekend speelt, en we het volste vertrouwen in hebben dat Guerrilla het spel in topvorm brengt voor de release. We hopen wel dat de aandacht voor de 3D-effecten er niet voor zorgt dat het spel zelf vergeten wordt.