E3: MotorStorm: Apocalypse
Barsten in de fundamenten.
Liefhebbers van racegames hebben de laatste tijd niet te klagen gehad. Ze kregen zopas nog Blur en Split/Second: Velocity voor de kiezen, terwijl de PS3-bezitters aan de slag kunnen gaan met de vermakelijke kartgame ModNation Racers. Aanhangers van de console van Sony die graag in een digitale bolide kruipen lijken trouwens een mooie tijd tegemoet te gaan. Niet alleen verschijnt het langverwachte Gran Turismo 5 begin november exclusief voor de PlayStation 3, er is ook een nieuwe MotorStorm op komst die de fundamenten van de reeks doet daveren…letterlijk!
In MotorStorm 3 race je niet langer doorheen een zanderige woestijn, een tropisch paradijs of een besneeuwde bergpas. De ontwikkelaar heeft de omgevingen die geschapen werden door de natuur achter zich gelaten om spelers deze keer in een heuse metropool te droppen. De locatie heeft momenteel nog geen officiële naam (men noemde het gewoon “The City”) maar het is wel duidelijk waarom er voor deze radicale verandering gekozen is. The City heeft namelijk te kampen met een helse aardbeving waardoor gebouwen, bruggen en metrotunnels aan het instorten zijn, en natuurlijk vinden de doorgedraaide organisatoren van het MotorStorm festival zulke dingen helemaal te gek.
In dit derde deel zul je met andere woorden doorheen een instortende stad scheuren. Wanneer een wolkenkrabber het begeeft in de verte kun je met een druk op de knop de camera laten focussen op hetgeen er aan het gebeuren is. De ontwikkelaar programmeerde heel wat van deze actiescènes, maar er is meer aan de gang dan dat. Dingen die instorten komen namelijk ook op het raceparcours terecht, en dan heb ik het niet over enkele stukken puin of wat losgevlogen bakstenen. Neen, het zijn meestal complete gebouwen die op de weg vallen, wat van MotorStorm 3 meteen de meest hectische game binnen de reeks maakt.
Zoals we dat gewoon zijn geworden van MotorStorm is er ook in dit derde deel van een verhaal weinig tot geen sprake. De stad waardoor jij en je rivalen racen zal binnen twee dagen helemaal met de grond gelijk gemaakt worden door de aardbeving, en dus grijp je je kans om nog even de waaghals uit te hangen. Op veertig unieke parcours die zich overdag en ’s avonds afspelen mag je binnen drie moeilijkheidsgraden je ding doen. Alle reeds bestaande voertuigtypes zijn nog altijd van de partij, maar Evolution heeft voor de gelegenheid nog eens vijf nieuwe klassen erbij gesmeten.
Allereerst zijn er de supercars en superbikes. Zoals de naam al doet vermoeden gaan deze voertuigen ongelofelijk snel en zien ze er blits uit. Als derde toevoeving zijn er kleinere wagens die erg wendbaar zijn en zich in allerlei nauwe doorgangen kunnen wringen. De muscle cars stopte de ontwikkelaar er overduidelijk in om de Amerikaanse fans een dienst te bewijzen, maar we kregen deze wagens spijtig genoeg nog niet te zien. Het zijn choppers die het rijtje afsluiten. Deze motoren zijn wat trager dan hun verderlichte broertjes, maar zijn wel uitgerust met een wat meer stabiele wegligging. Evolution vertelde ons dat ze eigenlijk slechts twee nieuwe types wouden toevoegen, maar al snel zagen dat er teveel ideeën rondvlogen binnen het team. Hopelijk blijft de delicate balans tussen de voertuigen – een van de sterke punten van MotorStorm als reeks – staande nu we uit meer dan tien verschillende racemachines mogen kiezen.
Matt Southern, de game director van MotorStorm 3, liet ons weten dat zijn team veel tijd gestopt heeft in het ontwerpen van een dynamische A.I. die je voortdurend in het oog zal houden. Dit zouden we op drie verschillende niveau’s moeten merken. Ten eerste gaan vijanden van tijd tot tijd met je spelen door bijvoorbeeld voortdurend op je in te beuken of je met opzet van de baan te duwen. Daarnaast zou de stad ook nog eens op je handelingen letten en daarop met instortingen en wegzakkende wegen reageren. Helemaal nieuw in MotorStorm is de dreiging die afkomstig is uit de lucht. Er zijn twee facties, waaronder het leger, die het niet eens zijn met de organisatie van het MotorStorm festival in het midden van een naar de haaien gaande miljoenenstad. Onderhandelingen zijn nutteloos gebleken, en dus zullen ze proberen om je met wapengeschut vanuit helikopters van de baan te knallen.
Vooral die laatste toevoeging tilt de spanning naar een nieuw niveau. In MotorStorm is je wagen traditioneel niet uitgerust met wapens, maar toch verklapte Evolution ons dat ze aan het onderzoeken zijn hoe ze spelers de mogelijkheid kunnen geven om vliegende vijanden neer te halen. We zien nu al de Trophies voor ogen die bij zo’n handeling tevoorschijn gaan komen. Wat dan weer wel bekend gaat aanvoelen voor mensen die met de voorgaande delen aan de slag gingen is de voor hitte gevoelige boostmeter en de verschillende te volgen routes binnen de parcours. De ontwikkelaar legde deze keer echter wat minder de nadruk op het ontwerpen van wegen die speciaal voor één bepaald type voertuig geschikt zijn, maar wou er vooral voor zorgen dat de routes over, door, onder en met elkaar verwoven zijn.
Grafisch wist het spel nu al een aardige indruk achter te laten op ons, en dat terwijl MotorStorm 3 pas begin volgend jaar verschijnt. Er is voortdurend wat gaande op het parcours en de stad ziet er vooral lekker imposant uit, wat instortingen extra spannend maakt. Deze keer lopen er regelmatig ook vluchtende mensen over de baan en uiteraard kun je deze arme stakkers de benen van onder het lijf rijden. Het is een klein detail, maar we zijn erg blij dat men levende doelwitten in het spel gestopt heeft.
MotorStorm 3 zal ook een online modus bevatten die deze keer een stuk verder zal gaan dan wat we tot nu toe van de reeks gezien hebben. Evolution gaf eerlijk toe dat ze goed gekeken hebben naar de multiplayer van Modern Warfare 2, en dat merk je ook duidelijk wanneer de game director over de online mode van zijn spel spreekt. Verwacht een veelheid aan uitdagingen, een XP-systeem waardoor je level zal stijgen, de mogelijkheid om je wagen naar believen aan te passen en een creator waarin je helemaal zelf spelmodi mag ontwerpen. Spijtig genoeg konden we dit alles tijdens de E3 nog niet uittesten, maar het klinkt allemaal alvast interessant genoeg om het online gedeelte van MotorStorm anno 2011 te verantwoorden.
Als laatste leuke nieuwtje bevestigde Evolution voor een tweede keer – nadat Sony dat tijdens hun persconferentie al deed – dat MotorStorm 3 in 3D speelbaar zal zijn. De studio zit naar eigen zeggen al zo’n vijf jaar met het idee van een 3D-implementatie binnen de racer in het achterhoofd. Southern vertelde ons dat het voor hem vooral belangrijk is dat 3D iets toevoegt aan de gameplay, en in MotorStorm 3 moet dit het grotere dieptezicht worden. De speler zal nu en dan van gebouw naar gebouw springen met zijn bolide, en op zulke momenten is het van levensbelang dat je de af te leggen afstand goed kunt inschatten. 3D zal je daarbij helpen. Ook is het gewoon zo dat je veel meer het gevoel krijgt alsof je honderden meters van de grond aan het racen bent wanneer je kijkt naart een stereoscopisch beeld.
MotorStorm 3 wist ons aardig te verrassen doordat de ontwikkelaar duidelijk wil proberen om te vernieuwen. Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken zullen we volgend jaar pas te weten komen wanneer deze racer exclusief voor de PlayStation 3 verschijnt.