E3: nail'd (hands-on)
Modderige vijgen na Pasen.
Hoewel Red Dead Redemption de nieuwe standaard gezet heeft wanneer het aankomt op spellen in het Wilde Westen wist ontwikkelaar Techland ook een noemenswaardige hommage aan de cowboy te brengen met Call of Juarez en diens opvolger. Beide titels verschenen onder de vlag van Ubisoft, maar nu heeft de Poolse studio een samenwerking aangegaan met uitgever Deep Silver, waarmee ze rond het einde van dit jaar het spel nail'd uitbrengen. Wij gingen op de zopas afgelopen E3 aan de slag met deze arcade racer, en hoewel het allemaal best lekker speelde hebben we momenteel zo onze twijfels of deze game uiteindelijk niet zal aanvoelen als mosterd na de maaltijd.
Nail'd lijkt namelijk wel erg hard op het in 2008 verschenen en zeer degelijk Pure van Black Rock Studios. In die game mochten we plaatsnemen op quads, waarmee we doorheen een aantal bosrijke en vooral zeer modderige omgevingen mochten racen. Om het allemaal lekker spectaculair te maken zat het spel vol met gigantische kloven waarover je kon springen, om onderweg ook nog eens wat trucjes uit je mouw te schudden. Nail'd heeft precies hetzelfde te bieden, maar schrapt de Tony Hawk achtige moves en vervangt deze met de in Split/Second – toevallig ook een racegame gemaakt door Black Rock – geïntroduceerde spectaculaire achtergrondmomenten.
Op de twee verschillende parcours waarop wij ons ding mochten doen was het onder andere mogelijk om op het dak van een rijdende trein rond te scheuren, terwijl we wat later op een landingsbaan reden terwijl er net een vliegtuig ging landen. Dit doet erg denken aan wat we in Split/Second zagen (de vliegtuiglanding voelt in beide titels nagenoeg identiek aan), met als grote verschil dat je in nail'd geen invloed hebt over wat er gaande is tijdens je race. Men beschreef ons de titel dan ook als een rasechte arcade game waarmee spelers gewoon plezier moeten hebben. We geven graag toe dat nail'd een toffe no nonsense game zal worden, maar voorlopig lijkt Techland niets noemenswaardig toe te voegen aan het dirtrace genre
Op de parcours zijn er verschillende brandende poorten te vinden die je wanneer je erdoor rijdt een boost geven. Dit concept hebben we al in tientallen andere games gezien, dus ook hier geen grote revelatie. Wel is het zo dat wanneer je honderden meters boven de lucht hangt dankzij het gebruiken van een springschans opmerkelijk veel controle hebt over je voertuig. De ontwikkelaar noemde dit 'air control', en je zult er ook zeker gebruik van moeten maken wil je succesvol op de grond neerkomen. Balanceer je je voertuig niet helemaal goed, dan zal je piloot zonder pardon met z'n smikkel in de modder belanden.
Binnen elke omgeving lijken er verder meerdere paden beschikbaar te zijn, zoals we dat ondertussen wel gewoon zijn in dit soort spellen. Het ene pad kan sneller zijn, maar er zijn meer obstakels waarmee je rekening zult moeten houden, terwijl het pad daarnaast je naar een weg brengt waarop vooral bijvoorbeeld veel jumps te vinden zijn. Eender welke keuze je maakt zul je echter altijd belanden op een route die leuk ontworpen is en de adrenaline door je lichaam doet pompen. Dat laatste is trouwens precies wat Techland met nail'd wil bereiken: het brengen van een racer vol met actiemomenten en memorabele parcours.
Grafisch ziet nail'd er overigens niet slecht uit. Omgevingen zijn mooi vormgegeven, volgeladen met bomen, struiken, rotsen en ander opvullend materiaal. Niemand zal ontkennen dat Techland een kleurrijk en levendig geheel geschapen heeft, maar nogmaals: zagen we dit allemaal niet al eens eerder? Een ander element dat ondertussen gemeengoed geworden is in racegames waarin je door de modder rijdt is de dynamische vervorming van de ondergrond. In nail'd is deze technologie volledig afwezig en blijven de parcours voortdurend hetzelfde. Men beloofde ons wel dat je voertuig schade zal oplopen, maar dit zal eerder een oppervlakkig iets blijven. Nooit zal een essentieel onderdeel afbreken of indeuken dat daardoor een negatieve invloed heeft op je rijgedrag.
Nail'd lijkt na dit alles opgemerkt te hebben inderdaad een rasechte arcade racer te worden die bovendien toegankelijk gaat worden voor een groot publiek. Tijdens onze speelsessie werden we gewaar dat het spel bij hectische momenten – bijvoorbeeld wanneer je je bovenop de rijdende trein bevindt – zelf wat gaat bijsturen waardoor je toch maar niet de dieperik in zou vallen. Ook wist de ontwikkelaar ons te vertellen dat wanneer je een lange tijd als laatste rijdt je automatisch wat meer boostpunten ontvangt. Of spelers die wat meer uitdaging willen dit alles kunnen uitschakelen in de finale versie was nog niet duidelijk.
Wel wist men ons te verzekeren dat dit soort hulpmiddeltjes niet te vinden zullen zijn in de multiplayer mode van nail'd. Online zullen maximaal twaalf spelers het tegen elkaar kunnen opnemen, terwijl een welgekomen splitscreen mode ook haar opwachting lijkt te maken. Qua offline spelmodi heeft Techland momenteel enkel een Tournament Mode klaar waarin je voortdurend nieuwe parcours, racepiloten en voertuigen zal ontgrendelen. Over voertuigen gesproken: in nail'd zijn niet enkel quads, maar ook MX bikes aanwezig. Deze gaan minder snel dan de ATV's, maar hun wendbaarheid ligt zoals je kunt verwachten wat hoger. Of er nog andere bolides in het spel te vinden zullen zijn – zoals buggy's bijvoorbeeld – kon men ons nog niet verklappen.
De tijd die we doorbrachten met nail'd liet ons warm nog koud achter. We kunnen concluderen dat Deep Silver een vermakelijke racer in de pijplijn heeft zitten, maar de grondvesten van het genre zullen ze zeker niet aan het daveren brengen. Techland weet precies waarmee ze bezig zijn en de game speelt lekker, maar er valt momenteel niets meer te vinden dan een standaard arcade racer zoals we er de laatste jaren een hele hoop de revue hebben zien passeren. Voorlopig lijkt nail'd ons vooral een titel die tegen een verlaagde prijs in de drukke eindejaarsperiode moet verschijnen. Mocht dat niet zo zijn, dan vragen wij ons af waarom het spel überhaupt nog bestaansrecht heeft na Pure.