E3: Need for Speed: Hot Pursuit (hands-on)
Like the good old days.
Het was misschien wel de grootste verrassing die Electronic Arts voor ons in petto had. Het bedrijf begon haar persconferentie met een uitgebreide trailer van de nieuwe Need for Speed. Back to the roots zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen. Het publiek kon de aankondiging zeer zeker waarderen, en ook wij waren heel erg enthousiast toen we te horen kregen dat we weer 'pliesie' mochten gaan spelen.
Een dag later en we staan op de booth van Electronic Arts. De game is al speelbaar, en daar nemen we gretig gebruik van.
Vergeet alles wat je weet van de games die Criterion gemaakt heeft. Althans, wanneer we het over hun racegames hebben. Ja, je moet nog steeds keihard gasgeven – anders is het niet echt een racegame – maar de manier waarop je dit moet doen is compleet veranderd.
Toen we de controller oppakten om een potje Need for Speed: Hot Pursuit te spelen, deden we dat met Burnout in ons achterhoofd. We hadden onze helm op en onze vinger zat al verkrampt in de 'gas geven tot je erbij neervalt'-houding. Helaas, binnen een paar honderd meter lagen we in de vangrail en liep de verdachte uit.
Niet getreurd, want zoals de echte politie jaagt op levensgevaarlijke wildplassers zetten wij de achtervolging in op de persoon waarmee we de multiplayer speelden.
Met Hot Pursuit gaan EA en Criterion terug naar de game waar Need for Speed eigenlijk pas echt internationale bekendheid mee verwierf. Natuurlijk waren de racegames ervoor best leuk, maar het was fantastisch om als politieagent achter een sneldheidsduivel aan te gaan terwijl je de hulp in kon roepen van allerlei hulpmiddelen. Omgekeerd was hetzelfde ook ultiem plezier, namelijk het ontlopen van hele legers aan agenten die in de nieuwste auto's achter je kont aanzitten.
Criterion brengt dit nu weer terug, en eigenlijk is er op al die jaren die opgevuld werden met Undergrounds, Most Wanted en Shifts niets veranderd aan het briljante concept van Hot Pursuit: ontloop de agenten of pak iemand op, op welke manier dan ook.
De developer lijkt er vooralsnog uitstekend in te slagen om dat oude gevoel terug te brengen maar toch wat nieuws te brengen. Dit laatste zal natuurlijk het geval zijn wat betreft de graphics van de game, maar er zullen ook heel wat nieuwe features toegevoegd worden aan het spel.
Zo zal het spel zich nu bijna volledig richten op multiplayer, en dan niet alleen op het tegen elkaar racen, maar vooral ook het laten zien dat jij de beste bent van je vrienden. Onder andere Blur van Bizarre deed dit ook al, en Hot Pursuit lijkt daar nog een schepje bovenop te doen. Uitdagen, laten zien dat je beter bent en het daarmee patsen wordt een zeer grote feature van Need for Speed: Hot Pursuit.
Maar het racen zelf zal ook heel wat veranderingen ondergaan. Zo heeft nu niet alleen de politie de mogelijkheid om versterking in te roepen door middel van bijvoorbeeld roadblocks, maar zal ook de ontsnappende partij heel wat trucjes hebben. Helaas was er in de multiplayer die wij speelden slechts één manier geunlockt om elkaar te pesten; de agent kon een roadblock inroepen terwijl de overtreder de radar van de agent kon blokkeren om sneller weg te komen. In de volledige game zullen er nog mminimaal drie andere geïntegreerd zijn in het spel, waaronder de befaamde spikestrip die je banden de vernieling inhelpt.
De omgevingen in het spel, en dus ook de circuits, zijn een stuk groter dan we in de vorige editie van Hot Pursuit gezien hebben – ondertussen alweer veel te lang geleden. Je krijgt geen volledig open circuit voorgeschoteld waarin je kan gaan en staan waar je wil, maar er zullen genoeg afkortingen zijn en mogelijkheden om je te verstoppen voor de politie. Het gebruik van de radarblokkering in samenwerken met een nis in een tunnel kan ervoor zorgen dat de politie zo maar aan je voorbij rijdt.
Ondanks dat het allemaal klassiek Hot Pursuit is, is het ook klassiek Criterion. De crashes worden weer schitterend in beeld gebracht en de auto's rijden heerlijk. Zoals we al zeiden, je zult wel je rem moeten gebruiken wil je veilig de bochten doorkomen.
Er is nog heel veel onbekend over Need for Speed: Hot Pursuit. We kregen één circuit voorgeschoteld waarbij veel opties ook nog eens uitgeschakeld waren helaas. Maar datgene wat we wél kregen te zien smaakte ongetwijfeld naar meer. Dit is Hot Pursuit zoals we het ons herinneren, maar dan in het heden.