Skip to main content

E3: PES 11 (hands-on)

Wereldkampioen?

Tijdens het Wereldkampioenschap voetbal zou je bijna vergeten dat er later dit jaar nog veel meer belangrijks plaatsvindt in voetballand. Toegegeven, het betreft de virtuele versie van het spelletje, maar dat maakt het voor gamers niet minder belangrijk. Elk jaar wordt de finale van de wereldbeker gespeeld tussen FIFA en Pro Evolution Soccer, beter bekend als PES. De laatste jaren ging FIFA er elk jaar met de beker vandoor, maar dat moet allemaal veranderen in 2010.

Konami snapt dat het van alles fout heeft gedaan de afgelopen jaren en belooft verbetering. Ten eerste zal PES 2011 er een stuk beter uit gaan zien, iets dat we meteen merken wanneer we het spel spelen. De spelers zien er veel beter uit en lijken nog meer dan in PES 2010. Ook zaken als belichting en gras zien er nu veel natuurlijker en beter uit dan in de voorgaande iteraties van de game. Daarnaast zijn ook de animaties enorm verbeterd, iets dat toch wel al lang geëist werd. Ze lopen nu niet alleen een stuk vloeiender in elkaar over, maar vinden ook sneller plaats. Hierdoor is de hele kleine vertraging die toch altijd in de PES-games zat verleden tijd.

Dat is ook wel hard nodig, want het afspeelsysteem in Pro Evo 2011 is flink op de schop gegaan. Konami wil het spel namelijk veel vloeiender laten lopen en een meer realistische kant opgaan. Dat is moeilijk, want aan de andere kant moet de game ook toegankelijker worden voor beginners.

De manier waarop Konami het spel uitdagender en realistischer wil maken is dus door het passen van de bal te veranderen. Je zult nu bij elke pass precies aan moeten geven hoe hard je hem wilt en welke richting hij op moet. Hierdoor moet je veel meer gaan oefenen in het afspelen van ballen en vraagt het veel meer training om een potje voetbal soepel te laten verlopen.

Ook is het veel belangrijker geworden welke richting je de bal opspeelt. Een simpel tikje naar een algemene richting is niet langer genoeg. Je zult precies moeten richten om de bal op de juiste plaats te krijgen.

Hierdoor krijg je het idee alsof je het complete spel op de 'manual'-stand aan het spelen bent, maar niets is minder waar. Je krijgt nog flink wat hulp van de computer, maar het wordt er wel een stuk interessanter en vooral moeilijker door. Dit systeem wordt overigens heel toepasselijk 'total control' genoemd door de ontwikkelaar. Je snapt na één minuut in het spel al wat ermee bedoeld wordt. De echte kracht ervan kun je nog niet waarderen na één of twee wedstrijdjes, maar we snappen waar Konami heen wil met dit mechanisme; jij moet meer invloed krijgen op de game.

Gameplaybeelden van PES 11.

Het wordt veel simpeler om een goede hoge steekpass af te leveren, maar aan de andere kant vraagt het ook veel meer oefening om hem de goede snelheid mee te geven.

Ook wat betreft verdedigen zal er het één en ander veranderen. Normaal gesproken had één knop om met je speler achter de man met de bal aan te rennen en druk uit te oefenen en eventueel de bal af te pakken. Dit kan nu nog steeds, maar er zijn drie gradaties. Druk je de knop in en stuur je de analoge stick richting de bal dan val je de speler met het lederen ding aan. Druk je geen richtingsknop in dan zal je alleen de bal proberen af te pakken wanneer je tegenstander stopt. Duw je echter de stick richting je eigen goal dan zul je alleen meenemen op dezelfde snelheid en hoef je dus geen sprintknop inggedrukt te houden.

Alhoewel we deze functie nog niet heel uitgebreid hebben kunnen testen – we waren nu eenmaal constant in de aanval – lijkt het een geinige mogelijkheid om ook wat meer diepte in het verdedigen te brengen.

Een andere grote verandering zal te vinden zijn in de mogelijkheid om veel meer schijnbewegingen te maken. Je kan een soort reeks van schijnbewegingen aan elkaar plakken om zo je tegenstander à la Messi compleet tureluurs te spelen. Afhankelijk van de kwaliteiten van de speler is het mogelijk om steeds meer trucs achter elkaar te plakken. Ditzelfde geldt voor de hoeveelheid richtingen waarin je spelers kunnen bewegen. In de game zal een zeer select aantal spelers zitten dat nog wat meer bewegingsvrijheid heeft dan de rest. Dit zijn natuurlijk de topspelers, en hiermee moet je zeer voorzichtig en geoefend om zien te gaan.

Ook aan de frontend is het één en ander gesleuteld. Menu's zien er nu veel gelikter uit en zijn veel simpeler om doorheen te navigeren. Ook wanneer je je opstellingen maakt is het veel gemakkelijker geworden om aanpassingen te maken en dingen aan te passen. Helaas hebben we dit nog niet uitgebreid kunnen testen – we hebben tenslotte maar één wedstrijd kunnen spelen – maar wat we gezien hebben zag er veelbelovend uit.

Dit alles zou ervoor moeten zorgen dat PES 2011 niet alleen simpeler, maar vooral ook weer dieper wordt dan zijn voorgangers. Vooral het nieuwe verdedigen en afspelen zijn hier debet aan. Helaas werd er nog niet gesproken over online modi, zoals de Master League die nu ook via het internet speelbaar zal zijn. Hiervoor moeten we nog een tijdje wachten, minstens tot de gamescom in Keulen later dit jaar.

Lees ook dit