E3: Red Faction: Armageddon
Magnetisch interessant.
“Hoe dieper je ondergronds gaat, hoe dichter je bij de hel komt”. Dit is een van de zinnetjes die we te horen kregen tijdens onze presentatie van de gloednieuwe Red Faction op de E3 in Los Angeles. Op bepaalde momenten dachten we ook zelf dat we ons in de hel bevonden op de booth van uitgever THQ. Gelukkig kwam dat niet doordat hun meegbrachte spellen er slecht uitzagen, maar het was er gewoon zo verschrikkelijk warm! Alle journalisten kwamen nat van het zweet uit het kleine, donkere kamertje waar Armageddon - zo heet de nieuwe Red Faction - te zien was. Ook wij trotseerden de hitte en brengen verslag uit van deze titel die de reeks opnieuw op een ander pad zal zetten.
In Red Faction: Armageddon kruip je in het best wel gespierde lichaam van Darius Mason. De naam van dit personage zal bij mensen die Guerilla, het voorgaande deel, gespeeld hebben ongetwijfeld een belletje doen rinkelen. Dat komt omdat Darius de kleinzoon is van Alec Mason en Samayana, twee vrijheidsstrijders die een halve eeuw voor Armageddon plaatsvindt het onderdrukte Mars hebben bevrijdt van onderdrukking. Zoals de titel van de nieuwe Red Faction al doet vermoeden is het aardig misgegaan op de oppervlakte van Mars, en zijn alle bewoners van de Rode Planeet ondergronds moeten gaan wonen. Blijkbaar niet zo’n goed idee, want binnenin Mars leeft er een zwerm van onvriendelijke wezens die – eens je ze stoort – niets liever willen dan het hele menselijke ras uit te roeien. Je raadt het al: jij moet de mensheid van de ondergang redden!
Toen we voor het eerst te horen kregen dat er in Red Faction: Armageddon buitenaardse wezens te vinden zouden zijn moesten we even slikken. Tot nu toe draaide de reeks namelijk rond conflicten tussen relatief menselijke facties. THQ wil de reeks duidelijk laten evolueren en mikt met Armageddon zowel op vernieuwing, als het terugbrengen van het vertrouwde. We hadden het al over de dreiging van buitenaards gespuis als verse toevoeging, maar ook de opbouw van de nieuwe Red Faction lijkt wat weg te gaan van de open-world structuur die we kennen uit het succesvolle Guerilla. Ontwikkelaar Volition heeft er deze keer voor gekozen om de speler wat minder vrijheid te geven. Men verzekerde ons echter dat Armageddon geen compleet lineaire game zal worden en dat we nog steeds de nodige bewegingsruimte zullen krijgen om ons eigen ding te doen. De missie die wij te zien kregen was echter een redelijk rechtlijnige opdracht, maar dat heeft zo zijn voordelen.
In Armageddon lijkt een engere sfeer te gaan zitten dan in Guerilla. Dat komt omdat je ondergronds met veel meer gesloten omgevingen zit, en de ontwikkelaar je dus precies wanneer ‘ie dat wilt kan laten schrikken. Verwacht lijken die aan de muren hangen, monsters die opeens uit de grond komen geschoten en ontploffingen waar je ‘u’ tegen zegt. Dat laatste heb je vaak zelf in de hand, want uiteraard is de Geo-Mod technologie uit Guerilla helemaal terug van weggeweest, al gaat het deze keer om de 2.0 versie. We leggen even uit waarom.
Darius Mason is net zoals zijn grootvader niet zo’n grote fan van alles wat onder de noemer ‘gebouw’ valt. Terwijl we in Guerilla nog aan de slag gingen met een sloophamer tilt de ontwikkelaar de vernietiging deze keer naar een hoger niveau. We zijn immers een halve eeuw verder, waardoor de technologie in Red Faction een evolutie ondergaan heeft. Het grootste voorbeeld daarvan is de Magnet Gun. Het idee achter dit wapen- al is het eerder een gebruiksvoorwerp – is dat je twee tegenpolen op eender welk object kunt schieten, waarna ze naar elkaar toe getrokken zullen worden. Schiet de ene pool tegen een pilaar, en de andere tegen een stilstaande auto en hop, pilaar vliegt met een klap tegen het voertuig. Twee gebouwen met elkaar verbinden geeft hetzelfde effect: de structuren trekken elkaar als het ware helemaal stuk. Nog leuker gaat het natuurlijk worden wanneer je de Magnet Gun gaat gebruiken tegen vijanden. Een horde klein buitenaards grut dat op je afkomt? Geen probleem, je schiet gewoon een van de twee polen op eentje ervan, om daarna de tweede pool aan een overhangend dak te bevestigen. Het resultaat is een slijmerige buitenaarde pannekoek.
Ook nieuw is een wapen waarmee je vernietigde structuren weer helemaal kunt heropbouwen. Dit lijkt vooral handig te worden wanneer je even geen dekking kunt vinden, of simpelweg te kampen hebt met een overrompeling van aliens. Op zulke momenten blaas je een muur van een gebouw weg, om meteen daarna binnen te gaan staan en de muur opnieuw te laten verschijnen. Je staat nu helemaal veilig beschut van de vijand en kan even op adem komen. De combinatie van de Magnet Gun en de optie om daarna al hetgeen dat je net vernietigde weer op te bouwen lijkt een recept te zijn voor leuke gameplay, al hopen we wel dat de actie wat minder herhalend gaat worden dan in Guerilla.
Als laatste liet Volition ons nog zien dat je in Armageddon plaats mag nemen in big ass Mech Suits waarmee je letterlijk als een wandelende tank komaf kunt maken met alle vijanden in de omgeving. Bewapend met gatling guns, raketlanceerders en ander mooi geschut voel je je even Chuck Norris op Mars, en wie wil er nou niet door het leven gaan als de kerel die wanneer hij push-ups doet niet zichzelf naar boven beweegt, maar de Aarde gewoon naar beneden drukt?
De presentatie die wij kregen liet ons alvast achter met een goed gevoel. We zagen slechts een enkele broeierige, ondergronds gangenstelsel, maar blijkbaar zal Mason ook binnen ijsgrotten en en met lava oversloepde omgevingen zijn ding kunnen doen. Het vooruitzicht dat we nog opnieuw naar de compleet verdorven oppervlakte van Mars zullen reizen doet ons denken dat Armageddon op een bepaald moment opnieuw de open-world structuur uit Guerilla zal omarmen, terwijl er ook nog een heuse co-op ervaring op ons wacht. THQ lijkt weer helemaal op de goede weg te zijn met Red Faction, en daar zijn we erg blij om!
Red Faction: Armageddon verschijnt in maart 2011 voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.