Skip to main content

E3: Shaun White Skateboarding

Wegwerkzaamheden.

“Een skateboarder ziet de wereld anders. Waar wij een bankje of reling zien, zien zij een mogelijkheid om een grind of sprong uit te voeren. Waar wij een leeg zwembad zien, zien zij een perfecte plaats om heel wat trucs eruit te stampen.” Het zou zo maar eens kunnen dat dit waar is. Ik zou het in ieder geval niet weten, want ik heb in mijn leven nog nooit op een skateboard gestaan.

Shaun White is vooral bekend geworden als snowboarder. Niet geheel onverdienstelijk overigens. De langharige Amerikaan heeft onder andere heel wat medailles gewonnen op de afgelopen Olympische Winterspelen.

Maar wat je misschien niet wist is dat Shaun White ook een uitstekend skateboarder is. Zo heeft onder andere al eens de X-Games gewonnen, een prestatie die maar weinig skateboarders hem nadoen. Aangezien Tony Hawk de laatste jaren – lees: sinds Ride is uitgekomen – van erbarmelijk niveau is, is het logisch dat Ubisoft de overstap wil maken van de sneeuw naar het land. De enige echte concurrentie die het bedrijf nu nog heeft is namelijk Skate.

Waar Skate zich echter veel meer richt op de hardcore plankroller springt Ubisoft in het gat van de casual skateboarder, iemand die waarschijnlijk ook veel plezier haalde uit de oude Tony Hawk-games. Aangezien Shaun White Snowboarding het uitstekende gedaan heeft, vooral op de Wii, is het logisch dat ze de twee elementen samenvoegen en Shaun White zijn eigen skateboardgame krijgt.

Het spel mag dan een niet geheel originele naam meegekregen hebben, maar dat kan niet gezegd worden over het spelprincipe. Er is één of ander slap verhaaltje bedacht waarin de wereld niet langer kleurrijk is, mensen als robots elke dag naar hun werk gaan en waarin saaie grijze gebouwen overal uit de grond gestampt worden. Maar jij bent een skateboarder, iemand die tegen 'het systeem' en het gezag is. Fuck the system! en meer van die praat. Je zal waarschijnlijk een Che Guevara-shirt dragen om je punt kracht bij te zetten.

Jij mag nu de wereld weer tot leven brengen, en je skateboard is je belangrijkste instrument om dat te doen. Het doet een klein beetje denken aan FlOwer, de ondertussen bijna legendarisch geworden PSN-game.

Door tricks goed uit te voeren zul je een soort schokgolf door de wereld zenden. Saaie werknemers die in een soort robot-polonaise achter elkaar aanlopen worden weer vrolijk, overal verschijnen weer bloemetjes en kleurtjes en – veel belangrijker – je krijgt de mogelijkheid om op meer plaatsen truukjes uit te voeren.

Dat is namelijk de unique selling point van Shaun White Skateboarding. Doordat jij trucs goed uitvoert komen er plaatsen vrij waar je zelf de baan on the fly aan kan passen. Zo zijn er half- en quarterpipes die je kan vormen, maar ook rails om over te grinden. Je kan je eigen baan maken door welke kant dan ook op te sturen. Stuur je naar linksboven, dan zal de rails zich naar linksboven uitbreiden. Op deze manier kun je je eigen skatepark maken en plaatsen bereiken die normaal gesproken niet te halen waren. Ook kun je rails en andere zelfgemaakte zaken op elkaar aansluiten en zo een gigantische ketting van tricks aan elkaar koppelen.

Het leuke van dit systeem is dat geen enkel level hetzelfde zal zijn, ook niet wanneer je het een tweede, derde of vierde keer speelt. Daarnaast zal dit ook allemaal te gebruiken zijn in de multiplayer van de game, en kun je elkaars levels dus gewoon aanpassen aan jouw wensen.

Trailer van Shaun White Skateboarding.

Naast de mogelijkheid om je eigen level te creëren zijn er ook nog allemaal aparte uitdagingen die je moet volbrengen om weer extra gedeeltes van het level vrij te spelen. Zo kregen wij een gedeelte te zien waar je over de rand van een fontein moest grinden. Lukte je dat, dan liep het water in de fontein weg en had je weer een nieuw gedeelte waar je allerlei tricks uit kon voeren.

Laat het nou echter net dit laatste gedeelte zijn waar maar heel weinig van getoond werd tijdens de presentatie. De moves die je kan uitvoeren tijdens een skateboardgame zijn van gigantisch belang, maar Ubisoft was nog een beetje huiverig om er echt veel van te laten zien.

Hopelijk komt ook dit nog helemaal goed, want dat blijft uiteindelijk waar de game om draait. Natuurlijk zijn al die aan te passen levels leuk en brengen ze iets nieuws, maar zolang het skateboarden zelf niet onderhoudend genoeg is zal het spel geen grote schare fans achter zich krijgen. Vooralsnog krijgt de game het voordeel van de twijfel.

Lees ook dit