E3: The Conduit 2
Eindelijk weer wat te knallen op de Wii.
Ontwikkelaar High Voltage had duidelijk al een drukke dag achter de rug toen we binnenkwamen in een kleine kamertje bij SEGA waar we The Conduit 2 te zien zouden krijgen. De presentator van dienst zuchtte bij het opstarten van de Wii en bleek niet bepaald trots te zijn op het spel dat hij ons binnen enkele minuten moest voorstellen. Zelf hadden we ons enthousiasme bewust ook wat in toom gehouden gezien het origineel de door zichzelf erg hoog gelegde lat uiteindelijk niet wist te halen. The Conduit was zeker geen erbarmelijk slechte game, maar dat kwam vooral doordat we tot dan toe nog maar weinig echt goede FPS-games op Wii hadden mogen verwelkomen. Anno 2010 is er spijtig genoeg nog niet veel meer knalgeweld te vinden op de console van Nintendo en is The Conduit 2 (samen met de aankomende remake van GoldenEye) nu al de eenloops koning in het land der bibiguns.
In The Conduit 2 zullen we Ford, het hoofdpersonage uit het origineel, opnieuw zien opduiken. Wie het eerste deel speelde weet ongetwijfeld wel dat de uiteindelijke conclusie van de game draaide rond de ontdekking dat mensen eigenlijk geen vrije wil hebben, en dat dankzij een bende buitenaardse wezens. Ford kan daar maar moeilijk mee leven en gaat in The Conduit 2 op de aliens jagen. Zijn queeste zal hem uiteindelijk brengen naar allerlei plekjes, gaande van het koude Syberië tot de mythische stad Atlantis. Hoe High Voltage deze laatste plek in beeld zal brengen blijft voorlopig nog onduidelijk, en daarom liet men ons voorlopig zien hoe Ford een in de zee liggend boorplatform infiltreerde.
Wat meteen opvalt is dat deze opvolger hard op zijn voorganger lijkt. Aan de ene kant geen slechte zaak gezien The Conduit zonder twijfel heel wat paardenkracht van de Wii benut heeft toen het spel midden vorig jaar uitkwam, maar toch merk je nu echt wel dat de console grafisch zijn beste tijd gehad heeft. Textures zien er ronduit slordig uit en de randjes van objecten zijn karteliger dan het knipwerk van mijn driejarig nichtje. Toch maakt High Voltage zich sterk door te laten zien dat de omgeving interactiever is dan in het origineel. De presentator schiet een raam stuk, loopt een vaas om gooit een tafel op z'n zij. Dat laatste deed de man trouwens niet enkel om indruk op ons te maken, maar om te laten zien dat Ford deze keer zelf voor dekking kan zorgen wanneer hij beschoten wordt. Spijtig dat er geen optie is om je personage tegen het desbetreffende object aan te laten drukken, maar we gaan niet klagen.
Het was vooral een van de nieuwe wapens waarmee we in The Conduit 2 aan de slag zullen mogen gaan dat er opvallend leuk uitzag. Het gaat om een knalijzer dat door vijanden afgevuurde kogels, bommen en raketten kan opvangen, om het geschut daarna terug naar de afzender te sturen. Wij zagen bijvoorbeeld hoe Ford als een ware actieheld voor een vijand ging staan, het magnetische wapen bovenhaalde en een bol bestaande uit tientallen kogels terug lanceerde. “Ownage,” riep de man die dit net gedaan had. Hij kreeg er duidelijk meer zin in vanaf dat moment. Kort daarna kregen we namelijk te zien dat elk wapen in The Conduit 2 deze keer een alternatieve functie heeft, en de mogelijkheden zijn zeer uiteenlopend.
Dit zal vooral leuk worden tijdens de multiplayer van het spel, ongetwijfeld een van de sterkste punten uit het origineel. We kregen geen gameplay te zien van het online gedeelte, maar we kunnen ons nu al voorstellen dat het wapen dat kogels opvangt voor interessante tactieken zal zorgen. High Voltage zet verder hoog in met de multiplayer van The Conduit 2. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand van de (gevreesde) Friend Codes niet alleen mensen als kameraden markeren, maar ook als rivalen. Dit zal verdere effecten hebben tijdens de online matches, al bleef het nog onduidelijk hoe dat allemaal precies zal verlopen.
Verder mag je je deze keer opmaken voor meer dan dertig verschillende, ontgrendelbare Perks die je wanneer je ze gebruikt bepaalde voordelen zullen geven. Extra kogels meedragen, een grotere levensbalk, je kent het wel. Ook het achievementsysteem uit het origineel keert terug, maar men verzekerde ons dat het geheel deze keer wat creatiever in het spel verwerkt gaat worden. Verwacht andere vereisten dan honderd vijanden neerleggen of simpelweg de singleplayer uitspelen. Combineer dat met een levelsysteem wat in de achtergrond voor een betere matchmaking gaat zorgen, aanpasbare spelpersonages en de mogelijkheid om volledig zelf een loadout aan wapens samen te stellen voordat je on-of offline gaat spelen, en The Conduit 2 lijkt heer en meester te worden wanneer we kijken naar de multiplayer FPS-ervaringen die momenteel op de Wii te vinden zijn. Leuk is dat er ook een splitscreen mode te vinden zal zijn in het spel waarin je offline van al deze mogelijkheden kunt genieten samen met maximaal drie van je vrienden achter je televisiescherm. Ook valt er coöperatief wat te beleven, maar spijtig genoeg zal dit niet verder gaan dan golf na golf aan vijanden neerhalen samen met je favoriete strijdmakker.
We hadden liever gezien dat we het in co-op konden opnemen tegen de gigantische eindbazen die je deze keer tegen het lijf zult lopen in The Conduit 2. Zo zagen wij hoe de presentator het aan het einde van het getoonde level opnam tegen een immense, en ongetwijfeld buitenaardse octopus. Simpelweg knallen op de snoodaard bleek niet genoeg te zijn en het ziet ernaar uit dat je deze keer wat meer zult moeten nadenken wanneer je in dit soort confrontaties terecht komt. De gevechten bestaan uit meerdere sequenties, en telkens wanneer je je vijand weer een tikkeltje meer schade hebt weten toe te brengen moet je op een andere manier je moordpartij verderzetten. Een tip: gloeiende lichaamsdelen zijn meestal een goed doelwit. Wij vragen ons dan ook af of de optionele ondersteuning van het Wii MotionPlus toebehoren gevechten makkelijker zal maken. Ons lijkt het vooral dat wanneer je het witte blokje onder de afstandsbediening klikt je Ford beter rond zijn as kunt laten draaien, en dat mikken toch net wat vlotter verloopt.
Al bij al lijkt The Conduit 2 meer van hetzelfde te worden, met in de singleplayer wat extra wapens en vettere eindbaasgevechten. Wij verwachten vooral veel van de online mode in het spel, gezien deeltje een ons al liet zien dat een schietspel via het internet op de Wii spelen best mogelijk is. het finale oordeel vellen we wanneer het spel eind dit jaar in de winkelrekken te vinden is.