Skip to main content

E3: Vanquish (hands-on)

Geweld(ad)ig?

De afgelopen maanden is Vanquish bekend komen te staan als de Japanse Gears of War. Met diezelfde gedachte gingen we ook de presentatie in van die game. Toen we naar buiten kwamen, beseften we dat die vergelijking in principe wel gerechtvaardigd is, maar uiteindelijk toch niet echt van toepassing is. Vanquish zal namelijk genoeg andere dingen doen die we niet in de action-shooter van Epic te zien hebben gekregen.

Jij bent Sam Gideon, een onderzoeker die een mooie technologie uitgevonden heeft en die in een soort robotpak verwerkt heeft. Hij heeft dit de originele naam Augmented Reaction gegeven, wat zoveel betekent als 'geholpen reactie'. Sam zal samen met een hele lading Amerikaanse soldaten een ruimtestation in moeten nemen.

In de wereld van Vanquish is het namelijk zo dat er gevochten wordt om zonnestralen, want daar wordt de energie uit gewonnen die de wereld en verschillende ruimtebases van stroom voorziet. Er zijn gigantische ruimtebases gebouwd, en daarop zal Vanquish zich ook een groot gedeelte van de tijd afspelen. Dit doet een beetje denken aan Halo, aangezien je ook op deze basis alles kan zien omdat het een grote ronde cilinder is.

De altijd gemene Russen hebben nu de macht overgenomen, en jij moet daar als simpele onderzoeker samen met een groot aantal Amerikaanse soldaten een eind aan maken. Je bent dan misschien niet zo getraind als de jarheads uit het leger, maar jij kan dus wel gebruikmaken van je speciale pak.

En dat zal je zeer veel helpen. De Augmented Reaction zorgt er namelijk voor dat je heel wat voordelen hebt op het slagveld. Want in de basis is Vanquish een third-person actiegame waarin dekking zoeken een belangrijke rol speelt. Er zullen overal muurtjes staan waar je handig genoeg achter kan schuilen zodat je niet in het zicht van de tegenstanders zit.

Jouw AR-pak helpt je op verschillende manieren. Zo kun je middels een soort raketten aan de zijkant van de benen verschrikkelijk snel van cover naar cover bewegen. Je 'schaatst' als het ware over de grond en kan binnen enkele seconde van de ene kant van het level naar de andere zien te komen.

Vanquish, de trailer.

Dit zorgt meteen voor erg spectaculaire momenten die doen denken aan Aziatische actiefilms als Crouching Tiger, Hidden Dragon en elke film van John Woo. Vooral omdat melee-gevechten ook nog eens een grote rol spelen in Vanquish wordt bijna artistieke weergeven van geweld een waar genot voor het oog.

Maar vergis je niet in Vanquish. Toen wij de demo te zien kregen zag het er allemaal zo makkelijk uit dat we ons afvroegen of het wel leuk was om te spelen. Zodra we echter zelf de controller in de hand namen wisten we dat de persoon die ons de game toonde gewoon heel erg goed in het spel was. Hij vloog zonder problemen door het level heen, al schietend en rammend. Bij ons was het echter veel meer dekking zoeken en hier en daar gebruikmaken van de raketjes om zo snel te bewegen.

Het Augmented Reaction-pak heeft nog een paar andere voordelen. Zo zul je wapens van gedode tegenstanders niet hoeven op te pakken. In principe scan je ze in met een speciaal onderdeel van je pak, waarna jouw wapen zich volledig aan zal passen en de eigenschappen van dat wapen over zullen nemen.

Wanneer je zo vaak geraakt bent dat je bijna dood bent zal het Augmented Reaction-pak zijn naam pas echt waarmaken. Het zal dan bepaalde stoffen in je lichaam spuiten waardoor jouw reactiesnelheid verbeterd wordt. Hierdoor lijkt het alsof de tijd om je heen veel langzamer gaat, maar in werkelijkheid besef je gewoon veel beter wat er gebeurt en kun je daar sneller op reageren. Het lijkt een beetje op de bullettime zoals we die al in veel games hebben mogen ervaren, en het past goed in de wereld van Vanquish.

Het tempo van Vanquish is moordend. In de stukken die we gezien en gespeeld hebben kregen we geen moment de tijd om tot rust te komen, iets dat op zich wel in het voordeel van het spel zal werken. Echter, we zijn nog niet heel erg overtuigd van de verscheidenheid van de game. Zal het afwisselend genoeg zijn om echt lang te boeien?

We hebben maar heel kort kunnen spelen en veel meer dan dit kunnen we nog niet zeggen over Vanquish. Vooralsnog ziet het er leuk uit, maar we zijn nog niet helemaal overtuigd dat het spel lang interessant blijft. De grote man achter de game, Shinja Mikami, belooft dat het spel nog veel meer te bieden zal hebben. Dat zullen we dan maar moeten geloven, want ondanks dat het er allemaal bruut uitziet, zijn we nog niet verliefd op de game.

Lees ook dit