EA breidt Partners-programma uit
In tegenstelling tot eerdere berichten.
Vorige week werd het bericht dat EA zijn Partners-programma zou inkrimpen nog de wereld ingestuurd. Nu blijkt dat de eerdere berichtgeving echter de korte termijn strategie van Electronic Arts was en dat EA Partners in de toekomst een nog belangrijker onderdeel van het bedrijf zal worden.
De verwarring kwam vooral door het feit dat EA bekend maakte dat de inkomsten van hun Partners-programma in 2010 met maar liefst $450 miljoen zou dalen. Dat komt echter meer door het uitzonderlijke succes dat het programma kende in de voorbije jaren, dankzij deals met Valve, Crytek en Harmonix, dan een bewuste keuze tot inkrimping.
"De voorbije drie jaar, met de fantastische producten afkomstig van Valve Software en de fantastische producten die kwamen van Harmonix via Viacom, was ons EA Partners-programma uitzonderlijk robuust - waarschijnlijk zal dat niveau niet meer geëvenaard worden," zo zegt David DeMartini, general managers van EA Partners, "De mix van pure distributiedeals over projecten die volledig door EA gesponsord worden tot projecten daartussenin varieert gebaseerd op wat we verschepen in een jaar en de natuur van de deals die we gepland hebben."
De plotse daling in inkomsten wijt DeMartini aan de overname van id Software door ZeniMax waardoor id's nieuwe titel RAGE niet meer onder het EA Partners-programma valt. Ook zal het contract tussen EA Partners en Harmonix na de release van Rock Band: Green Day aflopen en is er nog geen nieuwe deal in plaats gekomen.
DeMartini ging verder met zeggen dat EA van plan is om het EA Partners-programma "strategisch uit te breiden met meer kwalitatieve partners".
Potentiële toppers die in de toekomst door EA Partners uitgegeven worden zijn Crysis 2, All Points Bulletin, de volgende game van Grasshopper Interactive die gemaakt wordt door Suda51 en geestelijke vader van Resident Evil Shinji Mikami en de komende game van Epic-studio People Can Fly.