EA Sports MMA (hands-on)
Werken zonder UFC-licentie.
De afgelopen twee jaar heb ik menig persoon moeten uitleggen wat nu het verschil is tussen UFC en MMA. Is UFC een andere sport dan MMA? Zijn UFC'ers beter dan MMA'ers? Hoe zit dit nou precies?
Voor eens en voor altijd zal ik uitleggen hoe het zit. De sport heet MMA, wat staat voor Mixed Martial Arts. De UFC, dat op zijn beurt weer staat voor Ultimate Fighting Championship, is één van de competities binnen het grotere geheel dat MMA heet. MMA is, zoals de naam doet vermoeden, een soort wirwar van verschillende vechtsporten. UFC'ers maken dus gebruik van MMA, om het maar even simpel te zeggen.
THQ heeft met UFC Undisputed heeft laten zien dat er weldegelijk een flinke markt is voor MMA-games, zowel nationaal als internationaal. EA wil hier natuurlijk ook op inspelen en wil na hun grote boksgame Fight Night nu ook deze sport veroveren.
Aangezien de UFC een aparte divisie is, hangen er ook allerlei licenties rondom. Helaas heeft EA deze licentie niet weten te bemachtigen, en dat kan wel eens problemen gaan opleveren voor het spel. Zie het als Pro Evolution Soccer dat een paar jaar geleden nog niet alle licenties had van de internationale competities. Het blijft wel dezelfde sport maar toch is het zonder bepaalde echte namen en gezichten niet helemaal hetzelfde.
EA Sports MMA heeft echter wel een paar licenties. Beter nog; ze hebben er gigantisch veel. Ze missen dus eigenlijk alleen de grootste naam in de MMA-sport; de UFC. Wat voor invloed heeft dit op de game? Veel grote vechters – we noemen een Anderson Silva, BJ Penn, Brock Lesnar en Georges St.-Pierre – zullen niet in de game te vinden zijn. Heel jammer, en het zal EA ongetwijfeld heel wat verkochte exemplaren gaan kosten.
Uiteindelijk gaat het echter wel om de game zelf natuurlijk, en doen officiële namen er weinig toe. Vooral wanneer je weet dat grote vechters als Randy Couture en Fedor Emelianenko wel gewoon in het spel zitten omdat ze free agent zijn of een contract hebben bij een andere divisie.
Iedereen die Fight Night gespeeld heeft zal vertrouwd zijn met de controls van EA Sports MMA. Waar in UFC Undisputed – waar deze automatisch mee vergeleken gaat worden – de rechterstick gebruikt wordt om mensen naar de grond te werken, wordt hij in EA Sports MMA gebruikt om te slaan en, wanneer je één van de triggers induwt, te schoppen. De facebuttons daarentegen worden gebruikt om te verdedigen tegen takedowns, mensen naar de grond te werken en allerlei andere zaken. Eigenlijk zijn de knoppen dus precies omgekeerd in EA Sports MMA. Voor iedereen die Undisputed veel gespeeld heeft zal dit ongetwijfeld wennen zijn, maar de controls lijken goed te werken.