Skip to main content

EA Sports MMA

Slaat je net niet KO!

Mixed Martial Arts zijn big business geworden en dat hadden veel mensen zien aankomen, behalve de grote bonzen van Electronic Arts. Pas na het succes van UFC 2009: Undisputed schoten ze wakker en hadden ze een grote licentie aan zich voorbij laten gaan. Maar ja, iedereen maakt wel eens een fout. EA probeert dit nu goed te maken door zelf in de ring te stappen met EA Sports MMA.

Door het ontbreken van de Ultimate Fighting Championship moet EA het wel stellen met enkele "mindere" licenties en dus minder bekende namen. Aan vechters is er nochtans geen gebrek door de aanwezigheid van zes organisaties: Strikeforce, Mystic, Liga de Combate, United Fighters League, Renegade Fighting League en Weapons of Destruction. Hierdoor doen er toch enkele grote namen mee zoals Fedor Emelianenko, Randy Couture en Jason "Mayhem" Miller. Die laatste herken je ook wel van MTV's Bully Beatdown. EA heeft dus zijn uiterste best gedaan om the best of the rest te verzamelen.

Wanneer je voor het eerst de ring betreedt moet je wel even aanpassen aan de besturing. Het is dan ook niet ondenkbaar dat je vaak de zweterige vloer zal verblijden met je (al dan niet bewuste) aanwezigheid. Om je het doen en laten te leren van MMA raad ik aan om MMA 101 links te laten liggen en direct naar de Career te gaan. Onder deskundige leiding van de Nederlandse ex-vechter Bas Rutten leer je hier al het nodige wat je moet weten.

Slaan en trappen doe je met de rechtse analoge stick, die in combinatie met R1, L2 of gecombineerd voor variaties zorgt. Vaardige vingers zijn dus een must om alles in goede banen te leiden. Bewegen gebeurt eenvoudig met de linkse analoge stick en vormt in combinatie met R2 ook de basis van je dekkingsysteem. Alhoewel er qua bewegingen duidelijk een kleiner aantal in MMA te vinden is dan in UFC, voelt alles echter vlotter aan, en krijg je geen gevoel van overkill zoals in UFC. De leercurve wordt zo minder steil en de game is gewoonweg minder moeilijk.

Let wel op je stamina, want zware slagen en trappen draineren niet alleen je tegenstanders krachten. Dit geldt zeker wanneer het gevecht naar de grond wordt gebracht. Buttonbashing is hier uit de boze, want je stamina gaat dan zienderogen achteruit. In een houdgreep moet je voorzichtig duwen en de balk blijven bekijken. Een wurggreep houdt in dat je als een waanzinnige moet draaien met de linkse analoge stick om zo de steeds vluchtende sweet spot te zoeken. Dat EA weet dat dit beter is dan de concurrentie wordt nauwelijks verhuld in de commentaar van Bas Rutten.

De Nederlander is ook je hoofdcoach/manager doorheen je carrière. Zijn trainingsmethoden zijn echter beperkt en hij raadt je al gauw aan om ook andere trainers te bezoeken over de hele wereld. Zij leren je extra vaardigheden, maar kosten ook geld. Dit geld verdien je tijdens je carrière en eerlijk gezegd zal een training nooit te prijzig zijn om te kunnen betalen. Je moet je eerst door twee van de vier lagere klassen spartelen om uiteindelijk in Strikeforce of Mystic te belanden. Elke competitie heeft zijn eigen regels en past dan weer beter bij een bokser, worstelaar of judoka.

Trainingen gaan ook vlot, want eens je een A-status bereikt moet je gewoon de oefening simuleren om hetzelfde resultaat te bereiken. Er zijn ook geen rustpauzes nodig, want je vechter lijkt tijdens de acht weken tussen een gevecht weer helemaal op kracht te zijn gekomen. Net zoals eerder aangehaald is de game lichter dan UFC en daardoor meer bereikbaar voor de gemiddelde gamer.

Buiten de carrière is de online multiplayer veruit de mode die je het meest zal bezoeken. Met Belt Race en Fight Cards heb je degelijke ranked en player matches, maar opvallend zijn de Live Broadcasts. EA Sports bekijkt regelmatig de leaderboards en video uploads om zo de meest aantrekkelijke matchen te tonen. Zij inviteren spelers om tegen elkaar te vechten en zetten zelfs de beste matchen op de website!

Grafisch verloopt alles vlot, behalve de overgang naar een ander trainingscomplex. Hier durft het beeld al eens een seconde haperen, wat gelukkig niet zo heel storend is. Een getraind oog zal het echter al gauw opmerken. De soundtrack is verder niet groots te noemen en niet van de omvang van bijvoorbeeld FIFA 11. Waarschijnlijk durfde EA de gok nog niet aan om zo zwaar op EA Sports MMA in te zetten.

Hoe je het ook draait of keert ontbreekt er toch iets aan de game. Op dit moment blijft alles nogal oppervlakkig. Iedereen kan met deze game aan de slag en dat zal de hardcore MMA-fans storen. Je moet niets van de sport kennen om er goed in te zijn. Dezelfde hardcore fans gaan zich ook storen aan het gebrek van de UFC-licentie. De niveauverschillen in gameplay zijn daarvoor te miniem, waar je bij FIFA 11 een heel gamma aan speelstijlen bezit.

EA Sports MMA is een waardige concurrent voor THQ's UFC-franchise, maar komt net dat beetje tekort om het beter te doen. De game is wel toegankelijker, maar mist daardoor de echte diepte om fans van MMA aan te spreken. Hopelijk zet EA een grotere stap vooruit dan ze normaal bij FIFA doen, want ik verwacht de volgende maal al een game die THQ naar de kroon kan steken.

8 / 10

Lees ook dit