EA vraagt patent voor adaptive difficulty aan
Systeem is niet nieuw.
Electronic Arts vraagt een patent aan voor een systeem dat de moeilijkheidsgraad van een game automatisch aanpast op basis van hoe de goed een speler speelt. Het patent werd begin oktober 2020 aangevraagd en werd op 25 maart 2021 gepubliceerd.
Het adaptive difficulty-systeem zorgt ervoor dat spelers een bepaalde game langer willen spelen omdat die door het systeem 'leuker wordt gemaakt'. Dat doet de game door data te verzamelen tijdens de speelsessie en op basis daarvan de moeilijkheidsgraad automatisch aan te passen aan de vaardigheden van een speler zonder die dat doorheeft.
Het is niet de eerste keer dat een game over zo'n systeem beschikt. Zo kregen God Hand uit 2006 en Left 4 Dead uit 2008 een gelijkaardig systeem. Ook Resident Evil 4 beschikte over een dynamische moeilijkheidsgraad.
Of Electronic Arts het systeem al in bepaalde games heeft geïmplementeerd of gaat implementeren, is op dit moment niet bekend. Mogelijk kunnen we het systeem verwachten in enkele grote games zoals Battlefield 6. Electronic Arts zal Battlefield 6 waarschijnlijk in mei aankondigen.