Skip to main content

Malebolgia is een kruising tussen Dark Souls en The Wind Waker

Kenneth gaat hands-on met game uit België.

Dark Souls meets Wind Waker. Zo omschrijft de Belgische ontwikkelaar Jochen Mistiaen zijn creatie Malebolgia. Je wordt in een duister kasteel wakker, dat niet zo verlaten lijkt als je eerst denkt. Het horror-avontuur is nog in ontwikkeling, maar wel reeds beschikbaar op Steam Early Access.

In de game speel je Sir Leopold, een generaal die zich een weg door het mysterieuze kasteel Malebolgia baant. Gewapend met zwaard en fakkel kom je met mysterieuze wezens oog in oog te staan, waaronder het monsterlijke Beast dat je gevangen houdt.

Malebolgia verspilt geen tijd om je situatie uit te leggen. Je leert de basis besturing en gaat daarna op pad. De game is weinig vergevingsgezind. Je slaat je voortgang enkel bij staande klokken op, die vaak moeilijk te vinden zijn. Wanneer een van de vele bewoners van Malebolgia je hoofd eraf bijt, word je onverbiddelijk teruggestuurd. Dat gebeurt trouwens wel vaker, want Sir Leopold is in het begin zeker niet opgewassen tegen sommige van de grotere wezens die in de duisternis rondwaren.

Bekijk op YouTube

Het vechten lijkt op het eerste zicht eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Je positie is belangrijk, want de kleinste misstap kan een grote hap uit je gezondheid halen. Het doet daarin dan ook aan de Souls-games denken. Het moedigt je tevens aan om voorzichtig te spelen, wat de creepy sfeer enkel ten goede komt. Wie weet welk monster er zich aan de rand van het licht in de schaduw verschuilt?

Slot Malebolgia is op het Belgisch koninklijk paleis geïnspireerd, gehuld in duisternis en een immer durende sneeuwstorm. Je toorts is je beste vriend. De monsters die je in het kasteel tegenkomt, houden namelijk niet van het licht. Als je onvoorzichtig speelt en vaak wordt geraakt, merk je ook dat de vlam van je toorts zwakker wordt. Zo ontstaat er meer spanning.

De gameplay lijkt dan wel op de Souls-games, maar visueel gooit de game het over een andere boeg. De wereld van Malebolgia lijkt een beetje op een kubistisch schilderij. Het kan zich zo in het hoofd van Picasso afspelen. De vergelijking met Wind Waker is bijgevolg nooit veraf.

Wanneer je de eerste keer het Beast uit de schaduw ziet stappen, gaat je haar gegarandeerd overeind staan. Twee gloeiende ogen lichten eerst de duisternis op. Een lijkbleek gelaat met twee grote hoorns heft zich boven het jouwe. Het design van het monster is dan wel simpel, maar toch effectief.

Ook wat geluid en muziek betreft, houdt Malebolgia het vooralsnog simpel. Je voetstappen, het flakkeren van je toorts en de razende sneeuwstorm buiten zijn je enige constante metgezellen. Af en toe brengt een streepje pianomuziek of een tikkende klok wat verlichting, maar meer moet je niet verwachten.

Malebolgia is nog maar een Early Access-titel, dus de game is nog niet af. Af en toe vind je nog wat glitches, zoals een monster dat je opeens niet meer kan raken. Dat zijn echter kleinigheidjes. Als je van de Souls-games niet genoeg krijgt, loont het om Malebolgia in de gaten te houden.

Lees ook dit