Electronic Arts annuleert open wereld Star Wars-game
Never come out, this game will.
Electronic Arts stopt de ontwikkeling van een Star Wars-game, die zich af zou spelen in een open spelwereld. Dat melden interne bronnen aan gamesite Kotaku. De uitgever zelf brengt officieel nog geen nieuws naar buiten.
De game was in eerste instantie een lineaire action adventure en werd door Visceral Games gemaakt, de studio achter de Dead Space-serie. In 2017 wilde Electronic Arts er echter een hele andere kant mee op.
"Het werd ons duidelijk dat we het ontwerp een draai moesten geven als we een ervaring willen neerzetten waar spelers voor terugkomen en langer van willen genieten," werd destijds gezegd. Visceral Games werd gesloten en het project werd voortgezet onder EA Vancouver.
Nu is ook die versie van de Star Wars-game geannuleerd. Een reden daarvoor is nog niet precies bekend. Vermoed wordt dat de ontwikkeling nog te lang zou duren en dat Electronic Arts eerst wil focussen op een minder ambitieuze titel die eerder klaar kan zijn, ergens eind 2020. Er zouden verder geen ontslagen mee gemoeid zijn.
Star Wars-fans reageren gelaten op het nieuws. Zij zetten al langer vraagtekens bij de manier waarop Electronic Arts met de Star Wars-licentie omspringt, wat begon met de controverse rond microtransacties in Star Wars: Battlefront 2. Die waren in eerste instantie veel te nadrukkelijk aanwezig, waardoor EA werd gedwongen dit opnieuw te balanceren. Het vormde ook het startschot in de discussie rond lootboxes en gokken.