Empire: Total War - DLC
Alle DLC samen besproken.
De Total War reeks wordt al lang gezegend door uitbreidingen, zowel door de makers als door de community. Langs de ene kant bracht Creative Assembly een heel aantal content updates uit met nieuwe campagnes, gebieden, legers en zo meer, langs de andere kant waren modmakers meer bezig met het herbalanceren van de features in de uitgebracht games. Je hoefde maar naar het succes van bijvoorbeeld de Total Realism fanbase te kijken om hun impact te voelen. Eén wederkerend element in speler-ontwikkelde mods was de reskinning van beroemde eenheden. Het nieuwe DLC-pack van Empire: Total War bevat voornamelijk dit soort nieuwigheden.
Misschien even een handig overzicht geven want het pack zelf bestaat uit heel wat onderdelen. De DLC bevat vier unit-packs en één uitbreiding: Empire: Total War: The Warpath Campaign die bij ons een acht op tien wegkaapte. Warpath kost 7 euro op Steam, dit pakket 13 euro…weinig geld als het de game verbetert en ieders interesse doet herleven.
De vier unit-packs gaan door het leven als Elite Units of the East, Elite Units of the West, Elite Units of America en Special Forces Units & Bonus Content. Die Bonus Content moet je met een korrel zout nemen, want het gaat hier ook om drie eenheden. Zoals je zelf wel kan merken zijn de nieuwe eenheden opgesplitst per geografisch gebied. Van zodra dat je ofwel voldoende technologische upgrades hebt gedaan of van zodra je met een bepaald rijk een vaste regio hebt ingenomen, kan je enkele van deze extra eenheden rekruteren.
De eenheden zijn iets sterker dan gewone soldaren of vullen een bepaalde zwakte aan. Sommige potentaten krijgen hierdoor plots cavalerie, skirmishers of betrouwbare musketiers bij. De meeste nieuwe eenheden zijn echter weggelegd voor de belangrijkste Europese naties en de US of A. Er zijn er slechts enkele die afhangen van de regio alleen zoals de vermakelijke Noord-Afrikaanse amazonestrijdsters.
In heel wat games kom je dan ook niet bijzonder veel van deze nieuwe eenheden tegen. Als klein land heb je er één-twee nieuwe en hier en daar zie je de grote machtshongerige groepen met grote legers rondlopen waarin je wellicht enkele van deze nieuwe eenheden kan tegenkomen, maar verder dan dat gaat het niet. Zijn ze dan niet de moeite? Jawel hoor, maar je wordt wat gedwongen om voor bepaalde rassen te kiezen om ze echt volledig te ervaren.
Het verschil is trouwens ook niet overweldigend. Naar ons aanvoelen heeft Creative Assembly een gezonde mix gevonden aangezien de nieuwelingen slechts iets betere stats hebben dan hun kompanen. Veel van deze eenheden zijn dan ook gebaseerd op bestaande compagnieën die zich hebben onderscheiden in the line of duty. Het eerste regiment ginder, het derde daar. Ze zien er dus iets anders uit en gedragen zich meestal net iets sterker, en dus verandert er ook weinig aan de gameplay.
Deze eenheden zijn een aangename toevoeging voor de gevechten zelf, maar ze zullen nooit volledig op zich het verschil maken. Vaak blijven ze langer overeind en vluchten ze minder snel weg, wat leuk is. De core gameplay van twee groepen die over elkaar staan en heen en weer schieten blijft echter ongewijzigd. Het klinkt misschien saai, maar eerlijk gezegd werkt de formule nog steeds even goed als toen Empire uit kwam. Sindsdien zijn er nog heel wat beloftes gedaan over toevoegingen zoals Multiplayer en een betere AI, daar blijven we nog steeds grotendeels op onze honger zitten.
Toch zijn we eigenlijk best positief over het geheel. De DLC is laag geprijsd en heeft onze interesse in deze titel kunnen vernieuwen, dit terwijl we eigenlijk liever Napoleon hadden neergeslagen. De nieuwe eenheden zorgen voor een extra touch die de game wat persoonlijker maakt. Je kan er ook slechts een beperkt aantal van inhuren meestal dus je dient ze optimaal in te zetten.
Met het DLC-pakket krijg je waar voor je geld. De Warpath uitbreiding was vrij geslaagd en de AI kon beter om met melee gevechten dan met ranged zo bleek. Als je alle extra eenheden naast elkaar legt zit je met een 50-tal nieuwe groepen die je kan tegenkomen. Hoewel dat geen garantie is dat je ze ook effectief aan het werk zal zien, is het eigen aan de scope van Total War om met grote nummers te overtuigen. Voor dertien euro krijg je een pakket dat je interesse terug zal opwekken, ideaal moest je Napoleon hebben overgeslagen.