Skip to main content

Enslaved: Odyssey to the West (hands-on)

Apenstreken.

Op de gamescom wist ik precies welke game ik als eerste wilde spelen. Helemaal in de achterste zaal stond Enslaved: Odyssey to the West waar ik in een rechte lijn naar toe liep. Niet omdat het de grootste titel van de beurs is, maar omdat ik zo benieuwd was hoe het spel speelde, want met leuke personages en een leuke setting ben je er natuurlijk niet.

De demo die ik speelde was van het begin van het spel. Hoofdpersonage Monkey zit gevangen op een luchtschip, maar door toedoen van de roodharige Trip weet Monkey van zijn kooi te ontsnappen. Trip rent echter snel weg en Monkey besluit haar te achtervolgen. Dat gaat niet zomaar, want ondertussen stort het hele schip in en aan alle kanten ontploft er wat.

Je wordt in die chaos wel rustig uitgelegd wat er van je verwacht wordt. Het begint met springen van platform naar platform. Het spel wil duidelijk de vaart erin houden en je kunt nergens vallen waar het niet de bedoeling is. Voorwerpen waar je naartoe kunt springen zullen oplichten waarna Monkey met de springknop snel van ene naar het andere punt springt.

Al snel komt je toch een vijand tegen, een gevaarlijke robot die als hij je spot direct een kogelregen naar je toe schiet en daar wordt geen enkele aap vrolijk van. Monkey klimt omhoog en gaat verder totdat hij een hele leuke goodie tegenkomt; twee metalen handschoenen die hij over zijn handen schuift met een soort gloeiende uitschuifbare stok om klappen mee uit te delen.

Je gaat met Monkey terug naar de plek waar je eerst niet verder kon, en het blijkt dat die handschoenset ook een schild heeft dat tijdelijk kogels tegenhoudt. Ook niet verkeerd als je verder weinig kleding om handen hebt om je te beschermen.

Het vechten gaat soepel en al snel haal je hele groepen robots onderuit, maar het schip wil neerstorten dus dat wordt ontsnappen geblazen. Enslaved is, zeker het eerste stuk, heel lineair maar wel spannend. Niet omdat je kunt vallen of dood gaat, maar omdat er van alles om je heen gebeurt.

Het spel deed mij - zeker in het gedeelte dat je van het schip moet ontsnappen en via de buitenkant van vleugel naar vleugel springt – denken aan Uncharted 2. Delen van het schip storten naar beneden als je gevaarlijke sprongen maakt. Op een gegeven moment zie je dat in de verte een gebouw opduikt waar het onderste gedeelte van het schip keihard tegenaan gaat botsen en als je blijft hangen zul je met het onderste gedeelte weg brokkelen. Eenmaal bovenin komt Monkey bij de laatste escape-pod waar natuurlijk Trip net in zit. Beide schieten ze van het schip weg en storten neer op de wereld, de wereld dat eens het rijke Amerika was.

Natuurlijk is de vergelijking met Naughy Dog’s briljante titel Uncharted 2 veel te voorbarig en dat legt veel te veel druk op Enslaved, maar het geeft wel aan dat ik erg enthousiast ben over de game.

Het spel zal verder vooral ingaan op de vreemde relatie tussen Monkey en Trip. De ene een sterke man die niet zijn hand om draait voor een potje vechten tegen de sterkste robots. De ander een bangige vrouw die met haar technische skills ook voor de nodige hulp kan zorgen. Zo zal ze eens een robotlibelle hacken zodat deze gebruikt wordt om Monkey te helpen door de weg te wijzen. Ook Monkey krijgt als het spel vordert nieuwe gadgets, zoals een schijf waarop hij over de grond kan vliegen en ook zijn vijanden kan aanvallen.

De trailer van Enslaved die op de GamesCom te zien was

Maar de relatie tussen de twee is niet bepaald een eerlijke. Zodra het tweetal op de aarde neerstort raakt Monkey bewusteloos waarna Trip hem een hoofdband opdoet. Deze band zorgt er voor dat hij dood zal gaan als hij de opdrachten van Trip niet uitvoert. Oorspronkelijk is het dus Trip die Monkey gebruikt om thuis te komen, maar het tweetal zal ongetwijfeld een bijzondere relatie opbouwen.

Enig puntje van voorzichtigheid is dat het team eerder verantwoordelijk was voor Heavenly Sword dat er ook ogenschijnlijk erg tof uitzag, maar uiteindelijk als volledige game niet goed standhield. Maar Enslaved: Odyssey to the West lijkt in ieder geval een game te zijn om in de gaten te houden, met een goed verhaal als ruggengraat – gebaseerd op het bekende Chinese verhaal Journey to the West – en soepele gameplay met een goede combinatie van actie en acrobatiek.

Lees ook dit