EPOS interview: in Keulen horen donderen
Dat hoor je goed.
Gamescom 2022 is niet alleen een drukke conferentie voor gamestudios, maar ook voor hardwareproducenten. Bijgevolg zat ik samen met Maja Sand-Grimnitz van audiobedrijf EPOS om te horen (pun intended) hoe het gaat. Sinds het bedrijf formeel lanceerde in 2020 heeft het niet stilgezeten. Je hebt vast wel onze reviews van de EPOS H3, EPOS H6PRO, EPOS GSX 1000, EPOS B20 gaming microfoon, en meer gelezen. Tijd voor een korte stand van zaken.
Maja glimlacht even wanneer ik haar vraag wat er dit jaar nog op het programma staat voor het bedrijf: “2021 was enorm druk. We hebben een bijzonder groot aantal en wijd scala aan producten gelanceerd. In 2022 wilden we dan ook even tot adem komen”, zegt ze. “Dat heeft ook het voordeel dat we kunnen luisteren naar de feedback die we de afgelopen maanden hebben gekregen, en dat we die kunnen implementeren.”
‘Implementeren’ betekent aan de ene kant dat toekomstige producten die opmerkingen in acht zullen nemen. Maar het siert EPOS ook dat het bestaande producten meteen via firmware updates (beschikbaar via zijn EPOS Gaming Suite software) heeft aangepast. Als voorbeeld werkt de EPOS B20 gaming microfoon nu ook op PS5, wat bij launch nog niet het geval was. Ook de EPOS GTW 270 Hybrid draadloze oortjes zijn nu aangepast zodat je de microfoon kunt gebruiken wanneer de ‘low-latency dongle’ is aangesloten - wat bij launch ook nog niet mogelijk was.
Maar EPOS kijkt niet enkel achteruit. In het vierde kwartaal komen er namelijk twee nieuwe producten. Eerst is er de EPOS GSX 1000, een bestaande geluidskaart die nog dateert van de periode toen EPOS deel van Sennheiser was. Maja noemt dit daarom een “legacy product” dat nu “in lijn gebracht wordt met de andere output van ons bedrijf”. Het design wijzigt naar volledig zwart en de audiokwaliteit is volgens het bedrijf nog verbeterd. Deze herwerking heeft een adviesprijs van 199 euro.
Het tweede product is de echte eyecatcher – en dat mag je letterlijk nemen. De EPOS S6 4K USB Webcam is (zoals de naam het al aangeeft) een webcam. Het kadert binnen de strategie van het bedrijf om streamers tegemoet te komen, zoals de EPOS B20 dat ook al deed. Daarvoor zijn er enkele sterke features. Zo gaat de beeldkwaliteit maximum tot 4K. “Hoewel veel streamingplatformen zo’n hoge resolutie nog niet ondersteunen, geloven we dat dit onvermijdelijk de toekomst wordt”, lacht Maja. Je kunt de webcam op eenvoudige wijze aan je scherm ‘clippen’, het weegt amper 80 gram, en er is een luikje dat je kunt sluiten om je privacy te bewaren. Daarnaast is er een link met audio, want de webcam bevat dual microfoons die ‘noise cancellation’-technologie bevatten. De adviesprijs is 199 euro.
En wat daarna? Wat brengt 2023 en verder? “De EPOS BrainAdapt technologie is een pilaar voor onze producten,” aldus Maja. Het bedrijf is zich er namelijk van bewust dat luisteren naar artificiële audio (vooral gamegeluiden) belastend voor je hersenen is. Net daarom wil het bedrijf via onderzoek en goeie designbeslissingen garanderen dat je voor lange tijd met EPOS-producten kunt gamen zonder die typische ‘headsetmoeheid’. Maja gaf als voorbeeld de erg diepe bas die vele gamingheadsets hebben: op het eerste gehoor is dit indrukwekkend, maar voor langere tijd worden je hersenen moe. Een gebalanceerd geluid gebaseerd op research is volgens EPOS de juiste keuze. “Vanaf nu zul je BrainAdapt vermeld zien op de doos van producten die met die designfilosofie zijn ontworpen.”
Welke trends zijn op dit moment van belang? “Draadloos”, antwoordt Maja zonder verpinken. “Consumenten willen veelzijdige apparaten die in verschillende situaties bruikbaar zijn. Daarbij is de moeilijkste afweging de verhouding prijs-kwaliteit. Maar tegelijk schept dat ook mogelijkheden, want prijsverschillen kunnen zorgen een divers portfolio dat verschillende eindgebruikers aanspreekt.” En wat is het favoriete product van Maja? “Sowieso de EPOS H3”, lacht ze.