Escape Plan
Puzzelen met je vingers.
Met nieuwe hardware kunnen al even nieuwe game-ideeën niet uitblijven. En net als gamers dat verwachen van nieuwe hardware, wordt ook verondersteld dat nieuwe software innovatieve gameplay met zich meebrengt dat ten volle de mogelijkheden van de nieuwe console benut. Op de afgelopen Gamescom te Keueln maakten we kennis met Escape Plan voor de PS Vita, een game die net dat belooft. En afgaande op hetgeen we te zien kregen van de game, mogen we ervan uit gaan dat het geen loze beloftes zijn.
Escape Plan is een 2D-puzzelgame die opvalt vanwege zijn speciale grafische stijl. Er werd gekozen om gebruikt te maken van zwart-wit beelden die doen denken aan de oude tekenfilms van Disney. Door hoge contrasten ziet de game er niet alleen heel mooi uit, maar voegt dit alles ook enorm veel toe aan de atmosfeer die doorheen het spel heerst.
Je speelt met Lil en Laarg, twee simpele personages die je door een doolhof van touchpuzzels moet zien te loodsen. En hierin ligt het innovatieve van de hele game. Alle puzzels moet je oplossen door middel van het touchscreen vooraan en achteraan de PS Vita. Kun je bijvoorbeeld niet over een kloof in de grond, dan kun je door op de achterste touchscreen te drukken een paneel doen uitschuiven dat die hindernis dicht.
Deze toepassing ging op voor verschillende puzzelelementen. Zo kon je een val activeren voor een vijand door het touchscreen te gebruiken en de niets vermoedende snoodaard te lokken door op de muur te tikken. Ook de gyroscoop van de Vita wordt ten volle benut. Op bepaalde momenten kun je Lil of Laarg, om ze goed door een obstakel te gidsen, doen opblazen met helium waardoor ze een ballonnetje worden. Door de handheld links of rechts te kantelen, beweeg je vervolgens het personage in de respectievelijke richting. En door tegelijk op het voor- en achterste touchscreen te duwen, activeer je een korte boost waardoor Lil of Laarg eventjes sneller bewegen.
Ook exploratie wordt aangemoedigd doordat er op verschillende plaatsen bonus content verstopt zit in de levels. Sony belooft een veertigtal puzzelkamers, die zich afspelen in vijf verschillende zwart-wit levels. Als we nu al een voorlopige conclusie moeten trekken uit hetgeen we te zien kregen lijkt Escape Plan lijkt een schoolvoorbeeld te worden van hoe de touchscreens van de PS Vita optimaal benut kunnen worden. We kijken er dan ook naar uit om op een later tijdstip meer te weten te komen over deze game.
Wanneer Escape Plan in de winkelrekken zal liggen is nog niet geweten, maar het zal er in ieder geval dit jaar niet meer van komen.