Skip to main content

Eurogamer Expo Verslag

Een weekend met de nieuwste games

Journalisten doen steeds bijzonder hoogdravend over business evenementen zoals de E3-show in Los Angeles of de GamesCom te Keulen. Voor ons is het vaak de eerste keer dat we een nieuwe titel echt aan het werk zien en aan den lijve mogen testen. Veel tijd om hierin op te gaan is er echter nooit, de meeste gameshows zijn volgeboekt met interviews waardoor we ons als het ware van de ene zaal naar de andere moeten haasten.

Voor bezoekers lijken deze evenementen vast aanlokkelijk (en de afterparty's zijn dat ook!), hoewel we nooit echt de moeite kunnen nemen om games uitgebreid te spelen. Een beter concept naar gamers toe zou volgens ons een show zijn zonder backstage areas en behind closed door sessies, eentje met niets anders dan pods met de allerlaatste titels op. In België vindt tweejaarlijks de NEXT beurs plaats die ditzelfde doel beoogt, wij geloven echter dat, in een industrie zoals de onze, twee jaar een eeuwigheid is waardoor je een heleboel interessante titels en technologieën zal missen.

Vandaar ook het idee om samen met enkele gelukkige lezers naar Londen te trekken om de Eurogamer Expo bij te wonen. De expo, die doorgaat in centraal Londen op een roeispaan van de Thames, omvat drie verdiepen die allemaal een specifiek publiek op het oog hebben. Je kon er de populairste games van vandaag, maar ook reeds van de toekomst in terugvinden.

Onze lezers konden zich ondermeer wagen aan Assassins Creed 2, Mass Effect 2, Super Mario Wii, Dante's Inferno, Red Steel 2, AvP, MAG, God of War 3, Darwinia+, Heavy Rain en nog heel wat meer. Een stevige line-up, er werden dan ook heel wat bezoekers verwacht voor deze show. En ja hoor, tijdens de middag kon je over de koppen lopen met wachtrijen tot één uur voor de aller populairste titels, maar 's ochtends en in de avond heerste er een gezellige drukte met zo goed als geen rijen, goed georganiseerd dus.

In de meeste gevallen hebben de ontwikkelaars heel wat moeite gedaan om ons te bekoren. Wat we te zien en spelen kregen was veel meer dan opgesmukte E3 demo's. Bijzonder hoogtepunt was Star Trek Online, de MMO van Cryptic Studios, waarbij we een ruimtemissie konden starten die achtereenvolgens uitmondde in een gevecht op de planeet zelf. Je kon helaas ook merken hoeveel werk deze titel nog nodig heeft. Zoals het er nu uitziet zal deze nog geen potten breken.

In Dante's Inferno kregen we een interessante afwisseling voorgeschoteld tussen actiescènes en platformpuzzels. De game heeft erg veel weg van God of War, maar lijkt op het eerste zicht een grotere uitdaging aan te bieden. Dit kan ook aan ons liggen aangezien we in ware macho-mode de moeilijkheidsgraad verhoogd hadden om de lokale populatie te imponeren. Nadat we vijf keer neergeknuppeld waren door een uit de kluiten ongewassen reus met platvoeten, was het aanwezige publiek eerder onder de indruk van de game dan van de spelers. Nu goed, Dante zit zeker en vast goed in elkaar, bevat een aantal sterke en memorabele scènes met nieuwe monsters en variërende gameplay. Bovenal durft men ook eens iets anders aanbieden dan uitsluitend een God of War kloon.

God of War 3 zelf dan was van bij het begin één van de grootste publiekstrekkers. Je kreeg dan ook de gelegenheid om een uitgebreid level te testen inclusief een baas die honderd meter uittorent boven terugkerend protagonist Kratos. De gameplay wijzigt niet, de gevechten zijn over the top brütaal en de interactie tussen de setting en de vijanden is ijzersterk. We vrezen wel dat vroeg of laat sleet komt op de immer terugkerende formule, maar vooralsnog kon GoW3 ons zeker bekoren.

Toppers waren er dus in alle maten en kleuren, maar ook aan de kleinere spelers werd aandacht besteed. Er was namelijk een aparte kamer voorzien voor de indy developers, zeg maar de gepassioneerde makers die zonder grote budgetten toch games willen maken waarmee ze hopen door te breken. We zagen heel wat kleine, guitige titels die onze aandacht eventjes konden vatten hoewel er meestal nog vrij veel werk aan de winkel was qua gameplay of diepgang. Enkel Darwinia+ maakte echt een solide indruk. Deze game is een kruising van strategische, combat, puzzels tot een ware godmode, bovendien wordt alles in een eigen stijl gebracht (het type waarvan je koppijn krijgt) en beschik je als speler over bijzonder veel mogelijkheden om de oplossing te vinden.

Verder blonk de expo ook uit door de talrijk aanwezige experts uit de videogame-industrie. Heel wat goden van de gamebizz waren er om hun eigen producten aan te prijzen en titels van de concurrentie aan hun kritische blik te onderwerpen. Duidelijk hoogtepunt volgens ons was de synopsis van Dragon Age: Origins door een team ontwikkelaars “It's just like World of Warcraft”, zo zie je maar dat alles binnen WoW past.

Eurogamer wist vanzelfsprekend ook een aantal ontwikkelaars vast te strikken voor een exclusieve voorstelling van hun games. Aanwezig op het programma waren Chet Faliszek (Left 4 Dead 2), Paul Wedgwood (Brink) en de publiekstrekker David Cage (Heavy Rain). De eloquente Fransman bespeelde het publiek op dolkomische wijze en inspireerde met zijn innemende verhalen en emotionele visie op games, het hielp dat we uiteraard ook een deel van de game konden zien. Toch waren onze winnaars niet volledig overtuigd over wat we te zien kregen.

Gamen en presentaties volgen is nu eenmaal zware kost, dus was er vanzelfsprekend ook een ruimte voorzien om de innerlijke mens te versterken. Sony had de bar en lounge area ingepalmd met een reeks PSP Go's zodat we ons zeker niet hoefden te vervelen terwijl we een drankje nuttigden. Je kon er tal van PSN-games proberen en zelf ervaren waarom mobiel entertainment zo fun is.

Onze winnaars waren in elk geval enthousiast, er viel heel wat te zien en te ervaren rond de Eurogamer Expo. Leuk detail was ook dat heel wat communities op voorhand hadden afgesproken om elkaar ergens te treffen. London stond dan ook twee dagen lang in het teken van videogames en duizenden gamers hebben niet enkel hun favoriete titels zelf eens kunnen testen, maar ook hun liefde voor het genre kunnen delen met talloze andere medemensen. Volgend jaar keren we zeker terug, hopelijk kunnen jullie dan eveneens mee!

Lees ook dit