Eurogamer GamesCom Awards
Zowel van Eurogamer België als van het hele Netwerk.
Journalisten die binnen de game-industrie werken zijn potverdorie verwende rakkers. Ze mogen de hele wereld afreizen om allerlei titels maanden - en soms zelfs jaren - voordat ze in de winkels verschijnen uit te testen, komen terecht op van de pot gerukte feestjes waar drank, spijzen en losbandige grieten overvloedig aanwezig zijn, en toch vinden ze altijd wel wat om over te klagen. Zo ging het ook op de allereerste editie van de GamesCom te Keulen. De ene vond het te druk, de andere was niet gelukkig met het aantal exclusieve titels en een heleboel leden van de pers vonden simpelweg dat het 'geen E3' was. In elk van deze beweringen zit zeker waarheid, maar wij verzekeren met de hand op ons hart dat de GamesCom een excellente aangelegenheid was en wij hunkeren nu al naar het moment waarop we onze toegangstickets voor volgend jaar ontvangen.
Want zeg nu zelf, als er 458 standhouders te vinden zijn op een oppervlakte van zo'n slordige 120.000 vierkante meter weet je wel dat je met iets groots te maken hebt. Europa mag trots zijn op de GamesCom, en wij zijn dat ook. Na wat geslapen te hebben hebben de redactieleden van Eurogamer België dan ook de hoofden bij elkaar gestoken om even te bespreken wat nou precies de hoogtepunten waren tijdens ons verblijf in het wel erg Duitse Keulen. Neen, we gaan het niet hebben over redacteurs die opeens middenin drankspelletjes kwamen te zitten of de geur die op onze hotelkamer hing. We delen prijzen uit aan de titels die het volgens ons de moeite hebben gemaakt om aanwezig te zijn op de GamesCom 2009. Daar gaan we!
Zoals je weet is Eurogamer meer dan alleen deze site. We hebben collega's in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, Tsjechië, Nederland, Roemenië en Denemarken. Dat zijn er heel wat, en het leek ons dan ook leuk om eens het hele netwerk een keuze te laten maken over wat de beste game was van de show. Maar ook in België hebben we onze eigen lijst samengesteld.
Beste game volgens Eurogamer België: Diablo III
Het was moeilijk om de aanwezigheid van Diablo III te negeren. Ontwikkelaar Blizzard had een gigantische booth voor het spel laten maken en de rijen enthousiaste fans logen er ook niet om. Op het hoogtepunt van de GamesCom moest je maar liefst 4,5 uur aanschuiven voordat je twintig minuten aan de slag mocht gaan met een van de drie speelbare klassen…ohw neen, het zijn er ondertussen alweer vier geworden. Via een live verbinding met de BlizzCon te California kwamen we in Keulen namelijk te weten dat de Monk zijn intrede maakt in deeltje drie van deze legendarische reeks.
Niemand zal verder ontkennen dat Diablo III er griezelig mooi uitziet, en dat terwijl alles nog steeds via een gedeeltelijk isometrisch perspectief wordt weergegeven. Het doet iets met een mens om tijdens het raiden van een kerker de muren zien af te brokkelen nadat je met je Wizard een prachtig geanimeerde vuurbal richting een subliem vormgegeven Wraith knalt. De production value die verscholen zit achter de toch ietwat vertrouwde façade van Diablo III is immens en we kunnen niet wachten totdat we deze titel tot in de eeuwigheid via Battle.net zullen kunnen spelen.
Genomineerden
Heavy Rain - Er kan maar één winnaar zijn tijdens nominaties, maar het was verdomd moeilijk om te kiezen tussen het pareltje van Blizzard en het geniaal brouwsel van ontwikkelaar Quantic Dream genaamd Heavy Rain. Dat we het spel op de voorbije E3 al eens aan de tand hadden mogen voelen waren we spontaan vergeten toen we opnieuw met deze titel op de GamesCom aan de slag mochten gaan.
Het verhalende aspect van deze interactieve film noir thriller is ongezien, terwijl er ook nog eens opvallend veel gameplay aan te pas komt om je doorheen dit grauwe avontuur te wurmen. Ohw ja, en David Cage, de CEO van Quantic Dream is ook een uitzonderlijk aardige kerel, dus we gunnen het hem dat Heavy Rain een instant classic gaat worden!
Invizimals - Toen redacteur Michaël van de presentatie rond Invizimals terugkwam trilde de arme kerel helemaal. Hij stamelde dat hij nog nooit zoiets had meegemaakt en dat Invizimals zo mogelijk zijn favoriete spel van de show was geworden. Een beetje verrast vroegen we om meer uitleg en het moet gezegd worden dat het concept achter dit spel wel eens voor een revolutie zou kunnen zorgen.
Met behulp van je PSP die uitgerust is met een camera (deze krijg je erbij wanneer je het spel koopt) moet je in je directe omgeving op zoek gaan naar allerlei beestjes, die op hun beurt interactief zullen reageren op je handelingen. Maak je geen zorgen, binnen enkele dagen verschijnt er een verhelderende preview die haarfijn duidelijk zal maken waarom deze titel gezien mag worden als een van de toppers van de GamesCom.
Star Wars: The Old Republic - Star Wars, LucasArts, Bioware. De gemiddelde lezer weet nu al genoeg om door te hebben dat Star Wars: The Old Republic een erg belangrijke titel is wanneer we naar de komende twaalf maanden kijken. Niet alleen beloofde de ontwikkelaar ons bij de allereerste aankondiging van het spel al dat The Old Republic en revolutie zou ontketenen binnen het MMO-landschap, we hebben het tijdens de voorbije GamesCom met onze eigen ogen mogen zien, zelfs spelen was mogelijk! Wij zetten er aardig wat van onze bezittingen op in dat dit een van de knapste titels ooit gaat worden en we proberen ons nu al mentaal klaar te maken om ons volledige sociale leven weer op het spel te zetten om deze MMO te kunnen spelen.
Rage - Tijdens het overlopen van onze afspraken die we met ontwikkelaars en uitgevers hadden op de GamesCom zagen we Rage meermaals opduiken. Niemand ging echter dieper op de titel in en zag het eerder als een leuk extraatje om even tussendoor naar te gaan kijken op de stand van EA. Het aanschouwen van Rage was daardoor misschien ook meteen de leukste titel om te ontdekken in Keulen gezien zowat iedereen met een open mond buitenkwam na de presentatie die ontwikkelaar id Software gaf.
Rage doet op het eerste zicht denken aan Fallout 3, maar dan mooier, dieper en uitgebreider dan je je ooit had kunnen voorstellen. Bovendien zal men met deze titel een compleet nieuwe grafische engine op de markt loslaten die we volgens ons in de komende jaren nog vaak zullen zien opduiken.