Everspace laat je schieten en sterven in de ruimte
Space combat.
2016 is het jaar van de ruimte. Mars ligt voor het grijpen, of dat is toch wat sommigen beweren. Ook in games is de ruimte opnieuw hip. Planeten verkennen in No Man's Sky, ze koloniseren in Osiris: New Dawn of ze om zeep helpen in Stellaris; alles kan en alles mag. Ook ontwikkelaar Rockfish Games schiet met Everspace de kosmos in. De game is momenteel in Early Access beschikbaar op Steam.
In tegenstelling tot de eerder genoemde games zet je in Everspace geen voet aan de grond. De game is namelijk een ruimte-shooter die het midden houdt tussen enerzijds de klassieke arcadereeks Ace Combat, en anderzijds de roguelikes Rogue Galaxy en FTL: Faster Than Light. Verwacht je dus aan pittige dogfights in de ruimte, gecombineerd met een crafting- en upgrade-systeem en de verslavende aantrekkingskracht van 'nog een potje'.
Zoals in bijna elke roguelike is in Everspace de opzet eenvoudig: probeer je uiteindelijke nederlaag zo lang mogelijk uit te stellen. Je vliegt in je ruimteschip rond met twee doelen voor ogen: vijandige schepen overmeesteren en ruwe materialen verzamelen om voorwerpen te maken die je overlevingskansen verhogen. Denk daarbij aan extra raketten, upgrades voor je boordwapens en handige consumables zoals plasmamijnen en gevechtsdrones.
Gevechten verlopen in het algemeen in twee fasen. Eerst moet je met je laserkanon het schild van je tegenstander proberen uit te schakelen. Eens dat gebeurd is, moet je overschakelen naar je minigun. Die brengt namelijk meer schade toe aan de romp van vijandelijke schepen. Gaandeweg vind je andere en sterkere wapens die ook op dat principe inspelen. Zo heb je zware kanonnen die veel schade toebrengen aan zowel het schild als de romp van een vijand. Het nadeel is echter dat die kanonnen even moet opladen. In de tussentijd ben je kwetsbaar, en als je schot het doel mist, ben je een vogel voor de kat. Je moet dus steeds de afweging maken of een nieuw wapen het risico wel waard is.
De wereld van Everspace is zoals FTL: Faster Than Light in sectoren opgedeeld. Elke sector is een grote driedimensionale arena die willekeurig wordt gegenereerd. Grote asteroïden die rijk aan kristallen zijn, worden afgewisseld met onder andere rebellenschepen, overblijfselen van vernietigde kruisers en konvooien van de neutrale G&B-factie. Die laatste kun je trouwens je vuile werk laten opknappen als je schepen van aliens en rebellen naar hen lokt.
Maar je kunt de waardevolle G&B-konvooien ook overvallen door hun laadruimten of brandstoftanks kapot te schieten. Dat doe je echter best als je al een paar upgrades hebt, want de gevechtsschepen van G&B zijn geen doetjes. Als je in je opzet slaagt, kom je echter wel met krachtige wapens, consumables en een heleboel credits weg.
Die credits kun je voor uiteenlopende dingen gebruiken. Je ruilt ze bij handelsschepen voor ruwe materialen of brandstof in, of je zet ze in om je schip te laten herstellen. Als je het loodje hebt gelegd, kun je er ook perks mee kopen. In tegenstelling tot de tijdelijke gebruiksvoorwerpen die je tijdens een run vindt, zijn perks permanente upgrades. Denk daarbij aan een sterker schild, een grotere energievoorraad en meer opslagplaats voor primaire en secundaire wapens. Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk van je verzamelde credits uitgeeft, want je verliest alles wat overblijft. Als je vertrouwd bent met het upgradesysteem van Rogue Galaxy, dan weet je waaraan je je in Everspace kunt verwachten.
Everspace is in Unreal Engine 4 gemaakt, wat ervoor zorgt dat sommige planeten en galactische nevels er adembenemend uitzien. Rockfish Games geeft aan dat het de kleurrijke look van de Marvel-film Guardians of the Galaxy wil nastreven in plaats van een 'realistische', zwarte ruimte. De ontwikkelaar lijkt daarin ook te slagen. Donkere asteroïden steken af tegen felgekleurde planeten, en de schoonheid van het universum is in Everspace zelfs verraderlijk. Een elektrisch veld met bliksems oogt zeer aantrekkelijk, maar heeft niet bepaald een goede invloed op je schild als je erdoor vliegt.
Op het vlak van controls heeft Rockfish Games nog wat werk voor de boeg. Je bestuurt je ruimteschip met de muis, en dat werkt niet altijd even goed. Soms draai je heel snel om je as, maar een andere keer gaat het tergend traag. Dat is zeer vervelend als het tijdens een gevecht gebeurt, want vijandelijke ruimtetuigen hebben een nagenoeg perfecte mobiliteit.
Ook als je met een controller speelt, is het noodzakelijk om enkele instellingen voor een optimale speelervaring aan te passen. Alleen kun je voorlopig de knoppen op de controller niet aan een andere functie toewijzen. Dat is best vervelend, want sommige knoppen zijn momenteel ietwat onhandig. Zo moet je in Everspace vaak boosten om snel te bewegen, wat je op de controller doet door de linkerstick ingedrukt te houden. Alleen is dat een heel onnatuurlijke en stroeve beweging, waardoor je duim na verloop van tijd verkrampt.
Los van de euvels met de controls valt het op dat Everspace heel stabiel is. Afgezien van een zeldzame crash ondervindt de game geen hinder van zijn relatief vroege ontwikkelstadium. Alleen alt-tabben wil er wel eens voor zorgen dat de game vastloopt, zeker tijdens het reizen tussen sectoren.
Rockfish Games verwacht de volledige versie van Everspace aan het einde van het eerste kwartaal van 2017 te lanceren. De ontwikkelaar is ambitieus, want naast twee extra speelbare ruimteschepen krijgt de game ook een verhaalmodus die volgens de studio twintig à veertig uur zal duren om uit te spelen. Everspace beschikt momenteel in ieder geval over een solide gameplaybasis, en huisvest alle elementen die een roguelike verslavend maken. Als Rockfish Games de plooien in de controls gladstrijkt en de beloofde content aflevert, heeft 2017 alvast één goede ruimtegame in het verschiet.
Everspace is nu in Early Access beschikbaar op Steam. De uiteindelijke versie van de game komt in het eerste kwartaal van 2017 uit.