Hands-on met Evolve: meer dan een jachtpartij
Nest, Rescue, Defend, Evacuation en de Wraith nader bekeken.
Wat is er in Evolve zoal te doen met vier jagers en één monster? Je weet inmiddels dat je in Turtle Rock Studios' asymmetrische multiplayer game als vier Hunters op één Monster jaagt. De Hunters hebben aanvankelijk de bovenhand. Maar eens het Monster geëvolueerd is, ontstaat een zenuwslopend kat-en-muisspel. Dit is de Hunt-modus, en Bert en Bruce gaan langs bij 2K Games om te kijken welke modi er nog meer speelbaar zijn. En ze spelen ook even met de sluipmoordenaar onder de monsters, Wraith.
Vernietig het Nest
De Nest spelmodus is meer doelgericht dan Hunt. Als Hunter vernietig je binnen de tijdslimiet eieren, terwijl het Monster ze beschermt. Het Monster is niet alleen en kan een ei uitbroeden om een Minion te krijgen, die voor hem vecht. In tegenstelling tot Hunt vereist deze modus meer engagement van het Monster. Het volstaat namelijk niet om je eenvoudigweg te verbergen en te voeden, aangezien de Hunters dan zonder slag of stoot je eieren vernietigen. Je moet bijgevolg een tactische afweging maken: offer je enkele eieren op terwijl je jezelf voedt of bestorm je met je Minion meteen de vijand?
De Decoy vaardigheid van het Monster Wraith komt in deze modus erg van pas. Je laat de Hunters eerst een ei tot de helft beschadigen. Dan bestorm je ze en wanneer de chaos het grootst is, tover je een kopie van jezelf te voorschijn. Terwijl de Hunters zich op de illusie storten, broed jij het ei uit. Het resultaat is een extra Minion en een heleboel verspilde tijd voor de Hunters.
Escorteer overlevenden in Rescue
Wat Nest voor het Monster is, is Rescue voor de Hunters. In deze modus ben je als Hunter met veel zaken tegelijk bezig. Je moet overlevenden vinden en escorteren, terwijl je een oogje in het zeil houdt voor het Monster. De overlevenden zijn namelijk niet zo slim als jij en hebben bescherming nodig om heelhuids bij het evacuatiepunt te komen. Je raakt al te makkelijk één van de overlevenden kwijt; iets waar het monster gretig van profiteert.
Ook in deze modus schittert Wraiths gluiperige aanpak. Met de Abduction vaardigheid ruk je een overlevende van de groep weg of sleur je de Medic ongezien achter een hoekje. De dokter is namelijk onmisbaar in deze modus. Vooral Caira blinkt uit met haar helende granaten; de uitverkoren manier om heel de groep in leven te houden. Als Wraith wil je die dus als eerste te grazen nemen.
Bescherm je ruimteschip in Defend
In de Defend modus staan de Hunters en het Monster als gelijken tegenover elkaar. De Hunters moeten twee schildgeneratoren beschermen terwijl hun ruimteschip bijtankt. Als Monster is het vernietigen van dit ruimteschip je enige doel, maar daarvoor dien je eerst de generatoren te slopen.
Het Monster begint meteen in zijn laatste vorm, maar je moet wel gedoseerd te werk gaan. Snel en bruut aanvallen en daarna kort je wonden likken. Je wordt door een aantal Minions bijgestaan, maar deze hebben voornamelijk oog voor de generatoren en zijn relatief makkelijk te verslaan voor de Hunters. Zo kan je als Hunters je team bijvoorbeeld in twee groepen opdelen, waarbij de ene de Minions doodt, terwijl de andere het Monster aanpakt.
Vooral de combinatie van supportklasse Cabot met zijn wapen die de schade tegen het doelwit verhoogt en Assault Parnell met zijn Multi Rocket Launcher maken kort werk van de Minions. Wel is oppassen geblazen wanneer Wraith zijn Supernova activeert, want in deze staat valt hij bliksemsnel aan en verandert alles rond hem in een recordtempo in schroot en pulp.
Alles tezamen in Evacuation
In Evacuation komen alle eerdergenoemde spelmodi samen in een mini-campagne. De kolonisten beseffen dat Shear een verloren zaak is en willen de planeet zo snel mogelijk verlaten. Het is aan de Hunters om de evacuatie in goede banen te leiden en zoveel mogelijk kolonisten in veiligheid te brengen. Het Monster moet dood en vernieling zaaien, met als doel het evacuatieschip te vernietigen.
Evacuation zich speelt over vijf opeenvolgende matches af. De eerste ronde is altijd Hunt en de laatste steeds Defend. Bij de overige drie rondes is er steeds de keuze tussen twee modi. De partij die het potje wint, krijgt in de volgende ronde een willekeurig voordeel. Er worden bijvoorbeeld turrets geactiveerd als de Hunters in de vorige missie succesvol een stuwdam verdedigden of gedragen rondzwervende monsters zich heel vijandig tegenover de Hunters omdat het Monster het water vergiftigde. Deze variaties moeten er voor zorgen dat elke campagne zijn uniek karakter krijgt en elke keer net een beetje anders speelt.
Met de voorstelling van de verschillende gamemodi wil Turtle Rock Studios voorgoed afrekenen met de vrees dat Evolve te weinig inhoud of afwisseling heeft. De eerste indrukken verraden in ieder geval potentieel voor interessante en spannende multiplayer ervaringen. Op 10 februari velt Yvo een definitief oordeel.