Evolve review
Survival of the fittest.
Zonder teamwerk geen overwinning, zo simpel is het. Het is de harde maar wijze beginnersles voor Hunters in Evolve. Turtle Rock Studios streeft naar een 50/50 win-verliesratio tussen beide partijen, maar in de eerste uren komen vooral Goliath, Kraken of Wraith als winnaar uit de bus. Zonder solide samenwerking ben je als Hunter zo goed als kansloos. Vier tegen één is in dat geval een schijnvoordeel. Het draait in de asymmetrische shooter dan ook allemaal om het vinden van de juiste balans.
Je hebt als Hunter de keuze uit een viertal klassen. De Trapper spoort het Monster op, de Assault brengt hem zoveel mogelijk schade toe, de Medic lapt de gewonden op en de Support ondersteunt het team. Dat is in een notendop de rolverdeling. Wanneer iedereen zich daaraan houdt, ben je als team sterk. Maar wanneer de ongeduldige Trapper te ver vooruit loopt of de egoïstische Medic geen oog voor de gehavende huurlingen heeft, verandert het team al snel in los zand. En voor je het weet, liggen er vier levenloze mensenlichamen op de grond. Einde oefening.
Als Hunter is er een onderlinge afhankelijkheid die je moet respecteren. Dreigt er een mede-Hunter achterop te raken? Dan wacht je hem op. Ligt er een teamgenoot te creperen op de grond? Dan bescherm je hem. Je doet het namelijk niet alleen voor jezelf, maar vooral voor het team. Synergie is de sleutel tot succes. Als dat kwartje bij iedereen is gevallen, ruik je de geur van overwinning. Hiermee wordt gelijk de kracht alsook de achilleshiel van Evolve blootgelegd. De rol van Hunter komt pas volledig tot zijn recht wanneer er een klik met je medejagers is.
Als Monster opereer je juist alleen. Je begint als relatief zwak gedrocht en hebt een kleine voorsprong op de menselijke indringers in je habitat. In de stressvolle klopjacht die volgt, verslind je vervolgens zo veel mogelijk loslopend wild op je pad. Met een volle evolutiemeter kruip je op een veilig plekje in een cocon, om er vervolgens als grotere en sterkere bullebak uit te komen. En tegen de tijd dat je voor de tweede keer geëvolueerd bent, zijn de rollen van jager en prooi zo goed als omgedraaid.
Het is jagen én opgejaagd worden in Evolve. Zo kan het zijn dat een groep Hunters je binnen een paar minuten insluit. Er volgt een hevig gevecht, maar je weet als het vliegende monster Kraken op de valreep te ontsnappen. Nog geen tien minuten later kom je als de volwassen versie met succes je revanche nemen. De game is dan ook op zijn best wanneer beide partijen de grenzen van deze broze balans opzoeken en er meerdere intense gevechten ontstaan. Daardoor krijgt de game een extra tactische dimensie.
Ook de omgeving drukt een stempel op de balans. Tussen de dichtbegroeide jungle en hoge rotsen die Shear rijk is, interrumperen kolossale koloniale nederzettingen het beeld van een buitenaardse hemel met meerdere manen. De exotische wereld van de verre planeet herbergt daarnaast even markante als gevaarlijke flora en fauna. Het ziet er niet alleen indrukwekkend uit, maar nodigt met zijn hoogteverschillen ook uit tot verticale gameplay. Monsters banen zichzelf rennend, zwevend, klimmend of springend door het onherbergzame gebied, terwijl Hunters daarbij volledig aan hun jetpack overgeleverd zijn.
Als Hunter of Monster bekijk je de wereld van Shear vanuit respectievelijk het first- of third-person perspectief. Uitgerust met een beperkt aantal wapens, vaardigheden en perks ga je de strijd met elkaar aan. Je krijgt overigens niet van begin af aan alle personages tot je beschikking. Van elke klasse en monster is er maar één direct speelbaar. Om de rest te ontgrendelen, moet je eerst de nodige ervaringspunten bij elkaar sprokkelen. De ontwikkelaar maskeert hiermee de grootste tekortkoming van de game: het gebrek aan content.
Je trapt dus af met drie Monsters en twaalf Hunters. Daar betaal je overigens de volle mep voor. Wil je met meer personages aan de slag? Dat is binnenkort mogelijk. Nieuwe Hunters en Monsters zijn namelijk los of in een van de vele pakketten verkrijgbaar. Voor elke variant moet je echter wel de portemonnee trekken. Zelfs aan iets onbenulligs als een nieuwe skin hangt een prijskaartje. De ontwikkelaar heeft wel beloofd om nieuwe mappen gratis aan te bieden, maar dat is met dit onsympathieke verdienmodel een doekje voor het bloeden.
De vaardigheden van elk personage heb je redelijk snel onder de knie, waardoor de sleur op den duur erin sluipt. Om dit enigszins te compenseren heeft de ontwikkelaar Evacuation in het leven geroepen. Gedurende vijf rondes moeten de Hunters de gekoloniseerde gebieden monstervrij maken, terwijl de Monster daar juist een stokje voor steekt. Naast de gebruikelijke Hunt is er in deze mini-campagne ook ruimte voor Rescue, Nest of Defend. Je speelt hierbij nooit twee keer achter elkaar dezelfde spelmodus.
Turtle Rock Studios biedt je uiteindelijk twee perspectieven op het eeuwenoude kat-en-muisspel. Gebrek aan samenwerking tussen de vier jagers verstoort in eerste instantie de balans tussen Hunters en Monsters. Maar met het juiste teamwerk vallen uiteindelijk de puzzelstukjes op hun plek. Eenmaal in balans biedt Evolve je een van de meest intense multiplayerervaringen in jaren, ongeacht of je als Hunter of Monster speelt. Toch loert door het gebrek aan speelbare personages en spelmodi het gevaar van herhaling op de loer. In dat geval is het jachtseizoen snel voorbij.