Evolve: Welke Hunter Class past bij jouw speelstijl?
Assault, Trapper, Medic en Support onder de loep.
Men neme vier jagers, één monster en buitenaardse flora en fauna. Dit is het basisrecept voor Turtle Rock Studios' nieuwste coöperatieve shooter Evolve, die op 10 februari lanceert. Het kwartet Hunters wordt vertegenwoordigd door een van de drie personages afkomstig uit iedere klasse: de Assault, Trapper, Medic en Support.
Op de gekoloniseerde planeet Shear neemt dit zooitje ongeregeld het vervolgens op tegen een van de Monsters in Evolve. Elk personage heeft zijn eigen rol en beschikt daarbij over vier slots, bestaande uit een primair wapen, secundair wapen, unieke vaardigheid en klassenvaardigheid. Dan rest natuurlijk de vraag: welke klasse past het beste bij jou?
Assault
Voor de echte rouwdouwers is er de Assault. Met deze klasse breng je zoveel mogelijk schade aan het Monster toe, maar kun je daarnaast ook veel verdragen. Je bent dus de 'tank' van het team die voorop in de strijd gaat en van zowel klappen uitdelen als incasseren weet. Alle drie de Assaults hebben één vaardigheid gemeen: het Personal Shield. Eenmaal geactiveerd zijn jij en de andere Hunters gedurende tien seconden onsterfelijk.
Parnell is een soldaat uit de voormalige elite-eenheid Rage Troopers. Gewapend met een krachtige shotgun en raketwerper kun je gedurende een korte tijd het Monster flink verwonden. En dankzij Super Soldier doe je er nog eens een schepje bovenop. Door deze unieke vaardigheid schiet en beweeg je namelijk sneller, maar dit gaat wel ten koste van je gezondheid.
De tweede Assault van dit bonte gezelschap is de sociopaat Hyde. Naast een minigun ben je ook de trotse eigenaar van het krachtigste wapen in de game: de vlammenwerper. Met deze wapens hoef je weinig te herladen en kun je daardoor zorgeloos achter elkaar knallen en vuurspuwen. Daarnaast ben je in chemische oorlogsvoering gespecialiseerd en beschik je over granaten die giftige dampen op het slagveld veroorzaken. Deze zet je voor zowel defensieve als offensieve doeleinden in.
In de schoenen van Markov beschik je over minder krachtigere wapens dan Parnell en Hyde, maar moet je het meer van je nauwkeurigheid hebben. Naast een standaard aanvalsgeweer voor de middellange afstand kun je ook je Lightning Gun trekken. Dit wapen maakt een kettingreactie van elektrische schokgolven, maar is alleen van dichtbij effectief. Tot slot kun je als Markov maximaal vijf mijnen plaatsen.
Trapper
Als de schietgrage Assault te buitensporig voor je is, heb je als alternatief de Trapper. Je hebt dan twee taken: allereerst het Monster opsporen en vervolgens ervoor zorgen dat die grote lelijkerd niet ontsnapt. De drie Trapper-personages gebruiken daarbij hun eigen methoden, maar hebben allemaal de Mobile Arena als gemeenschappelijke vaardigheid. Als je dit activeert, verschijnt er gedurende zestig seconden een enorme energiekoepel waaruit niks of niemand kan ontsnappen.
Spelend als Abe heb je een reputatie als voormalig premiejager hoog te houden. De Stasis Grenades zijn een van je persoonlijke trucjes. Deze granaten verspreiden een blauwe wolk die het Monster vertragen. Met je shotgun los je op rap tempo kogels af, maar met een beetje geduld neemt de nauwkeurigheid toe en is het ook op de langere afstand een effectief wapen. Als het Monster alsnog dreigt te ontsnappen, schiet je met het Tracking Dart Pistol pijltjes waarmee je hem eenvoudig kunt opsporen.
Aan testosteron geen gebrek binnen de groep, maar ook als de vrouwelijke Trapper Maggie sta je je mannetje. Je beste wapen is wellicht Daisy: een tweehonderd kilo schoon aan de haak wegende 'jachthond' die niet alleen Monsters opspoort, maar tevens teamleden uit de dood herrijst. Daarnaast plaats je vallen die een harpoen lanceren wanneer er een Monster passeert. Dankzij de hoge vuursnelheid van je machinepistool pomp je hem vervolgens vol met lood.
Net als Maggie beschik je met Griffin over een machinepistool. Ook met deze oude veteraan schiet je harpoenen af, maar dan met een indrukwekkend harpoengeweer. Eenmaal vastgehaakt zorg je er dus vooral voor dat het Monster niet ontsnapt, zodat de andere Hunters hun magazijnen op het gedrocht legen. Als unieke vaardigheid heb je tot slot een vijftal Sound Spikes. Dit zijn sensoren die de activiteit van een passerende Monster blootleggen.
Medic
Heb je als Hunter liever een meer ondersteunende rol? Dan is de Medic-klasse iets voor jou. Je kerntaak is ervoor zorgen dat elke Hunter zo lang mogelijk in leven blijft. Ongeacht of je met Caira, Lazarus of Val speelt, beschik je over een Healing Burst waarmee je jezelf en nabije teamgenoten geneest. Je bent daarmee de reddingsboei van het team.
Caira is een gekwalificeerde hospik die in de frontlinie het beste tot haar recht komt. Je hebt een multifunctionele granaatwerper waarmee je vijanden moeiteloos op napalmgranaten trakteert, maar ook genezende projectielen nabij jezelf en teamgenoten lanceert. Je groepscompetentie komt vooral tot uiting in het Acceleration Field. Dankzij deze vaardigheid krijgen jij en je teamgenoten een tijdelijke snelheidsboost zodat ontsnappen voor het Monster een hels karwei wordt.
Vanuit de schaduw loer je als de sluipmoordenaar Lazarus op het Monster. Dankzij je 'cloak' ben je tijdelijk onzichtbaar en ben je dankzij je gedempte semi-automatische sniper rifle ook bijna niet op geluid te traceren. Maar je behoort niet voor niets tot de Medic-klasse. Teamgenoten zijn namelijk vooral blij als je met de eigenaardige Lazarus Device gevallen kameraden weer tot leven wekt.
Heb je het moeilijk om tussen de bovenstaande twee Medics te kiezen? Val combineert het beste van beide. Met een Medgun schiet je een straal af die teamgenoten geneest. Daarnaast heb je een speciaal scherpschuttersgeweer waarvan de kogels niet alleen het pantser van het Monster doorboren, maar tevens zwaktepunten blootleggen voor teamgenoten om extra schade toe te brengen. Met je Tranquilizer Gun vertraag je niet alleen het Monster, maar tag je hem ook indien hij op de vlucht slaat.
Support
Als je een echte teamspeler bent, dan is de Support een prima keuze voor jou. Je bent veelzijdig en vooral van grote waarde als je volledig ten dienste van het team staat. Elke Support heeft een Cloak Field als klassenvaardigheid waarmee jij en de teamgenoten in je buurt voor twintig seconden onzichtbaar worden. Dit is niet alleen ideaal voor hinderlagen, maar ook om uit benarde situaties te ontsnappen.
Cabot is de leider van alle Hunters. Je radioactieve stof onthult alle levensvormen binnen een straal van zestig meter. Zie je vervolgens het silhouet van een Monster achter een gebouw, boom of rots? Geen probleem, want met je Rail Cannon schiet je dwars door objecten heen. Je meest waardevolle aandeel in teamgevechten is echter de Damage Amplifier waarmee de vijand twee keer zoveel schade oploopt.
Bucket is al jarenlang de trouwe metgezel van Cabot. Als je met deze robot aan de slag gaat, heb je een aantal handige wapens ter beschikking. Zo maak je van je hoofd een vliegende drone. Met een surveillancecamera aan boord verken je het gebied om een nietsvermoedend Monster te spotten. Je bent voor de rest vooral offensief ingesteld. Naast een lasergestuurde raketwerper behoren namelijk ook meerdere zwevende Sentry Guns tot je arsenaal.
Tot slot is er de uit de kluiten gewassen Hank. Gewapend met een Laser Cutter breng je hevige schade toe en ben je de nachtmerrie van elke Monster. Alsof dat nog niet genoeg is, leg je dankzij de Orbital Barrage een catastrofaal bommentapijt over het geselecteerde gebied neer. Ook op defensief gebied draag je je steentje bij. Met je Shield Protector schiet je een straal af die een van je mede-Hunters beschermt zodra het schild actief is.