F1 2010
Wereldkampioen of brokkenpiloot?
Er zijn maar weinig seizoenen in de Formule 1 die zo spannend zijn als dit jaar. Na de onfortuinlijke crash van Lewis Hamilton tijdens de Grand Prix van Singapore blijven er nog twee echte titelkandidaten over: de sympathieke Australiër Mark Webber en de Spaanse tweevoudige wereldkampioen Fernando Alonso. Of wordt het toch nog Hamilton, Sebastian Vettel of Jenson Button? Niets is zeker buiten één ding: met F1 2010 krijg jij nu ook de kans om te genieten van 's werelds grootste autosport.
Laat mij eerst de belangrijkste feiten op een rij zetten. Alle 24 rijders en 12 teams zitten verwerkt in de game. Dit betekent wel dat Nick Heidfeld, Christian Klein en Sakon Yamamoto er niet bij zijn, want zij zijn er pas nadien bijgekomen. Maar het belangrijkste is wel dat alle 19 officiële circuits ook aanwezig zijn. Je kan dus volle gas geven op de prachtige GP van Singapore die 's nachts wordt gereden of Spa-Francorchamps. Deze laatste is trouwens het favoriete circuit van de meeste racepiloten. Met de toekomst van de GP van Zuid-Korea die nog onzeker is, krijgen gamers misschien wel een extra circuit ten opzichte van de echte rijders.
Zoals elk zichzelf respecterend racegame is er een Career Mode, Time Trials, Grand Prix (één of meerdere) en de mogelijkheid om online te spelen. Hierbij ligt de focus uiteraard op de Career Mode. Je begint als rookie met een carriére van 3,5 of 7 jaar voor zich. Helaas is het niet mogelijk om als een echte piloot te rijden. Deze mogelijkheid blijft enkel beperkt tot de Grand Prix, waar alle piloten en teams wel ter beschikking staan. Als beginner kan je aan de slag bij één van de drie mindere teams: Lotus, Hispania Racing Team en Virgin.
Het eerste seizoen zit je dus sowieso vast aan een mindere auto. Omdat je ook als beginneling begint heb je geen zeg in de research en development van je team en krijgt je ploeggenoot alle upgrades eerder dan jou. Het is aan jou om te strijden en beter te worden dan de eerste rijder. Zo krijg je gaandeweg meer voordelen. Hoe doe je dit? Door beter te zijn in de vrije rondes, kwalificaties en GP's. Om wat meer realisme te brengen zijn er ook ontmoetingen met de pers, maar het aantal vragen en de variaties zijn te beperkt om interessant te zijn. Het was niet erg geweest om deze optie gewoon weg te laten.
Voor je op het circuit zit moet je wel enige tijd besteden aan de configuratie van je auto. Hoe sterk zijn de remmen, hoe laag moet je auto tegen het asfalt plakken en laat ons ook niet de bandenkeuze vergeten. Uiteraard zal de beginneling liever tussen enkele basisconfiguraties kiezen, maar een echte F1-freak kan zijn plezier niet op. Let wel op het weer en het aantal bochten op het circuit voor je een keuze maakt. Voor de echte meestertactici onder ons is er ook nog de mogelijkheid om de pitstop-strategie te bepalen.
Staat eindelijk alles op punt? Dan is het tijd om uit de pitlane te rijden en over het asfalt te vliegen. Zoals elke rit verloopt de start chaotisch en hier de kans het grootst om in het midden van een crash te belanden. Daarna is het vooral een kwestie van je voorliggers aan te vallen of achterliggers te pareren. Dit alles vereist een opperste concentratie want na een foutje ga je al snel uit de bocht, spin je of vlieg je in de bandenmuur. Voor de keer dat het eens fout loopt kun je beperkt gebruik maken van Flashbacks, een manier om even terug te spoelen en je fout goed te maken.
In welke mate F1 2010 een simulatie- of arcadegame is hangt helemaal al van de gamer zelf. Net zoals met de auto's zijn er ontelbare mogelijkheden om aan te sleutelen. Voor wie het echt makkelijk wil hebben zijn oplichtende pijltjes die de perfecte lijn aangeven, automatische remmen en een automatisch schakelbak. Met dit alles aan gaat het er alleen om de baan in de gaten te houden en tegenliggers niet te rammen. Want de officiële regels gelden en een penalty van 10 seconden is dodelijk voor je klassement. De ervaren bestuurder moet alles zelf doen en komt zo voor een echte uitdaging te staan.
Wat de artificiële intelligentie van de andere rijders betreft zit alles wel snor. Al zijn ze wel wat hardhandig op de makkelijkere setting, waardoor het moeilijk wordt om niet tegen hen aan te botsen en zo een extra penalty op te lopen. Wanneer je kiest voor wat meer realisme komt hun rijstijl al meer in de buurt van het echte werk. Spijtig dat je de echte rijders nooit echt te zien krijgt, maar het altijd beperkt blijft tot hun auto, foto en statistieken.
Gelukkig maken de graphics van de circuits en auto's veel goed. Het is niet de ultieme perfectie want hier en daar ontbreekt er wel een sponsor of klein details, maar daar vallen alleen de echte perfectionisten over. Wat meer opvalt is de te cleane look van de pitlane en de nogal knullige persruimte en paddocks. De graphics worden bijgestaan door het scheuren van de motors dat uit de boxen weerklinkt, aangevuld met de zoete stem van je mecanicien die je tips geeft.
F1 2010 is één langgerekte adrenalinerush die zowel fans van racers als de echte F1-fan zal aanspreken. Hoewel ik normaal nooit racegames speel of aan mij voorbij laat gaan heeft dit game mij echt aangetrokken en het opperste van mij concentratie vereist. Het ronken van de motoren en de controle over de wagen roepen een hoge mate van realisme op, maar blijft toch verbazend toegankelijk door de vele opties bij de instellingen. Ik kan niet anders besluiten dat F1 2010 een dikke 8 verdient.