FACTS 2009: Sfeerreportage
Inclusief voorstelling van Assassins Creed 2
Why so serious? The Joker was terug voor één dag op de FACTS conventie…en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Samen met hem waren honderden bekende en minder bekende personages afgezakt naar Flanders Expo in Gent voor de grootste fantasyhappening van de Benelux.
Yuna, Reptile, de charmerende Jack Sparrow die een succubus probeerde te verleiden wiens eer op haar beurt gered werd door een Sith Lord, Mario, Luigi en Bob de Bouwer, de Bleach crew, Robocop die een scheutje olie kon gebruiken, Transformers, en een luidruchtige Solid Snake die ons wist te vertellen dat er veel snoodaards in het publiek zaten die hij waarschijnlijk niet allemaal aankon…maar het wel kon proberen. Eén van de hoogtepunten van het fantasy-evenement was zonder twijfel het cosplay gedeelte waarbij tal van videogame personages de revue passeerden, ook al werden ze niet steeds correct herkend door de presentator (met de Nightelf uit World of Witchcraft als absoluut hoogtepunt).
De drang om je ter plaatse als je favoriete anime, comic, sci-fi of videogamepersonage te verkleden en de showvloer onveilig te maken is interessant voer voor sociologen, maar wij zagen vooral een gelijkgestemde groep die samen in iets geloven, samen leuke ervaringen willen creëren, willen entertainen en genieten van de aandacht en de tonnen betrokken fans en bezoekers.
Op de beurs zelf liep je dan ook regelmatig tegen het lijf van vele nagenoeg perfect nagemaakte personages terwijl je allerlei verzamelitems zag liggen, recreaties van scènes uit Star Wars bemerkte, bekende acteurs en tekenaars kon ontmoeten en grote aantallen boeken, strips, figurines en ook games kon aanschaffen.
Oude collectors items, de eerste Persona titel, obscure jRPG's, zowat alle Metal Gear games en een grote reeks Playstation 1 titels voor de verzamelaars...je kon het allemaal terugvinden. Er was echter ook de mogelijkheid om nieuwe titels uit te proberen. In de Gamezone kon je je wagen aan Halo 3 ODST, beat'em ups zoals Street Fighter 4, Super Smash Brothers Brawl, Soul Calibur 4 , maar ook aan een hele selectie aan partygames met Just Dance als uitschieter. Het heeft wel iets om Mario en Luigi houterig mee te zien dansen op tonen die je normaal niet direct terug vindt in Mario titels, een ideale symbiose tussen genres heet zoiets dan. Absolute uitschieter was echter de Ubisoft stand waar we een voorstelling kregen van Assassins Creed 2.
We stonden kritisch, want de eerste Assassins Creed had ons maandenlang vol gespannen verwachtingen doen uitkijken naar een nieuwe pompeuze titaan onder de gamegoden om ons daarna met beide voeten terug op aarde te laten vallen. We hadden ook heel wat vragen over de nieuwe features en hoe dit het spelverloop zou beïnvloeden. Kern van deze nieuwe telg is de nieuwe richting naar een Free-roaming Open World, type GTA, die de game is ingeslagen. De wereld is interactiever geworden, de mogelijkheden meer uitgebreid en op het eerste zicht leek het ook gewoon leuker. Mensen gedragen zich natuurlijker en hebben hun eigen doelen onafhankelijk van jouw optreden, maar uiteraard kan je hun gedrag gaan beïnvloeden door jouw acties.
De wereld is nog steeds groots, maar deze keer kan je ook genieten van een dag- en nacht cyclus, meerdere transportmiddelen, een handig systeem dat bijhoudt hoe hard je gezocht wordt en een verbeterde interface waardoor je sneller de gewenste actie kan uitvoeren. Er zijn bovendien meer wapens beschikbaar zodat je een eigen stijl kan ontwikkelen, meerdere manieren om snel een nietsvermoedende vijand om het leven te brengen en missies die ook kunnen verder gezet worden moest je in je originele doel falen. Bovendien kan je kiezen uit een heel aantal opdrachten zodat je ze ook niet in een perfecte rij dient af te werken. Wie weet vind je in een andere missie wel extra geld wat je dan weer voor nieuwe uitrusting kan gebruiken. GTA C2 (Grand Theft Assassins Creed 2) heeft zeker en vast meer mogelijkheden, nu enkel nog hopen dat de gameplay zelf gelinkt wordt aan deze opties zodat we een interessanter en meer variërend geheel krijgen.
De duizenden bezoekers op de beurs waren alvast enthousiast, fantasyliefhebbers in hart en nieren groeiden zij ook op met een nieuwe generatie actiehelden en duidelijk getypeerde personages. Elke serie kent zo zijn eigen typische merchandising en liefhebbers, onze hoofdmanager Steven herbeleefde al zijn oude jeugdherinneringen en barstte haast in tranen uit. FACTS grijpt aan…door de merchandising, door de vele figuren en personages, door de anime en comics, door de games, maar vooral door de duizenden zielen die allemaal samen gefascineerd zijn door dit alles en het gebeuren uitbouwen tot een gigantisch sfeervolle doch lichtjes intieme happening.
Wil je aanvoelen hoe het er echt aan toegaat of de beelden bekijken van een flirtende Jack Sparrow, bekijk dan de reportage op Eurogamer TV. We hopen jullie volgend jaar alvast tegen het - al dan niet gekostumeerde - lijf te lopen.