Fallout 4 review
Terug van weggewaste.
In de vier jaar sinds The Elder Scrolls 5: Skyrim heeft de technologie niet stilgestaan. Bethesda zelf ook niet, want de Creation Engine heeft een aantal verbeteringen gekregen. De studio wil afrekenen met de kritiek over de technische kant van zaken op diens vorige games en zet naar eigen zeggen in op realisme en inleving. Fallout 4 maakt daar volop gebruik van, maar zorgt de vernieuwde Creation Engine ook voor een betere en meer gevarieerde game?
Fallout 4 ziet er net zoals zijn voorgangers acceptabel uit voor de huidige generatie, maar is absoluut geen grafische hoogvlieger. Stilstaand ziet de game er goed uit: de lichtval is mooi, de karaktermodellen zijn voldoende gedetailleerd en ook de omgevingen zitten tjokvol details. Zodra personages echter bewegen, merk je hun houterige animaties op. Met zijn nieuwe engine zoekt Bethesda realisme en inleving, maar juist die breken bij ongepolijste imperfecties. Temeer als je ook bugs en glitches tegenkomt. Zo zoomt de camera tijdens een dialoog af en toe in op een van de personages die dan plots stopt met praten. Die ongemakkelijke stilte duurt enkele seconden voordat het gesprek verder gaat.
Een ander schoonheidsfoutje dat je vaker tegenkomt, is een ondertiteling die niet doorloopt maar op dezelfde tekst blijft staan tot de dialoog afgelopen is. Lange laadtijden keren ook terug, vooral wanneer je een savefile opstart. Zelfs met vele verbeteringen voelt de Creation Engine dankzij deze punten niet aan als een radicaal nieuwe engine, maar als een typische engine van Bethesda: bomvol belofte maar met een ondermaatse performance voor de ambities in de game.
Toch wegen die slordigheden niet op tegen de vele positieve kanten van de vernieuwde engine. Zo is de Character Creator meer gestroomlijnd. Waar je normaliter een menu met allerlei secties en opties ziet, bekijk je nu enkel een gezicht. Naast de vertrouwde opties, heb je ook een meer interactieve aanpak waarbij je met de cursor je hoofd naar wens boetseert. Duw de neus in of rek de oren uit... Nog minder dan voorheen voelt het alsof je door opties bladert die Bethesda je heeft voorgekauwd. Je creëert nu echt je eigen Sole Survivor. Hoewel je nog in de badkamer voor een spiegel staat, voel je al een glimp van de vrijheid die voorheen enkel de Wasteland bood.
Ook het Perk-systeem werkt vloeiender. Telkens als je levelt, krijg je een punt om in je SPECIAL-stats te steken of om beschikbare Perks te activeren en versterken. Met honderden mogelijkheden en de keuze uit een extra SPECIAL-stat of een Perk, heeft elk level nut. Het systeem werkt eenvoudig en je merkt je keuzes tijdens het spelen. Gevechten verlopen vertrouwd hoewel de tijd niet langer pauzeert maar vertraagt als je je V.A.T.S. gebruikt. Dat zorgt voor extra spanning als vijanden dichtbij staan. Zeker op de hogere moelijkheidsgraden maakt dat de gevechten intenser en leuker. Je kunt metgezellen inschakelen, maar door hun klungelige kunstmatige intelligentie trek je het liefst alleen ten strijde. Het gebrek aan een betere AI voor je kameraden is een gemiste kans.
Met je haar in model betreed je de Wasteland. Tijdens je kunstmatige slaap in Vault 111 ontwaak je heel kort en vang je een glimp van een aantal indringers op. Nadat je ontsnapt uit de Vault, ga je op zoek naar die figuren. Daarmee begint een van de meer aangrijpende en interessante campagnes van een Bethesda-game.
Zo stuit je al snel op een groep overlevenden in Concord. Ze proberen met man en macht een groep Raiders af te slaan. Je kunt je schouders ophalen en ze negeren. Bied je echter een helpende hand, dan leer je dat zij Minutemen zijn, een factie waarbij je je kunt aansluiten. Achter een ogenschijnlijk kleine schermutseling tussen overlevenden en Raiders schuilt dus een complete verhaallijn. Weinig andere games bieden je dezelfde bewegingsvrijheid om je eigen pad te kiezen en zaken te ontdekken. Jezelf in zo'n gamewereld verliezen, blijft het genot van een typische Bethesda-RPG.
Toch blijft de spelwereld zelf de grootste attractie. Zoals je van Bethesda verwacht, zit de omgeving van Boston bomvol met nederzettingen, ronddwalende mensen, vijandige wezens en facties waar je talloze zijmissies vindt. Dat is de aantrekkingskracht van een open wereld: een plek om te ontdekken, missies te beginnen, interessante personages te spreken en je eigen reis te maken. In Fallout 4 kun je bovendien je wapens aanpassen met het materiaal dat je tijdens je tochten vindt. Je hoeft dus niet op zoek naar je favoriete pistool maar dan mét demper. Die zet je zelf in elkaar bij een werktafel. Daardoor voelt het alsof je je tijd optimaal besteedt.
Aan andere werktafels gebruik je verzamelde materialen om verschillende nederzettingen te voorzien van slaapplekken, waterpompen en beveiliging tegen indringers. Die groeperingen vind je op verschillende plekken in Boston. Door ze te helpen, groeit de gemeenschap en speel je soms zelfs winkels vrij met speciale items. De beloningen zijn bruikbaar voor de nederzetting maar ook voor jou tijdens je trektochten. Maar als je je er niet aan wilt wagen, negeer je die optie zonder problemen.
War. War never changes... en Fallout eigenlijk ook niet. Wel is er een meer gestroomlijnde Character Creator, flexibeler Perk-systeem en zeer vermakelijk hoofdverhaal. Maar ook in Boston verlies je jezelf gemakkelijk. Hoewel bugs minder aanwezig lijken dan in vorige Bethesda-games, heeft ook de nieuwste telg last van sporadische mankementen en matige optimalisatie. Op zulke momenten vraag je jezelf af of de game je nieuwere hardware wel benut. Maar tijdens die tientallen uren in de Wasteland denk je daar amper aan. Je geniet namelijk te veel van de verrassingen die achter elke hoek en in elke nederzetting schuilen.
Fallout 4 is nu verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Check ook onze Fallout 4 walkthrough en Fallout 4 tips en tricks.