Skip to main content

Fallout 4 Survival Mode - Alle veranderingen op een rij

Survival in de woestenij.

Overleven na een nucleaire apocalypse valt niet mee. Ontwikkelaar Bethesda besluit daar in Fallout 4 nog een schepje bovenop te doen met de Survival Mode. Eten, drinken en rust spelen allemaal een rol in jouw poging te overleven. Het is te vergelijken met de Hardcore Mode van Fallout: New Vegas, maar dan net wat anders. De Survival Mode voor Fallout 4 is nu als bèta beschikbaar op de pc. We zetten even op een rijtje wat de modus voor de game betekent.

In de Survival Mode is het niet langer mogelijk om je voortgang op ieder moment op te slaan. Als je nu je game wilt opslaan, moet je eerst een bed vinden om minimaal een uurtje in te slapen. Daarnaast moet je er voor zorgen dat er geen vijanden in de buurt zijn. Die opzet dwingt je om tactischer na te denken over de gevechten in de game. Zijn vijanden te sterk, dan kun je ze beter vermijden. Het loont dus om eerst de omgeving goed te verkennen en de nodige informatie te verzamelen voordat je besluit een gevecht aan te gaan. Omdat je alleen door te slapen je voortgang kunt opslaan, spelen bedden en hun locaties een veel belangrijkere rol in de game.

De gevechten zelf zijn intenser. Zowel jij als je vijanden zijn een stuk krachtiger. Daardoor is het nog belangrijker om verdekt opgesteld te staan. Want je brengt niet alleen zelf meer schade toe, je loopt ook meer schade op. Je moet daarom op het juiste moment toeslaan zodat je zelf niet geraakt wordt. Dat geldt des te meer voor personages die zich op melee-aanvallen richten. Blokkeren en pareren is voor zulke personages nog belangrijker geworden om schade te voorkomen. Daarnaast zijn vijanden niet langer op je kompas te zien en krijg je pas een melding als je dicht genoeg bij een interessante locatie bent.

Survival Mode bevat ook een Adrenaline Perk waarmee je extra schade toebrengt als je meerdere vijanden na elkaardoodt. Per vijf slachtoffers stijgt je Adrenaline waardoor je vijf procent extra schade toebrengt. Je kunt maximaal tot rang tien stijgen en vijftig procent extra schade toebrengen. Slapen vermindert je rang, afhankelijk van hoe lang je geslapen hebt.

Daarnaast moet je rekening houden met je basisbehoeften. Vermoeidheid, honger en dorst hebben een negatief effect op je gezondheid, S.P.E.C.I.A.L.-statistieken, Action Points en immuniteit. Te lang zonder eten, drinken of slaap leidt uiteindelijk tot lichamelijke schade. Je kunt nu allerlei lege flessen hervullen met proper dan wel vuil water.

Verder zijn er nog heel wat kleinere wijzigingen doorgevoerd. De fast travel-optie is uitgeschakeld, dus je moet overal te voet naartoe gaan. Het type bed bepaalt hoe lang je kunt slapen en hoeveel je daarvan herstelt. Het is daarom verstandig om materiaal te verzamelen waarmee je een betere slaapplaats in je Settlements kunt creëren.

Er zijn ook nieuwe ziektes waar je Antibiotics voor nodig hebt. Die kun je kopen of zelf maken. Indien je te veel medicijnen tegen radioactieve straling gebruikt, dan heeft dat gevolgen voor je immuunsysteem. Daardoor dwingt de game je alleen RadAway te gebruiken wanneer je het ook echt nodig hebt. Kreupele ledematen genezen ook niet langer uit zichzelf. Je moet een Stimpak gebruiken of een goede slaapplaats vinden. Om Stimpaks, RadAway en Antibiotics te maken, heb je nu echter wel de eerste rang van de Chemist-perk nodig.

Survival Mode beperkt ook het maximale gewicht dat je kunt dragen. Bovendien heeft munitie nu ook gewicht. Kogels wegen minder dan patronen of Fusion Cells, dus je moet een afweging maken in welke wapens je meeneemt. Indien je te zwaar belast bent, beweeg je langzamer en heeft dat ook een negatieve impact op je gezondheid. Rang 4 van de Strong Back Perk verwijdert wel de schade die je oploopt van te veel voorwerpen te dragen.

Je metgezellen keren huiswaarts als je ze tijdens een gevecht niet geneest. Hetzelfde geldt voor de nieuwe robot-metgezellen uit de Automatron DLC. Die hebben Robot Repair Kits nodig om aan je zijde te blijven. Het is sowieso moeilijker om voorwerpen te vinden aangezien reeds bezochte gebieden trager opnieuw bevolkt worden.

Ontwikkelaar Bethesda heeft aangegeven dat veel van die features nog aan verandering onderhevig zijn. Daarom wordt het eerst in deze bèta getest. Zodra de balans goed zit, komt Survival Mode officieel uit op Steam en de consoles.

De Fallout 4 review van Dirk lees je hier nog eens.


Nog een minuutje tijd? Deze artikels vind je vast ook interessant:

Lees ook dit