Skip to main content

Fallout 4 verfijnt de nucleaire formule

Retro-futuristische woestenij.

De korte presentatie van Fallout 4 op Gamescom toont voornamelijk een hoop bekende elementen uit de serie. Waar de E3-presentatie een nadruk legde op alle nieuwe toevoegingen, daar werpt de game nu een blik op vertrouwd materiaal. Van vijanden tot wapens; het is overduidelijk dat je te maken hebt met een Fallout-game.

De post-apocalyptische role-playing game van Bethesda speelt zich af in een door een atoombom getroffen Boston. Je klimt 200 jaar na de inslag als enige overlevende uit Vault 111 en gaat op ontdekking. De tijd heeft echter niet voor iedereen stil gestaan en de gevolgen van de atoombom zijn in de wijde omgeving te merken. Radioactieve straling, gemuteerde dieren en razende Super Mutants. De wereld is een stuk gevaarlijker geworden.

Bekijk op YouTube

De demo begint in de stad Lexington: een typische Fallout-omgeving. De Sole Survivor ontdekt samen met zijn hond Dogmeat de met rommel en verroeste autowrakken bezaaide straten. De vertrouwde jaren '50-charme uit zich in de iconische diners uit die periode en een ouderwets pompstation. Een hemelsblauwe lucht geeft het geheel een serene uitstraling. Niet het decor van een post-apocalyptische catastrofe.

De rust is van korte duur. Een groep feral ghouls laat zich van een gebouw glijden en valt je aan. Hier valt meteen op dat Bethesda flink aan de animaties van de vijanden heeft gesleuteld. Hoewel nog vrij houterig, komen ze een stuk dynamischer over. De tegenstanders komen namelijk niet enkel in een rechte lijn op je af. Ze kruipen onder hekken door of verrassen je door via een raam naar binnen te klimmen.

Hun mobiliteit is ditmaal te beperken door de toevoeging van plaatsgebonden schade. Door met het VATS-systeem de tijd te vertragen en op de benen van een ghoul te richten, kun je ze kreupel maken. Als gevolg kruipen ze over de grond en krijg je de kans om ze op een veilige afstand neer te schieten. Of er ongestoord vandoor te gaan. Zo is het VATS-systeem niet enkel praktisch om een vijand gemakkelijk in het hoofd te schieten, maar biedt deze nu nieuwe opties om de overhand in een gevecht te krijgen.

Aangekomen in de Super Duper Mart is te zien hoe je Dogmeat de opdracht kunt geven om de omgeving te verkennen. Dogmeat valt niet alleen vijanden aan, maar kan ook verborgen objecten voor je vinden. In de supermarkt zijn tevens twee vertrouwde elementen uit de Fallout-serie op te merken. De hack- en lockpick-minigames zijn terug in exact dezelfde vorm als in de vorige games. Je hackt de computers nog altijd door het juiste woord uit een reeks te raden en krijgt hiermee toegang tot kamers of een beveiligingssysteem.

Met uitzondering op het nieuwe perk-systeem dat gebruik maakt van Fallout Shelter-achtige animaties, komt Fallout 4 dan ook erg vertrouwd over. De Lone Survivor vecht tegen raiders en schiet mini-kernkoppen af met een Fat Man. Een gigantische Super Mutant Behemoth maakt zijn opwachting en de Brotherhood vliegt aan met een dropship en geeft luchtsteun. Het zijn typische Fallout-taferelen die voor liefhebbers van de serie zeer bekend zijn.

Als er een ding duidelijk wordt tijdens de Gamescom-presentatie van Fallout 4, dan is het wel dat Bethesda onmiskenbaar voortborduurt op een vertrouwde formule. De iconische jaren '50 esthetiek met retro-futurisme, desolate omgevingen en de bekende combinatie van real-time gevechten met een flinke dosis role-playing game-elementen. Het is voorlopig nog afwachten of de studio enkel de bestaande concepten verfijnt of dat de game ook nog een hoop vernieuwing voor de serie brengt.

Lees ook onze Fallout 4 tips en Fallout 4 walkthrough.

Fallout 4 is vanaf 10 november verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees ook dit