Fallout 76 blijft timmeren aan de toekomst
Fris enthousiasme.
Fallout 76 heeft een turbulent parcours achter de rug, maar zelfs achter donderwolken schuilen vaak zonnestralen. Met de recente release van Steel Dawn (de preview van Bert lees je hier) voegt ontwikkelaar Bethesda Game Studios in elk geval flink wat content aan de postapocalyptische RPG toe. De befaamde Brotherhood of Steel wandelt nu namelijk rond in Appalachia, wat voor nieuwe quests, nieuwe loot en nieuwe wapens zorgt. Reden genoeg voor een diepgaand interview met Jeff Gardiner (Project Lead van Fallout 76) en Brianna Schneider (Senior Quest Designer).
Steel Dawn valt vooral op door zijn verhaal, dat kort maar krachtig is en zowaar een morele keuze bevat. Dat leidde dan ook snel tot een eerste belangrijke vraag van mijn kant. Hoewel die interessante morele keuze niet meteen grote gevolgen in de Steel Dawn-questlijn heeft, heeft Bethesda reeds gezegd dat er een tweede deel aankomt. Is het dan ook de bedoeling dat de keuze latere repercussies heeft? Het antwoord van Brianna was een volmondige ja. Er werd besloten om Steel Dawn in twee stukken op te delen omdat het voelde alsof er in het midden een erg natuurlijke climax werd bereikt. Uiteindelijk is dit echter één overkoepelend verhaal. Dus ja, je keuze gaat zeker een grotere impact hebben.
Een van de aangenaamste toevoegingen in Steel Dawn heeft echter niks met de Brotherhood of Steel te maken. De C.A.M.P. Shelters zijn namelijk een geweldige toevoeging die je in staat stellen om op een veel flexibelere manier jouw eigen droomstekje te bouwen. Je creativiteit kan dus nu al de vrije loop. Dat doet echter de vraag rijzen of Bethesda nog extra mogelijkheden wil toevoegen aan het systeem. Ook hier is het antwoord absoluut ja. Volgens hem is er een heel groot percentage spelers dat graag bouwt en daar heel veel tijd aan spendeert. Met Shelters probeert Bethesda hun wensen dan ook tegemoet te komen. In de toekomst komen er ook meer spullen, zoals verschillende types deuren, meer opties qua tapijten, et cetera. Maar het is ook de bedoeling dat Shelters effectief veel specialer worden en bijzondere functies krijgen. Wat dat precies betekent, kon Jeff nog niet kwijt omdat deze plannen zich nog in de toekomst situeren. Het ziet er echter wel naar uit dat C.A.M.P. Shelters een lang leven beschoren blijven.
Er waren nog andere vragen, zoals hoe Bethesda de toekomst van Fallout 76 ziet. Wat dat betreft kwam er een heel eerlijk antwoord. De launch was niet geweldig en het team vond het zelf ook moeilijk om bepaalde aspecten recht te trekken. Maar zo goed als iedereen gaat akkoord dat Wastelanders een enorm grote stap in de goede richting was en dat de game sindsdien aan de goede weg timmert. Bugs worden consistent aangepakt, de Public Test Server leidt tot een goede dialoog met de community en Steel Dawn revitaliseert opnieuw de hele fanbase door nieuwe content, wapens en loot. Je kunt Bethesda alvast geen gebrek aan enthousiasme verwijten.
Bethesda blijft energie en creativiteit in Fallout 76 steken en dat is erg indrukwekkend om te zien. The Elder Scrolls Online werd door zo'n soortgelijke constante inzet opgetild van een povere ervaring naar een zeer degelijke MMORPG die op een trouwe fanbase en zeer kwalitatieve expansies kan rekenen. Fallout 76 lijkt dezelfde weg op te gaan: zowel Wastelanders als Steel Dawn zijn indrukwekkende uitbreidingen die de hele game naar een hoger niveau tillen. Er is al lang geen sprake meer van het 'wrak' dat Fallout 76 bij launch was. Niet alles is weliswaar perfect. Zo worstelt de game nog steeds met monotonie en een gebrek aan een echt goed verhaal. Maar het enthousiasme van Bethesda werkt aanstekelijk en de nieuwe content is een perfect excuus om Appalachia (opnieuw) in te duiken.
Steel Dawn is gratis beschikbaar als update voor Fallout 76.