Fallout 76 is beter dan je verwacht
Totally rad, man.
Als je het internet (en vooral YouTube) moet geloven, is Fallout 76 gedoemd om te falen. Bruce en Bert doken zelf de pc beta in, en vormden zich echter een genuanceerder beeld. Hun mening over de game is positiever dan die van de meeste critici.
Bruce - "Fallout 76 biedt precies wat ik van een online Fallout-game verwacht"
Fallout 76 is geen technisch hoogstandje. De game ziet er verouderd uit en lijkt met plakband aan elkaar te hangen, dankzij die dekselse Creation Engine waar Bethesda maar geen afstand van wil nemen. Goed, de eerste paar dagen weigerde de game water op mijn scherm te tonen, en de flikkerende schaduwen doen je soms vermoeden dat je in een nachtclub rondloopt. Maar de framerate is constant en tegen mijn verwachtingen in speelde de game over het algemeen erg vlotjes.
En dat is verbazend, want in theorie heeft Fallout 76 alles om een technisch misbaksel te worden. Vooral het C.A.M.P.-systeem klinkt als een enorm risico: zo maar overal je eigen constructies bouwen. Het ideale recept om de Creation Engine te doen crashen, toch? Blijkbaar niet. Telkens als ik mijn kamp op een nieuwe locatie neerplant en ik en Bert rustig kunnen craften zonder dat heel de boel in brand schiet, voelt nog steeds als een half mirakel. De onhandige controls van de construction tools moet je er wel bijnemen.
Dus ja, het klopt dat als je van Fallout 76 wilt genieten je een heleboel scherpe kantjes met de mantel der liefde moet bedekken. Het helpt ook om niet halsstarrig aan het verleden vast te houden. Ik heb Fallout 76 nooit als een zogezegde 'volwaardige' Fallout-game bekeken, maar eerder als de ultieme Fallout-speeltuin. Samen met enkele vrienden de unieke post-apocalyptische sfeer opsnuiven, steeds op zoek naar meer en betere loot, en steeds uitgelachen worden als je vol irrationele angst van Mirelurks wegloopt.
Bethesda hoef je niet te leren hoe je een intrigerende spelwereld bouwt en Appalachia is hier geen uitzondering op. De holotapes die je vindt, kunnen natuurlijk het gebrek aan NPCs niet goedmaken, maar in de plaats van een uitgebreid verhaal krijg je een potentieel aan hilarische situaties. Zo besloot ik om iemands workshop leeg te roven, waarna even later een andere speler de deur van m'n kamp intrapte om, volledig gehuld in Power Armor, gerechtigheid te eisen.
Dit soort interacties tussen de spelers zelf hebben het potentieel om vele malen creatiever en verrassender te zijn dan wat je in een traditionele Fallout-game tegenkomt. Al heeft de game wel dringend een Push-To-Talk-knop nodig. Als ik je hond hoor blaffen of je kind begint te krijsen, dan word ik al snel uit mijn post-apocalyptische fantasie gerukt.
De Fallout 76-beta maakte dus een gunstige indruk op mij: technisch kan de game net door de beugel, de belangrijkste gameplayelementen zijn boeiend en verslavend, de wereld smeekt om verder verkend te worden en de menselijke factor maakt alles heerlijk onvoorspelbaar. Fallout 76 biedt precies wat ik van een online Fallout-game verwacht.
Bert - "De negativiteit rond Fallout 76 is zwaar van de pot gerukt"
Als ik naar YouTube surf, krijg ik steevast filmpjes met de melodramatische titels "Fallout 76 is complete garbage" of "Fallout 76 is a lie" gesuggereerd. Ik begrijp dat Fallout-fans teleurgesteld zijn, maar de schier eindeloze negativiteit die rond de game hangt, is zwaar van de pot gerukt. Ik dook zonder verwachtingen in de bèta en was aangenaam verrast met wat ik gespeeld heb.
Het probleem ligt vermoedelijk bij de manier waarop de misnoegde YouTubers Fallout 76 benaderen. Als je een technologisch wonder of een typische singleplayerervaring verwacht, dan ben je er natuurlijk aan voor de moeite, maar daar heeft ontwikkelaar Bethesda Game Studios ook nooit over gelogen. Wat je wel krijgt, is een verrassend vlot spelende (talloze bugs uiteraard niet meegerekend) en bovenal goed uitgedachte spelervaring.
Neem nu het SPECIAL-systeem. In traditionele Fallout-games kies je aan het begin van de game hoe je de punten in je SPECIAL verdeelt en bouw je zo je personage uit. In Fallout 76 begin je echter met één punt in elke SPECIAL-statistiek en tel je per level dat je stijgt één punt bij in een statistiek naar keuze. Op die manier kies je hoe je je personage wilt spelen. Wil je je vijanden met een loden pijp tot moes slaan? Dan kies je Strength. Als je echter liever snipet, dan is Perception de betere keuze.
Daarnaast zijn ook Perks op de schop genomen. In plaats van vaste karakteristieken zijn Perks nu inwisselbare kaarten die je aan je personage toekent, afhankelijk van hoe hoog je SPECIAL-statistiek is. Stel dat je 10 Luck hebt, dan kun je voor tien punten aan Perk-kaarten van Luck gebruiken. Ook kun je eender wanneer andere kaarten uit je verzameling selecteren en zelfs met andere spelers in je team delen als je Charisma hoog genoeg is. Op die manier heb je voldoende flexibiliteit om naargelang de situatie de rol van je personage lichtjes aan te passen.
Dat de Fallout-systemen goed naar een multiplayer-ervaring vertaald zijn, betekent nog niet dat Fallout 76 een parcours zonder hindernissen is. Er moeten absoluut heel wat zaken opgepoetst worden alvorens de game kan glimmen. Zo heeft de game een vreselijk storend 'depth of field'-effect dat Appalachia op sommige momenten op een aquarelschilderij doet lijken. Ook zijn de controls van de pc-versie op zijn zachts gezegd niet al te best, zeker wanneer je je in het CAMP-systeem verdiept. Je merkt hier echt op dat Bethesda Game Studios nogal onhandig pc-controls op een consolegame heeft gelijmd. Los van die euvels loopt de game als een trein, wat best een indrukwekkende prestatie is aangezien de gaten in de Creation Engine bij wijze van spreken met paneermeel gedicht zijn.
De bèta heeft dus op zowel technisch als inhoudelijk vlak aangetoond dat Fallout 76 best wél een volwaardige game kan zijn, en dat al die online haat nergens voor nodig is. Ik weet alvast één ding, en dat is dat Appalachia nood heeft aan een bebaarde held in een jurk, en die ook zal krijgen.
Fallout 76 is vanaf 14 november verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en de pc.