Fallout: New Vegas - Dead Money
Een geldige investering?
Mijn avontuur in The Wasteland is nog steeds niet afgelopen. Toch heb ik de allernieuwste Fallout al sinds de lancering van het spel – eind oktober – in huis en verken ik de Mojave Desert op regelmatige basis. Mijn onbedwingbare zin naar ontdekking zorgt ervoor dat ik meermaals het plot laat voor wat het is, en simpelweg als een dappere zwerver voor mij nog onbekende plekjes ga bezoeken in het post-apocalyptische Nevada. Mijn hulpmiddel? De getrouwe Pip-Boy rond mijn arm, en een nodige dosis nieuwsgierigheid. En het zijn precies die twee elementen die ervoor zorgen dat de naamloze koerier uit New Vegas het Sierra Madre casino ontdekt. Als je tenminste de allereerste DLC in huis haalt!
Net zoals bij Fallout 3 heeft uitgever Bethesda duidelijk heel wat plannen om hun titel om de zoveel tijd uit te rusten met nieuwe queesten. Dead Money is de eerste in het rijtje, een add-on waarmee je na de installatie op eender welk moment aan de slag kan gaan door een gloednieuw radiosignaal op je Pip-Boy te volgen richting een geheimzinnige ondergrondse bunker. Weet wel dat wat je daar te wachten staat niet voor de zwakkeren van hart weggelegd is (lees: ideaal beschik je over een personage van level 20 of hoger) en dat je de Mojave zo mogelijk voorgoed gedag moet zeggen. Eens je van start gaat met de downloadable content verlaat je namelijk de vertrouwde spelwereld, om na minstens zo'n zes uur spelen de bunker (hopelijk) weer te verlaten.
Tijdens die zes uur gameplay mag je je opmaken voor een avontuur dat uit drie grote delen bestaat. Je ontwaakt in The Villa, een verlaten stadje dat aan de voet van een gigantisch casino, de Sierra Madre, ligt. Nog voordat je weet wat er gaande is spreekt Father Elijah je via een hologram aan. Hij legt je uit dat de Sierra Madre een plek is waar heel wat geheimen verborgen liggen, maar dat er tot nu toe nog niemand in is geslaagd om de fabelachtige kluis van het gokpaleis te kraken. Je voelt 'em al komen: jij bent diegene die korte metten gaat maken met dat probleem, en gelukkig doe je dat niet alleen.
Het eerste segment van Dead Money bestaat eruit om je team samen te stellen. Denk Ocean's Eleven, maar dan met slechts drie te vinden en te rekruteren metgezellen. Elk personage zit ergens anders in The Villa verstopt, en jij mag zelf kiezen wie je eerst een bezoekje brengt. Ik ging voor Dog, een supermutant die volgens Elijah kampt met een gespleten persoonlijkheid. En inderdaad, eens aangekomen bij Dog blijkt dat er in zijn brein allerhande draadjes niet meer op de juiste plaats zitten. Hem overtuigen om zich aan te sluiten bij mij was dan ook een huzarenstukje, en naargelang je vaardigheden zal de manier waarop je dat doet verschillen. Daarna was Dean Domino, een showbizz Ghoul, aan de beurt om over de streep te trekken. Voordat deze met een zilveren tong uitgeruste lelijkaard akkoord ging om mee te helpen moest ik eerst wat opdrachten voor hem vervullen. Het rijtje maakte ik compleet door Christine op te sporen. Vreemd genoeg blijkt deze mooie dame niet enkel verminkt te zijn, ook haar stembanden hebben het begeven waardoor ze enkel met gebaren kan communiceren!
Twee uur later is mijn team echter compleet, en staat mijn notitieblok vol met kribbels als "coole dialoog", "interessant personage" en "prachtig stemmenwerk". Een van de grootste pluspunten die aan Dead Money verbonden kunnen worden zijn dan ook de werkelijk unieke personages die je tegen het lijf loopt. Elk op zich moet je ze anders behandelen, en hun karakters verschillen als dag en nacht van elkaar. Bovendien kun je ze tijdens de eerste twee delen van Dead Money als back-up inschakelen en geven ze je door hun aanwezigheid unieke vaardigheden die je maar al te goed kan gebruiken tijdens deze DLC.
Want natuurlijk loopt het bestormen van de Sierra Madre niet van een leien dakje. Tegenstand komt, opnieuw, ten tonele in drievoud. Allereerst zijn er de Ghost People, nieuwe vijandige wezens die je bestoken met speren of brandbommen. Ze doden is niet simpel gezien je voordat je met Dead Money aan de slag gaat al je vergaarde uitrusting achter moet laten. Wapens zijn schaars in The Villa, maar als je wat rondneust zijn ze wel degelijk te vinden. Denk aan speren, pistolen en zelfs een automatisch geweer, maar je voornaamste aanwinst is ongetwijfeld de gloednieuwe en uitermate krachtige Holorifle. De moeilijkheidsgraad komt ten tonele doordat er weinig ammunitie voor al dit moois te vinden is waardoor je zuinig te werk moet gaan.