Skip to main content

Fallout: New Vegas - Lonesome Road

Het verhaal rond Courier ten einde.

door Stieven Schaerlaeken

Zelfs de meest uitgebreide plotlijnen kennen uiteindelijk een afronding, de plek waarin de cirkel rond is en alle vragen van het bord zijn gewist. Dat moment is aangebroken voor Fallout: New Vegas, met de nieuwe DLC, Lonesome Road. Dit is de laatste in de verhaal gedreven DLC-pakketten die Obsidian en Bethesda op ons los laten. Het is dan ook nog maar de vraag of de climax bevredigend is, of eerder een sisser.

De sterke kant van Lonesome Road is ongetwijfeld het verhaal en niet meteen de sfeer zoals dat bij Old World Blues het geval was. Via je Pip-Boy ontvang je een bericht van de originele Courier Six, die zichzelf Ulysses noemt. Voor wie het begin van Fallout: New Vegas nog voor de geest kan halen: hij weigerde om de Platinum Chip, waar heel New Vegas rond draaide, te leveren. In zijn zonderlinge bericht belooft hij echter een antwoord op de vraag die ons sinds het begin heeft bezig gehouden, namelijk waarom.

Maar er hangt een voorwaarde aan vast, namelijk een laatste job doen voor Ulysses. Met deze taak voor handen waagt The Courier zich aan The Divide, een verraderlijk gebied dat verwoest is door aardbevingen en bezaaid ligt met kernkoppen. Niet meteen een gebied waar je even een wandeling gaat maken, maar onze nieuwsgierigheid krijgt altijd de bovenhand. We hebben dan ook geen enkele andere keuze dan onze neus te volgen, en hopen dat er niet te veel gevaren op de loer liggen.

Die hoop wordt echter al snel de kop ingedrukt wanneer we te maken krijgen met een nieuw soort vijanden, namelijk de Tunnelers. Deze vreemde en zeer vijandelijke wezens zijn de overblijfselen van het stadje Hopeville, een naam die spelers van Old World Blues min of meer bekend in de oren moet klinken. Tijdens The Great War zijn ze ondergronds gevlucht voor de bommen, maar ze konden echter niet ontsnappen aan de radioactieve ondergrond van The Divide. De eerste veldslag voor Hoover Dam bracht ze echter terug naar boven, vreselijk gemuteerd en volledig geëvolueerd door de lange jaren ondergronds te leven. Dit is maar één van de geheimen die The Divide voor onze ogen openbaart want al snel merk je waarom deze DLC bestemd is voor ervaren spelers van minstens level 25.

Deathclaws zwerven rond in het gebied, en ze zijn nooit alleen. Er zijn echter nog meer littekens van de veldslag van Hoover Dam overgebleven in The Divide, en enkele van deze littekens zie je niet enkel aan het landschap, maar komen in de vorm van Marked Men op je af. Soldaten aan zowel de kant van de NCR als een de kant van de Legion vielen ten prooi aan de straling wat zorgde voor een geheel nieuwe vorm van mutatie. De mutatie is zo extreem dat ze teren op de straling in The Divide en het als een soort van genezing werkt voor hen. Deze drie vormen de belangrijkste tegenstanders in deze DLC, en geen enkele partij is van plan The Courier ongeschonden dit verhaal tot een einde te laten brengen.

Wat je vooral in het oog springt, is de schaal van vernieling in het landschap. In geen van de eerder verschenen DLC-pakketen krijgen we zo een totaliteit van verwoesting. Uiteraard verwacht men ook niet anders van een gebied dat verscheurd is door zowel The Great War als de veldslag van Hoover Dam. Gebouwen zijn ingestort en liggen gekanteld tegen rotswanden, auto's liggen volledig in puin aan de kant te roesten, en onstabiele rotsformaties doemen over je heen. Om alles nog wat erger te maken liggen er overgebleven kernbommen her en der in het landschap verspreid. Sommige zul je tot ontploffing moeten brengen om verder te kunnen, met alle gevolgen van dien. Voor wie houdt van verkenning is dit een gedroomde DLC want naar onze mening zitten hier de meeste Challenges als het op achtergrondinformatie en geschiedenis aankomt. Zelfs een bepaald soort posters vinden is van toepassing op deze DLC. Toch is het allemaal enorm subtiel aangepakt, en het verwoeste landschap slokt de meeste van deze zaken dan ook helemaal op. Als speler zul je de ogen goed open moeten houden wil je hier alles behalen.

Een sfeervolle trailer van Lonesome Road.

Het probleem is dat het verkennen dan ook de overheersende factor iq als men het de kostprijs van de DLC wil verantwoorden. De speelduur is namelijk aanzienlijk korter dan voorbije DLC's, een feit dat we toch enigszins betreuren. Als we rekening houden dat deze DLC echt volledig de laatste is, dan is een gevoel van teleurstelling niet helemaal te onderdrukken. De climax van het verhaal is er wel, en het is zeker een meeslepende reis. De confrontatie met Ulysses is er alvast eentje om niet snel te vergeten, toch zat er meer in naar onze mening. Het feit dat ze de release al eens hadden uitgesteld deed ons hopen op een stevige brok gameplay. Hoewel dat soort zaken natuurlijk allemaal relatief zijn. Je kunt de DLC rekken en volproppen met onnodige dialogen en overbodige queesten in een zodanig overdreven mate dat het echt begint op te vallen, en het hele boeltje instort onder zijn eigen gewicht. Heb je dan waar voor je geld?

Op zich is Lonesome Road geen slechte DLC, integendeel, het is een knappe afronding en we krijgen antwoord op bepaalde vragen. Voor fans zal deze DLC dus in ieder geval een verplichte aankoop zijn maar voor wie het niet zo presseert kan best nog eventjes wachten op een kortingsdag. Verder hebben we de gebruikelijke nieuwe wapens, nieuwe perks en ook nog wat nieuwe achievements om onze reis door de Mojave mee verder te zetten. Gooi daarbovenop nog eens vijf extra levels om te behalen en deze DLC scoort toch zeker boven het gemiddelde. Het had meer kunnen zijn, maar zoals gezegd, onnodig iets rekken is ook niet de bedoeling. Toch voelt het aan alsof ze de DLC te vroeg hebben uitgebracht, simpelweg om hem op de markt te hebben.

Heb je de review van Fallout: New Vegas - Lonesome Road doorgenomen, en je hebt wel zin om deze DLC in huis te halen? Dat kan, want de downloadable content is vanaf nu te vinden op PSN en Steam voor 9,9 euro, en op Xbox Live Marketplace voor 800 MS Points.

7 / 10

Lees ook dit