Final Fantasy 15 brengt eenvoud en diepgang in harmonie
Hands on met een fantasie gebaseerd in werkelijkheid.
"Dit is een Final Fantasy voor fans en first-timers", meldt het introscherm van Final Fantasy 15. Dat credo wordt ook echt nageleefd, want tijdens de vijf uur durende Hands On is het duidelijk dat beide doelgroepen op hun wenken worden bediend. Fans kunnen genieten van klassieke monster designs en soundtrack CD's die in de auto spelen, zonder dat de first-timers ondergesneeuwd worden in referenties en een voorliefde voor het verleden. De game lijkt te werken rond twee sleutelwoorden: gemak en diepgang.
Het gemak komt tot uiting in de stroomlijning van de game. Neem bijvoorbeeld de Regalia, de auto van Noctis en co. Die rijdt eigenlijk 'on rails'. Een goede ruk aan de linker thumbstick haalt niets uit, tenzij je naar een andere weg kunt afslaan. Off-road rijden zit er dus niet in, maar dat hoeft ook niet. Je kunt altijd parkeren en te voet naar je bestemming verder gaan, bijvoorbeeld een grot. Heb je die vervolgens volledig geplunderd, keer je via het menu direct terug naar de entree. Eenmaal terug bij de auto aangekomen, verzoek je Ignis om naar het volgende punt in je quest te rijden, terwijl jij achterover kunt leunen. Het is maar goed dat een volle tank benzine slechts 10 gil kost, want je spendeert veel tijd in de auto.
Het gevechtssysteem is op een vergelijkbare manier onder handen genomen. Je vecht door één knop ingedrukt te houden totdat het beest de geest geeft. Zo simpel is het echter in de praktijk niet, want zelfs kleine gevechten kunnen enorm hectisch worden. Monsters en ander gespuis zijn zelden alleen, waardoor je ook veelvuldig de verdedigingsknop gebruikt. Als je die ingedrukt houdt, ontwijk je bijna elke aanval. Teamgenoten vechten in Final Fantasy 15 op eigen initiatief, met uitzondering van een speciale aanval die je kunt oproepen. En zelfs als je HP op nul komt te staan, kun je nog snel het item-menu induiken om een Potion te nemen. Dat gaat overigens wel ten koste van je maximale HP. Als die op nul komt te staan, is de game pas echt over.
Die gemakken zorgen ervoor dat je aan de rest van de game geen overbodige tijd kwijtraakt. Er valt op weg naar avontuur namelijk genoeg te zien en te doen. Een klein, nietsvermoedend hutje verhult bijvoorbeeld een dartbord. Na een goede worp verdien je AP en krijgt Prompto de kans om een actiefoto te maken, waardoor zijn unieke skill ook sterker wordt. Iets verderop vind je een kampeerplaats die omringd is met magische krachtbronnen, waar je elementaire krachten uit ontgint. Daar maak je magische granaten mee, die je zo sterk kunt maken als je wilt. Met een item voeg je daar nog een speciaal effect aan toe, zoals gif of een Dualcast-bonus.
Ook het verhaal biedt de nodige diepgang. Tijdens de sessie toont de game een breed spectrum van intieme en intense momenten, zowel luchthartig als onheilspellend. Die momenten worden versterkt door de onbreekbare broederband tussen Noctis en met zijn reisgenoten. Ze moedigen elkaar aan, en als je goed oplet, krijg je ook tussen de gezellige gesprekken door gameplay-tips te horen. Het spel stopt dus niet om je te pas en te onpas te verwittigen over kleine wissewasjes, maar brengt die op een natuurlijke wijze op je over. Er wordt pas gas teruggenomen wanneer je gaat overnachten. Dan worden namelijk je gewonnen ervaringspunten over het team verdeeld en krijg je de kans om alles eens rustig te evalueren.
De game mag dan wel een modern uiterlijk hebben, maar laat je daar niet door misleiden. Onder dat alles vergeet Final Fantasy 15 zijn roots als RPG-serie niet. Quests en informatie haal je in diners en restaurants, net als de Inns van weleer. Je verdient ervaringspunten en bent regelmatig bezig met het upgrade, van je vaardigheden en uitrusting. En uiteraard is er geen gebrek aan ongedierte om af te slachten, pakketjes om af te leveren en hongerige katten om te voederen. Om maar te zwijgen over de vele kleine afleidingen op de minimap, zoals verborgen schatten en zeldzame grondstoffen.
De game is voorts geheel speelbaar, maar die build van de game is nog niet klaar voor het grote publiek. Tijdens de vijf uur durende sessie is de game meermaals gecrasht. Ook verschenen NPC's niet, waren de laadtijden pitten en staken andere willekeurige bugs de kop op. Tabata's boodschap dat Final Fantasy 15 uitgesteld is, komt na deze demonstratie dan ook niet als een verrassing. De hands-on geeft echter wel een duidelijk beeld van wat Square Enix met de game wil bereiken. Als de game op die voet verder gaat, zet de ontwikkelaar een overtuigende stap naar een potentiële nieuwe klassieker in wording.