Skip to main content

Final Fantasy 7 Remake episodes: pro of contra?

Randolf versus Sander.

Nog even geduld, maar dan is het eindelijk zover: Final Fantasy 7. En dan niet zozeer de zoveelste port van de originele game, maar wel de langverwachte remake. Alleen de manier waarop de klassieker opnieuw lanceert, levert de nodige controverse op. Final Fantasy 7 Remake komt namelijk niet als één game, maar wordt opgedeeld in verschillende episodes. Is dat reden tot juichen? Of steekt Square Enix daarmee een dolk in de rug van de fans? Final Fantasy-fanaten Randolf en Sander staan lijnrecht tegenover elkaar.


Randolf:
Ik ben voor de episodische aanpak. Square Enix heeft het slim bekeken. Met episodes werken is financieel veel aantrekkelijker voor de uitgever. Sterker nog, ik durf zelfs te stellen dat de remake er anders helemaal niet was gekomen. Ga maar na: met de inkomsten uit de episodes kan straks nieuwe content gebouwd worden. Zo hoeft er niet beknibbeld te worden op iets waarvan de verwachtingen torenhoog zijn. Dat klonk Square Enix vast als muziek in de oren, met groen licht voor de ontwikkeling van de remake als gevolg.

Sander:
Dat is best aannemelijk, maar hoeveel moet dit geintje uiteindelijk gaan kosten? Als ze echt zo veel detail en diepgang in elke episode willen plaatsen, kan dat best wel eens flink de 65 euro overstijgen. Om maar te zwijgen over het releaseschema. Binge gaming zit er niet meer in. Ik ben nu namelijk ineens afhankelijk van Square Enix, die voor mij dan bepaalt wanneer ik moet stoppen met spelen. En kan ik straks nog wel terug naar content uit vorige episodes? Of moet ik dan weer de oude DLC paraat hebben staan, net zoals je in 1997 voortdurend tussen de drie bijgeleverde discs moest wisselen? Niet disc swapping, maar DLC swapping dus.

Bekijk op YouTube

Randolf:
Het voordeel van anno 2015 is dat je alleen voor de PlayStation 4 al 500 gigabyte aan opslagruimte hebt, dus dat probleem is daarmee zo goed als opgelost. Maar je gaat volledig voorbij het feit dat de originele Final Fantasy 7 altijd al te groot was om in zijn geheel naar de hedendaagse standaarden om te zetten. Dat was ook al die tijd een reden om het niet te doen. Dat moet je niet onderschatten. Als Square Enix alle content in één game moet proppen, dan loop je het risico dat alleen de belangrijkste set pieces overblijven. Maar juist alles wat daar tussenin zit, maakt Final fantasy 7 zo speciaal. Dankzij episodes hoeven er straks minder toegevingen gedaan te worden. De ziel van de klassieker blijft op die manier zoveel mogelijk behouden.

Sander:
Daar heb je het al: de angst om 'iets over te slaan'. Dan maar de game van A tot Z namaken, waarbij alles tot op de pixel nauwkeurig wordt overgenomen en naar de standaarden van vandaag wordt omgezet? Dat zou een grote teleurstelling voor mij zijn. De initiële berichten gaven mij namelijk de hoop dat de makers een nieuw licht op de wereld zouden werpen, met een gewaagde twist op de bestaande game. Dan toon je als ontwikkelaar namelijk ballen. Het is een teken van durf dat je niet bang bent om met je eigen creatie te doen wat je wilt. Maar Square Enix kiest blijkbaar voor de weg van de minste weerstand.

Randolf:
Dat is dan nog altijd beter dan je fans een eeuwigheid te laten wachten. Tetsuya Nomura heeft er namelijk een handje van om een decennium ontwikkeltijd per game uit te trekken. Toen de remake werd aangekondigd, voorspelde ik nog dat deze pas in 2035 uit zou komen. Maar nu zien we de eerst episode van Final Fantasy 7 Remake misschien volgend jaar al. Of laat het anders begin 2017 zijn. Ook daar is nog mee te leven. Daarna kan Square Enix mooi naar de reacties van de fans peilen. Die feedback nemen ze dan vervolgens naar daaropvolgende episodes mee, zodat we na al die jaren echt de remake krijgen waar we altijd van droomden.

Sander:
Ok, laten we de situatie eens door een roze bril bekijken: over een jaar zit ik achter mijn PlayStation 4 en speel ik de remake. Elke episode zit bomvol herkenbare details en ademt Final Fantasy 7 uit. Wat gaat dat nieuwe format echter met de flow van de game doen? Bij een adventure game kun je gemakkelijk een start- en eindpunt in de verhaallijn plaatsen. Maar hier? Wordt Final Fantasy 7 Remake nu ineens lineair? Dat was in Final Fantasy 13 ook al zo'n 'daverend succes'. Straks ben ik maandenlang in Sector 7 aan het grinden, zwaar overlevelled voor de rest van de game omdat ik me stierlijk zit te vervelen terwijl ik wacht op de volgende episode. Dat zou de game volledig de nek omdraaien.


De meningen zijn dus duidelijk verdeeld. De episodische aanpak heeft zowel voor- als nadelen. Het wordt afwachten tot het uiteindelijke resultaat om te zien of de gedurfde aanpak van Square Enix uiteindelijk een geslaagde remake van deze klassieker oplevert. Maar een ding staat buiten kijf: iedereen kijkt er enorm naar uit om weer met Cloud Strife aan de slag te gaan.

Lees ook dit