Final Fantasy XIV
Heeft meer fantasie nodig.
Laten we even meteen met de deur in huis vallen. Final Fantasy XIV is op dit moment slechts een schim van wat het had kunnen zijn. De game maakt op dit moment de nachtmerrie mee van elke online gamer: een te vroege lancering. Nochtans keken we bijzonder hard uit naar deze titel. In een ver verleden was ik samen met enkele anderen verantwoordelijk voor de grootste Belgische guild in deeltje elf en dit willen we gerust herhalen.
Toen stopten heel wat spelers door de moeilijkheidsgraad en de complexiteit van Final Fantasy XI. De game was enorm toegespitst op group-play en je moest bijzonder veel opzoekwerk doen om goed te worden en de mechanics van het spel te leren kennen. Final Fantasy XIV heeft zeker dezelfde complexiteit, maar is veel gebruiksvriendelijker naar de spelers toe. Solo en group play werken goed, je krijgt allerlei hulpmiddelen om snel de juiste targets te vinden en ook quests zijn deze keer goed aangegeven en verduidelijkt.
Alleen jammer dat de game kampt met een serieus gebrek aan content. Net zoals in FFXI draaien de opdrachten in deze gezellige MMO volledig rond jou. Jij bent de spilfiguur, jij voltooit missies, helpt mensen en verandert mee de wereld. De quests zijn zo goed als allemaal voorzien van cutscenes waarin het verhaal zich afspeelt. Af en toe stopt de scène, schakel je over naar het spel en dan is het aan jou. De makers doen hier leuke dingen mee, vooral de introductie quests zitten erg goed in elkaar.
Tijdens deze quests krijg je opdrachten mee, versla je vijanden of verken je een nieuw gebied. Leuk detail is dat je de spanning kan voelen, zowel in muziek, camerastandpunten als door de unieke vijanden die je bevecht. Jammer dus dat deze missies zo dun gezaaid zijn. Je spendeert één à twee uur aan de missies en moet dan een tiental uur van de game doorspelen tot de questreeks ineens wordt verdergezet. Deze doodse momenten zijn op dit moment het grootste probleem van de titel. Nochtans hebben de makers dit proberen te counteren door het toevoegen van Guildleves, korte opdrachten die je kan herhalen. Leuk detail is dat je ze alleen of in groep kan afwerken en dat je zo extra beloningen in de wacht kan slepen. In principe lijkt dit best goed, maar het is jammer dat er slechts vier nieuwe opdrachten zijn per 48 uur per zone.
In principe kan je dan mee met andere groepen gaan en deel je je guildleves. Pijnlijk detail: dit gebeurt nagenoeg niet op dit moment. Mensen hebben niet door dat dit een voordelig concept is, bovendien is de grouping interface van erbarmelijk niveau...wel, dit geldt eigenlijk voor alle interface menu's helaas.
Design was één van de pijnpunten uit Final Fantasy XI. Toen de makers in een luie bui één interface ontwikkelden voor zowel PlayStation als PC werd dit een ontnuchtering voor vele PC fanatici. Zij gingen er terecht van uit dat elke interface gebruik moet maken van de mogelijkheden van het platform. Helaas, we hebben terug prijs deze keer. De interface bestaat uit een enorm aantal goed weggestoken menu's die zoveel mogelijk muisklikken nodig hebben om een actie te ondernemen. Een muis gebruiken tijdens combat is trouwens uit den boze aangezien je gewoonweg veel te weinig precisie hebt op je scherm. Van wapen veranderen? Selecteer opties, attributes & gear, selecteer het lichaamsdeel waarop je iets wil wijzigen, scroll doorheen je hele inventory tot je het juiste wapen tegenkomt, klik erop, klik nogmaals op equip en druk dan twee maal op escape om uit de menu te gaan...tenzij je nog items dient te veranderen.
Neem even concurrent World of Warcraft: van wapen veranderen betekent je inventory openen (wat je met één knop kan) en rechtermuis op het nieuwe item. Waarom kan dit ook niet in Final Fantasy XIV vragen wij ons af? Je went uiteindelijk wel aan de interface, maar het is een nieuwe horde die je erbij moet nemen om van deze titel te kunnen genieten.
De spelwereld wordt bevolkt door allerlei fijne wezens. Vliegen, konijnen, kwallen, schapen, bomen, bloemen...alles wat ook maar schattig overkomt kan een stevige punch uitdelen, zeker in de eerste twintig á dertig uur in het spel wanneer je nog volop leert. Maar er zitten uiteraard ook stevigere beestjes in het spel en je begint grote weerwolven tegen te komen, dino's, reuzen en allerlei bekende en minder bekende wezens uit het volledige Final Fantasy universum.
De wereld is wel slechts dunbevolkt, maar op elk moment lopen er wel meer spelers in een zone rond dan dat er wezens zijn. Die verdeling zorgt ervoor dat de experience curve op dit moment nogal vlakjes loopt. De beperkte levelquests, de onderpopulatie en de beperkte ervaring die je bijkrijgt voor random monsters te doden zorgen voor lange, zelfs saaie, sessies waarbij je nauwelijks vooruitgang merkt. In onze preview concludeerden we dat het in Final Fantasy XIV veeleer om de reis gaat dan de bestemming, maar eerlijk gezegd komen we soms wel van een kale reis terug.
Maar nu, het goede nieuws! De makers weten dat het op dit moment allesbehalve rozengeur en maneschijn is, dus hebben ze als een eerste geste alle spelers een extra speelmaand cadeau gegeven (bovenop de free trial die je krijgt bij de aankoop van het spel). Ten tweede heeft het team alle fixes bekend gemaakt die ze in oktober-november willen uitbrengen en hiermee lossen ze gelukkig al enkele van de problemen op die zich stellen. Bovendien is er zelfs al een update en content-plan klaar voor de maand december.
Als je deze aankomende vernieuwingen en verbeteringen leest blijft de game wel nog steeds gericht op doorzetters en gamers die houden van een uitdaging, maar tracht men toch voldoende aspecten te brengen zodat iedereen van het spel kan genieten. Dit is meteen ook de grootste troef van het spel, de community. Op iets hogere levels zit je steeds meer met spelers die zich door het spel geworsteld hebben, die weten wat volharden en volhouden betekent en die eigenlijk best sterke spelers zijn. Je komt dus zo goed als nooit in frustrerende groepen terecht waarin niemand echt weet wat te doen, althans toch veel minder dan in concurrerende MMO's.
Laatste positieve vermelding gaat naar de kwaliteit van de graphics waardoor zelfs de meest geeky en bebrilde gamer er als een goddelijke adonis kan uitzien. Personages zien er enorm gedetailleerd uit en bewegen bijzonder realistisch. Ook de combat is een waar schouwspel. Acties volgen elkaar mooi op, de skills staan vol van de grafische details en heel de spelwereld is verrukkelijk. Fantastische steden gloeien op door een combinatie van licht- en schaduweffecten, door zon, regen en wolkenflarden. Elk gebied is een streling voor het oog en de spelwereld is bijzonder groot. Het feit dat je doorheen heel de eerste regio's nog steeds je hoofdstad kan zien liggen voegt alleen maar sfeer toe aan een uitmuntende spelwereld.
Final Fantasy XIV is een game die ons met gemengde gevoelens achterlaat. Enerzijds vertoont het zoveel gelijkenissen met versie elf en voegt het voldoende verbeteringen toe om een blijvende indruk te maken. Anderzijds is de game nog lang niet af en is er onvoldoende content voorzien om spelers echt doorheen de vele levels te leiden. Toch blijven we met een positieve blik kijken naar deze titel, de makers beseffen namelijk bijzonder goed waar de pijnpunten zitten. De eerste updates en de twee maanden gratis speeltijd zorgen ervoor dat het spel toch in een iets volmaaktere versie zal verschijnen zonder dat wij gamers daarvoor de rekening betalen.