Football Manager 2011
Het spel wordt menselijk!
Football Manager domineert jaar op jaar de wereld van de voetbalsims en doet dit zo overtuigend dat er nauwelijks concurrentie opstaat. Je verwacht dan dat een ontwikkelaar op zijn lauweren gaat rusten. Met Football Manager 2011 bewijzen Sports Interactive en uitgever Sega echter dat het anders kan. Maak je op om binnen te treden in een voetbalwereld waar de voetballers niet meer ordinaire koopwaar zijn.
Je taak als teammanager beperkt zich niet meer tot die van meesterstrateeg, want dialoog krijgt een belangrijke rol toebedeeld. Een speler reageert niet meer een dag of twee dagen later wanneer je een vraag stelt, maar op het moment zelf. Nog belangrijker is het feit dat dit in een soort van chat-functie gebeurt waardoor je meer het gevoel krijgt met een echte persoon te praten. Een goed gesprek met een speler geeft een dramatisch verschil in zijn moraal en houding ten opzichte van jou én zijn houding ten opzichte van de pers.
Rellen in de pers kan je missen als kiespijn want ze destabiliseren je hele ploeg en bemoeilijken je band met het bestuur. Want zij zijn wederom ook weer menselijk en tolereren geen dictator meer aan het hoofd van hun ploeg. Het pluspunt is dan weer dat je direct in gesprek met hen gaat over het verkrijgen van een nieuw stadion of andere (extra-)sportieve aangelegenheden.
De mensen waar je echter het meeste mee moet oppassen zijn de talrijke spelermakelaars die nu de onderhandeling in naam van hun cliënt(en) leiden. Zoals in het echte leven gaat het hier om goede managers, maar soms ook om ware geldwolven die enkel uit zijn op een grote commissie. Een slechte band met hen zorgt ervoor dat je niet enkel de gezochte speler misloopt, maar in de toekomst ook andere spelers misloopt die bij hem/haar zijn ingeschreven.
Verder worden ook de trainingsmethoden danig aangepakt. Zo wordt er drie dagen voor een match al gevraagd op welke specifieke fasen of opstellingen je wil trainen voor de aankomende wedstrijd. Tactisch beschik je dus over meer opties op de matchdag zelf met wat zorgvuldige planning. Profiteer hier optimaal van om voorbereid te zijn op het uitvallen van een belangrijke pion binnen je team.
Jonge talenten en minder jonge spelers zijn ook meer vormbaar naar jou eigen stijl of inzicht van wat de speler moet worden. Hiervoor kun je specifieker de aspecten van zijn training aanpassen. Als je het voor een lange tijd weet uit te zingen binnen een bepaalde ploeg of gewoonweg hondstrouw bent ga je op lange termijn zeker de vruchten plukken van een dergelijke aanpak. Blijf je echter ergens maximaal één seizoen hangen dan heb je er niets aan.
Verder heeft Sports Interactive goed gesleuteld aan de de 3D-engine waardoor de graphics tijdens de matchen er redelijk goed uitzien. De gewone engine lijkt ook veel makkelijker te draaien en in het begin krijg je zelfs via sterren te zien hoe goed jou PC de game aankan. De menu's zijn onderworpen aan een geslaagde make-over en de integratie van enkele sociale netwerken vervolledigen het geheel.
Dit alles leest als een waar succesverhaal dat niet meer of minder dan een tien waard is? Zijn er echter ook minpunten? Ja, er is nog altijd geen soundtrack aanwezig om het gebrek aan geluid buiten de matchen op te vangen. Ok, het is geen echt minpunt maar een beetje audio kan geen kwaad. Verder zijn de zaakwaarnemers naar mijn weten niet gebaseerd op bestaande personen. Al zullen alleen echte insiders of fans dit opmerken.
Football Manager 2011 blijft de koning van de voetbalsims en doet dit zeer overtuigend. De grotere nadruk op het menselijke aspect van voetbal maakt het geheel nog realistischer dan het al was. De enige vraag die je hierbij moet stellen is wat Sports Interactive in 2012 gaat doen. Het wordt moeilijk om dit nog te overtreffen buiten de implementatie van een 3D-engine van FIFA-kwaliteit.