Skip to main content

For Honor versmelt genres tot een vlijmscherp wapen

Hands-on met de closed beta.

Zwaardgevechten zijn een soort van gewelddadig schaken: een tactisch steekspel waarbij een verkeerde inschatting je letterlijk en figuurlijk de kop kost. De meeste games gaan echter aan die nuance voorbij en verglijden al snel tot ordinair hack-and-slashen. Net als pakweg Dark Souls en Nidhogg behoudt For Honor echter de gewichtigheid en strategie van wapengekletter en bouwt die verder uit met inspiratie uit fighting games en MOBA's.

Het Art of Battle-gevechtssysteem is makkelijk te begrijpen: elke move verloopt volgens drie richtingen (omhoog, links en rechts). De kunst is om in de juiste richting te verdedigen en om aan te vallen vanuit een richting die je tegenstander niet verdedigt. Daarnaast heb je een dodge move en een guard break om rond de timing van de aanvallen te spelen. Het resultaat is een psychologisch spelletje waarbij de speler die het hoofd het langste koel houdt uiteindelijk aan het langste eind trekt.

Bekijk op YouTube

Naast stalen zenuwen heb je echter ook kennis over je tegenstander nodig. For Honor bevat namelijk 12 verschillende personages met unieke sterktes en zwakheden. Neem de Nobushi bijvoorbeeld, een hybride Samurai-fighter die in de gesloten bèta voor de eerste keer speelbaar was. Dat personage beschikt over een lange speer waarmee je vijanden gemakkelijk op een afstand houdt. Snelle aanvallen veroorzaken bloedende wonden en wie roekeloos is, krijgt een harde klap van een heavy attack in het gezicht. Als een snel personage zoals de Viking Berserker echter dichtbij weet te komen, ben je een vogel voor de kat. Op die manier moeten de verschillende personages elkaar in evenwicht houden en dat lijkt op basis van de gesloten bèta goed te lukken.

Meer geavanceerde aanvallen voer je net als in fighting games uit door combo's aan elkaar te rijgen. Dat is het domein waarin de goede spelers zich van de beginners onderscheiden. Elk personage heeft namelijk een eigen moveset met unieke vaardigheden. Met de ridder Conqueror kun je bijvoorbeeld je heavy attack opladen om op die manier de timing van je vijand te verstoren en met extra schade je strijdvlegel in hun gezicht te planten.

Boven op die movesets krijgt elk personage zijn eigen Feats. Die extra actieve en passieve vaardigheden speel je tijdens een match 4vs4 Dominion vrij. Als je bijvoorbeeld als Berserker goed genoeg presteert, krijg je werpbijlen waarmee je een vijand van een afstand verrast. Doe het nog beter en je krijgt je ultieme vaardigheid die je in een sprintende furie verandert.

De ultieme vaardigheid (of ultimate) is trouwens niet de enige duidelijk invloed van MOBA's op de For Honor-multiplayer. In de Dominion-modus strijd je namelijk aan de zijde van een legertje AI-soldaten om drie controlepunten te veroveren. Die zones geven strafpunten aan je tegenstanders. Zodra een team 1000 punten verzamelt, kunnen de leden niet meer respawnen en staan ze op het punt om te verliezen. Het verliezende team kan echter door een tactische zet terug onder de 1000 punten komen en het tij plots keren. Verwacht je dus intense swings in beide richtingen.

Samen met de computergestuurde soldaten strijd je om het middelste punt van de map. Door het vijandige leger uit te dunnen schuift de linie verder op en wordt de bewegingsruimte van je tegenstanders steeds kleiner. Want hoewel de AI-creeps je nauwelijks pijn doen, onderbreken ze je combo's. Het is dus geen goed idee om vijandelijke spelers tussen een horde van hun soldaten te trotseren. Het is slimmer om te flankeren en een van de onbewaakte punten te veroveren. Dan wordt de vijand gedwongen om het midden van de map te verlaten en dat geeft jouw leger de kans om op te rukken. Het resultaat is een chaotische push-and-pull waarbij de actie zelden stilvalt.

De gesloten bèta van For Honor geeft een goed beeld van uit welke genres Ubisoft zijn inspiratie haalt. Het intuïtieve gevechtssysteem wordt met unieke personages en movesets uit fighting games gecombineerd. De confrontaties die daaruit volgen worden vervolgens in een competitieve multiplayer verwerkt die teert op de gameflow van een MOBA. Het is een verrassende smeltkroes die een sterke eerste indruk achterlaat. Binnen een kleine twee weken weten we hoe lang deze formule zijn scherpte behoudt.

For Honor is vanaf 14 februari 2017 verkrijgbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Meer over For Honor weten? Lees dan ons uitgebreid overzicht van alle For Honor informatie die tot nu toe bekend is.

Lees ook dit