Forza Motorsport 3
Lekkere rit
Forza Motorsport 3 werd vorige E3 met veel trots voorgesteld als de ultieme rijervaring voor consoles. Een gewaagde uitspraak want dat klinkt als een directe aanval op Gran Turismo, die andere ultieme rijervaring die exclusief is voor die andere console. Forza 2 was al een grote stap in de goede richting maar slaagt Turn10 er met de opvolger in om hun gewaagde woorden waar te maken?
Het zou gemakkelijk zijn om de vergelijking met Gran Turismo verder te trekken maar buiten het leveren van munitie voor discussies tussen fanboys zou dat niets opleveren. Autoliefhebbers zouden net blij moeten zijn dat er twee reeksen bestaan die hun hobby met zoveel liefde vertegenwoordigen.
Want zo is het nu eenmaal. Ik zou hier getallen kunnen citeren en het hebben over de 100 parcours en 400 auto’s die in de game zitten maar uiteindelijk is dat niet wat belangrijk is. Wat wel telt is dat de liefde voor wagens van deze game druipt. Het is een uitstraling die moeilijk te kwantificeren valt in woorden maar de intentie van de makers is duidelijk zodra je de game opstart. Geen introfilmpje waarin auto’s racen met gierende banden, geen schreeuwerige menu’s. Meteen word je voor het stuur in een Audi R8 (het paradepaardje van Forza 3 dat ook te zien is op de boxart en tevens hevig vertegenwoordigd werd op de persevenementen die Microsoft hield, wat hier de kip en wat het ei was laten we in het midden) gezet en mag je er een paar rondjes mee rijden. Het is onmiddellijk to the point: we zijn hier om te racen. Het is niet alleen een leuke manier om al even kennis te maken met het spel maar je krijgt op deze manier direct een voorproefje van de mooie bolides die je te wachten staan in het latere spel.
Na deze testrit merk je dat Turn10 enorm hard zijn best doet om de liefde te delen met gamers van alle soorten. Het aantal opties dat ter beschikking staat om de rijervaring aan te passen is dan ook immens. Er zijn zoveel verschillende vormen van assists die je apart aan en uit kan zetten dat je de volledige controle hebt over hoe het spel speelt. Absolute beginners kunnen ervoor kiezen om alle assists aan te zetten en dan duidt het spel het ideale pad aan dat je moet rijden, word je geholpen bij het sturen en remt de auto zelfs automatisch een beetje voor jou. Mensen die het zichzelf wat moeilijk willen maken en het stuur wat meer in eigen handen willen nemen worden daarvoor beloond met meer geld om auto’s te kopen en tunen.
Ook aan het tuning-systeem werd gesleuteld (pun not intended). Het systeem van vanouds met het grote aanbod aan nieuwe onderdelen van allerhande fabrikanten in alle klassen is nog steeds aanwezig. Nieuwe toevoeging hier is dat ook dit een stuk toegankelijker werd gemaakt voor mensen die geen zin hebben om twintig onderdelen met elkaar te vergelijken om een juiste balans te vinden voor hun auto. Met een simpele druk op de knop kun je de AI een verzameling onderdelen laten samenstellen die in de mate van je financiële mogelijkheden ideaal is voor het komende parcours. Echte diehards zullen echter nog steeds zelf hun auto willen tunen naar hun eigen voorkeur en die mogelijkheid hebben ze ook nog. Win-winsituatie dus. Ook nieuw op dit vlak is de mogelijkheid om bepaalde tuning setups op te slaan voor later gebruik. Zo kun je tussen verschillende races door snel wisselen tussen bepaalde versies van auto’s.
Niet alleen het innerlijke van je auto kan veranderd worden, ook het uiterlijk kun je naar wens aanpassen. Het is een feature die altijd al als een van de sterke kanten van de Forza-franchise naar voren geschoven werd dus het is niet minder dan vanzelfsprekend dat ook deeltje drie nog de mogelijkheid biedt om allerhande custom paintjobs te maken voor je auto’s. Je kunt de decals die je gemaakt hebt nu ook op de nieuwe Storefront zetten en verkopen (of weggeven) aan andere gamers.