Skip to main content

Forza Motorsport 4

Zet de motor van de X360 aan het werk.

Veel exclusieve titels voor de Xbox 360 waren er dit jaar niet te vinden op E3 2011. Schrijnend eigenlijk, als je ziet waar de concurrentie mee uitpakt, met name Sony. We moeten dus onze hoop vestigen op de paar unieke games uit het kamp van Microsoft en Forza Motorsport 4 is er daar eentje van. Alle journalisten konden een stukje proeven van de racetitel op de beursvloer, maar voor een bescheiden groepje was er een speciale party gepland in Los Angeles. Wij waren er als enige Belgische partij aanwezig en gaven onze ogen de volle kost.

Het is immers niet elke dag dat je laat in de avond in de filmstad bij uitstek een exclusief feestje mag bijwonen, waar het vol stond van de mooie dames, buffettafels, prominent volk, The Stig (van wie we de identiteit nog steeds zeer in twijfel trekken), een hoop prachtige wagens en de game zelf. Aangezien er zoveel te bezichtigen viel, vooral dat eerste en voorlaatste, hadden we niet veel tijd om de game zelf onder handen te nemen. Maar gelukkig dienden daarvoor nog de spelconsoles tijdens E3 zelf. Voor enkele foto’s van het feestje kan je trouwens hier terecht.

Maar goed, terug ter zake. Als je Forza Motorsport 4 dan toch kort moet omschrijven, dan lijkt me de vergelijking met Gran Turismo 5 niet ver af. Een accurate simulatie die de Xbox 360 op grafisch vlak volledig wil uitpersen, en een stap verder gaat door de technologie van Kinect een rol te laten spelen in het hele gebeuren.

Wat Kinect doet, is ervoor zorgen dat je veel nauwkeuriger kan navigeren doorheen menu’s door de naam ervan te zeggen. Verder laat het je toe om te racen met een feature genaamd “Auto Brake” waarbij het spel automatisch versnelt en vertraagt. De speler hoeft voornamelijk met beide handen correct te sturen. Het klinkt allemaal imposant om zonder controller te spelen, maar men wil die gelukkig niet vervangen. Het spel is volledig toegankelijk op de gewone manier en ik gaf die aanpak ook de voorkeur. Een spel speelt nog altijd beter met de traditionele controller en knoppen.

Waar het wel een perfecte bijdrage aan toevoegt, is aan het Autovista-onderdeel. Spelers kunnen in deze virtuele showroom elke wagen tot in de allerkleinste details bewonderen. Opnieuw: de controller biedt dezelfde optie, maar met Kinect kan je hier hurken zodat de camera zich mee zal verlagen ter hoogte van de banden, of je stapt rond de wagen. Zo heb je toch eens de mooiste racewagens in mensenheugenis eens van dichtbij kunnen bewonderen, in haarfijn detail.

Alles oogt enorm verzorgd door een lichttechniek genaamd Image Based Lighting. Kort uitgelegd: de wagen wordt geplaatst in een omgeving met natuurlijk licht en de engine van de game genereert automatisch de schaduwen. Alles werkt dus op zichzelf, zonder dat er allerlei aanpassingen nodig zijn om het gewenste effect te bereiken. Je kan zelfs het interieur volledig aan een blik onderwerpen, inclusief voice-overs van niemand minder dan Jeremy Clarkson van de wereldbekende show Top Gear. Aha, vandaar de cameo van The Stig op het feestje!

Je bouwt als speler een carrière uit in de World Tour Mode waar je bekende locaties over de planeet afschuimt. Niets nieuws hier, maar wat wel belangrijk is, is dat het spel zich qua moeilijkheidsgraad continu dynamisch aanpast naar het speelgedrag van de speler. Zo zal de kunstmatige intelligentie je proberen bij te houden en een persoonlijke uitdaging voor iedereen bieden. Door een korte speeltest kan ik beamen dat de andere racepiloten zich niet zomaar laten inhalen. Het is dan ook niet voor niets een simulatiespel, en zo speelt het ook. Bochten neem je met de correcte vaart, of je wordt genadeloos gestraft met een aanzienlijk lagere circuitplaats.

Een trailer voor Forza 4 die alles uit de doeken doet.

Voor wie zijn wagen wilt uitbouwen, heeft men bij Turn 10 goed nieuws: niet enkel jijzelf krijgt die optie, maar de zonet besproken computerintelligentie bezit hetzelfde gereedschap en zal proberen gelijkmatig met jou mee te groeien. De nadruk ligt gelukkig niet enkel op de eenzame racer, want de community moet ook hier een belangrijke rol invullen. Op basis van zogenaamde Car Clubs kunnen mensen deel uitmaken van eenzelfde groep racers, met elkaar onderdelen en dergelijke uitwisselen of rivaliserende clubs uitdagen. Men laat duidelijk niets aan het noodlot over bij de in Washington gevestigde studio.

Ik ben geen echte autofanaat, en Forza Motorsport 4 zal daar ook niets aan kunnen veranderen. Je bezit die voorliefde, of niet. Bij Turn 10 Studios hebben ze er wel voor gezorgd dat ik onder de indruk ben van wat ze met de Xbox 360 hebben aangevangen. Je kan en mag het niet onder stoelen of banken steken dat de console van Microsoft over minder rekenkracht beschikt dan een andere zwarte mastodont, maar wat ze hier uithalen, is toch indrukwekkend. Deze racetitel heeft veel potentieel en kan misschien hetzelfde effect halen als Gran Turismo 5 op de PS3. En deze heeft er zelfs geen zes jaar ontwikkeltijd over gedaan.

Forza Motorsport 4 zal vanaf 14 oktober beschikbaar zijn, en dat exclusief voor de Xbox 360

Lees ook dit