Skip to main content

Game in de maak van roman Ulysses

Moet een opstap zijn voor nieuwe lezers.

Filmmaker en animator Eoghan Kidney werkt aan een game die gebaseerd is op Ulysses van James Joyce. De beruchte moeilijkheidsgraad van het proza heeft hem ertoe aangezet om er een interactieve digitale ervaring van te maken, die als opstap voor nieuwe lezers kan dienen. De bewerking krijgt de naam In Ulysses.

Nadat Kidney via de crowdfunding site FundIt meer dan 4000 euro voor zijn project heeft verzameld, is zijn doel de roman te presenteren aan zij die de stream of consciousness en de uitdagende reputatie onoverkomelijk vinden.

"Ik gok dat veel lezers, net als ik, afgeschrikt worden door de haast ondoordringbare stream of consciousness in de eerste drie hoofdstukken," legt Kidney uit. "Je weg vinden door deze eerste hoofdstukken vergt wellicht wat hulp van buitenaf, maar eens je er doorheen bent is het een goede aanzet om te ontdekken wat Ulysses zo'n speciaal boek maakt. Dit project zal een nieuwe manier bieden om de eerste hoofdstukken te ervaren en hopelijk een opstap vormen voor nieuwe lezers."

De bewerking plaatst je in Dublin op 16 juni 1904 en je ervaart scènes die rechtstreeks uit de roman komen. De FundIt-campagne dekt alleen het derde hoofdstuk van het boek. Als de protagonist Stephen Dedalus geniet je van de kustlijn van Sandymount Strand met de Unreal Engine 3, terwijl je de gedachten van Dedalus hoort.

In Ulysses bewerkt dus enkel de opening van de roman. Kidney wil echter uitbreiden en nog een hoofdstuk maken over de andere protagonist, Leopold Bloom. "In Ulysses wordt een nieuwe manier om het werk van Joyce te lezen", zegt Kidney. Joyce's magnum opus uit 1922 komt naar Android, iOS, Mac en pc.

Hier geeft Kidney meer uitleg over zijn project.

Lees ook dit