Skip to main content

GameBS: De PlayStation Vita

Hoeveel leven zit er in de handheld?

Elke twee weken publiceren we een blog waarin Erik Coenen zijn ongezouten mening geeft over de gamesindustrie. Erik heeft jarenlang gewerkt voor het tijdschrift Xi en de website Xi-online.nl. Hierna ging hij bij het productiebedrijf Blammo TV aan de slag als hoofdredacteur van de toenmalige Gamekings site. Na de periode bij Blammo was hij een aantal jaren werkzaam bij het bedrijf Playlogic als product manager. Ook ging hij als production manager bij Xform aan de slag, waar hij meewerkte aan het productieproces van browsergames.

Deze keer praat Erik bij over de PlayStation Vita, en stelt hij de vraag of de aankomende handheld wel levensvatbaar zal zijn binnen het huidige landschap.

De naam van de aankomende Sony handeld klinkt in ieder geval vitaal en levenslustig. Daarnaast zijn vier letters ook een grote stap voor een bedrijf dat normaal niet verder durft te bluffen dan enkel een extra cijfer of letter achter de gevestigde PlayStation merknaam. Als opvolger van de matig presterende PSP en vernoemd naar de bron van het leven, blijft het echter de vraag of de handheld wel een lang leven beschoren is in een economie waar iedereen op zijn centen let.

Waar tot vrij kort geleden de gameconsole nog diende als een platform voor softwarematige gameplay ervaringen, moet de console (zowel naast de televisie als in de handpalm) vandaag de dag zelf ook hardwarematig meeconcurreren. De softwaremarkt is overvol, verdeeld over allerhande platformen en alleen in het samenspel tussen hard- en software liggen nu nog kansen om te vernieuwen. Nintendo leidde de weg, Sony en Microsoft volgden snel daarna en langzaamaan lijkt Apple één van de grootste bedreigingen voor elk bedrijf dat zich met gaming bezig houdt. Het is een constante strijd waar talloze bedrijven samen in verwikkeld zijn en waarbij hardware- en softwarematige functies door elkaar beginnen te lopen.

De PlayStation Vita, die zowel op de voor- als achterkant gevoelig zal zijn voor aanrakingen.

Een tijdje terug beschreven Lyle Hall en Matthew Seymour van Heavy Iron studios (ontwikkelaar van vele filmlicentie games en UFC Personal Trainer) de PS Vita als een "car wreck". De Vita en haar Xperia Play broertje zouden volgens hen nu al klaar voor de sloop zijn als verwrongen autowrakken. Zij noemen de tegenvallende verkoopcijfers van de 3DS van Nintendo als voorbeeld, wie zou er immers straks nóg meer gaan betalen als deze handheld in dezelfde categorie al niet verkoopt?

Sony's hoofd van hardwaremarketing John Koller reageert hierop door te stellen dat consumenten wel degelijk op zoek zijn naar 'diepe' gameplay ervaringen op een handheld. In een interview met Gamespot zegt hij dat games op de smartphones worden gespeeld om tijd te doden en dat de PSP en Vita een heel andere groep gamers bedient. Deze zoeken volwaardige games van console kwaliteit op de handheld. Hij denkt dat het verschil tussen een 'dedicated' handheld gameconsole en de smartphones zeker nog 3 tot 5 jaar relevant zal zijn.

Inmiddels heeft Sony op Gamescom een prijsverlaging van de PS3 aangekondigd en is er een WiFi-loze PSP gepresenteerd. Alsof er nu nog veel animo zou zijn voor de PSP-ervaring, die nooit echt succesvol is geweest. Ik denk dat niemand meer echt weet hoe de gamesindustrie zich gaat ontwikkelen en de pogingen van Sony om bij te blijven zijn manieren om de markt enigszins af te tasten, niets anders. Er gebeurt zoveel dat zelfs Sony moeilijk kan voorspellen wat er hierna gaat gebeuren. De consumentenonderzoeken naar de PS Vita zijn jaren geleden opgezet, geeft ook Koller toe. In deze roerige tijden absoluut geen garantie voor succes bij miljoenen wispelturige gamers.

Een van de toppers waarover Erik het heeft is ongetwijfeld Uncharted: Golden Abyss!

De tijd zal uitwijzen of de handheld kan overtuigen, maar ondertussen is de 3DS een goede graadmeter. Een console die ook enkel gaming biedt en veel lijkt op de merknaam die al talloze modellen (DSlite, DSi en DSiXL) voortbracht kan consumenten verwarren net zoals de vele PSP modellen dat hiervoor al deden. Nintendo blundert nu echt en Sony lijkt gedoemd deze fouten te gaan herhalen, weliswaar in een wat andere vorm. Daarnaast komt de prijs ook nog eens boven die van de 3DS te liggen en puilen eenieders zakken al uit met smartphones. Probeer die maar eens allemaal tegelijk in je broekzak te proppen als je op vakantie gaat.

Voor de gamers is het uiteindelijk allemaal een luxeprobleem, wij hoeven de gaten in Sony's begroting niet te vullen, enkel onze broekzak met iets dat we graag spelen. De PS Vita komt boordevol high tech functionaliteit te zitten en heeft een indrukwekkende line-up vol topfranchises en veelbelovende remakes. Door alle mogelijkheden omtrent functionaliteit kan het daarnaast niet anders dat er ontzettend veel originaliteit aan bod zal komen op het platform. Maar natuurlijk ook nieuwe, beschamende manieren om te spelen met al deze functies, zodat je jezelf voor de zoveelste keer publiekelijk voor gek kunt zetten. Al met al is een basispakket Vita een interessant voorstel en als oplettende gamers worden we hopelijk overladen met kwaliteitsproducten. Nu maar hopen dat de massa meewerkt aan het succes van deze console, zodat de Vita diepe gameplay op de handheld in leven weet te houden.

Erik Coenen is een onafhankelijke medewerker van Eurogamer Benelux, en maakt geen deel uit van onze vaste redactie. Zijn mening is dan ook volledig de zijne.

Lees ook dit