GameBS: De terugkeer van het PlayStation Network
Er is licht aan het einde van de tunnel.
Elke twee weken publiceren we een blog waarin Erik Coenen zijn ongezouten mening geeft over de gamesindustrie. Erik heeft jarenlang gewerkt voor het tijdschrift Xi en de website Xi-online.nl. Hierna ging hij bij het productiebedrijf Blammo TV aan de slag als hoofdredacteur van de toenmalige Gamekings site. Na de periode bij Blammo was hij een aantal jaren werkzaam bij het bedrijf Playlogic als product manager. Ook ging hij als production manager bij Xform aan de slag, waar hij meewerkte aan het productieproces van browsergames.
Deze keer praat Erik bij over de recente gebeurtenissen rond PlayStation Network.
Inmiddels is iedereen het er wel over eens dat het PlayStation Network (PSN) nooit zo lang uit de lucht heeft mogen gaan. Sony heeft zeer onhandig en veel te laat toegegeven wat de schade is geweest achter de hackaanval van bijna een maand geleden. Het imago van het bedrijf is inmiddels onherstelbaar beschadigd. Een dergelijk scenario zou een Japanse CEO in het verleden uit eergevoel alleen al tot een keiharde Seppuku hebben aangezet. De tijden zijn echter veranderd en rituele zelfmoord behoort al lang niet meer tot de verantwoordelijkheden van een leider in Japan. Daarnaast is de aard van de diefstal natuurlijk anders dan normaal en misschien wat moeilijker voor te stellen voor de betrokkenen. Simpelweg omdat deze zich in zijn geheel in cyberspace heeft afgespeeld.
Sony heeft inmiddels bekend gemaakt dat de aanval op het PSN een zeer goed georganiseerde actie is geweest. Een anonieme bron bevestigt nu dat Amazon's EC2 servers gebruikt zouden zijn voor de aanval op het netwerk. De hackers zouden zich met valse bedrijfsgegevens hebben gemeld bij de dienst waar zij een server hebben gehuurd. De aanval op Sony zou vanuit deze server zijn uitgevoerd, waarbij de grote rekenkracht van de cloud gebaseerde servers werd gebruikt om de paswoorden voor PSN te kraken.
Na een afwezigheid van meer dan drie weken wordt PSN nu eindelijk echt weer te benaderen voor alle gamers. Sony heeft op 14 mei aangekondigd om eerst het Amerikaanse continent weer online te helpen. Hierna volgen Europa, Australië, Nieuw Zeeland en het Midden Oosten. Na een verplichte firmware update zal de speler gevraagd worden om een nieuw wachtwoord in te stellen, maar momenteel verschijnt zelfs na de update nog steeds de boodschap dat het netwerk onderhoud ondergaat. Op het moment van schrijven (15-05-2011) lukt het mij dus nog niet om in te loggen.
Het herstel van de complete dienstverlening van het netwerk in alle landen wereldwijd staat nog steeds gepland voor het einde van mei. Over de PlayStation Store is minder duidelijkheid, volgens Sony's Kazuo Hirai zal deze "as soon as possible" weer online gaan. Hirai geeft in een videoboodschap aan hoe het gefaseerde herstel van de verschillende diensten in zijn werk zal gaan. Daarnaast maakt hij uitgebreide, nederige excuses voor het hele incident en belooft hij een 'welcome back'-pakket voor klanten (verschillend per continent) en de mogelijkheid om zich via Sony in te schrijven voor 'identity-theft' ondersteuningsprogramma's en zo eventuele frauduleuze handelingen met de eigen account na te gaan.
Gamers staan inmiddels te popelen om weer aan de slag te gaan met hun online games en ook het dagelijks aanschaffen van nieuwe games of downloadable content zijn zakelijke transacties waar het netwerk simpelweg van afhankelijk is. Zelfs de grootste warenhuizen of supermarkten ter wereld zijn afhankelijk van de dagelijkse inkopen van consumenten, digitaal is dat niet anders. Op het moment dat een winkel zijn deuren sluit zijn de effecten direct merkbaar voor het personeel, de leveranciers en de vaste klanten. Capcom geeft aan mogelijk miljoenen aan inkomsten mis te lopen.
Miljoenen die weer gebruikt moeten worden om nieuwe games voor ons als consumenten te maken. We kunnen ons verheugen op het feit dat we binnenkort weer kunnen gamen en we kunnen gaan genieten van betere veiligheid op het netwerk. Ik denk echter dat ik namens alle gamers spreek als ik zeg dat Sony vanaf nu nog maar één excuus heeft voor nog meer PSN-downtime, en dat is een wereldwijde zombie-invasie.
Erik Coenen is een onafhankelijke medewerker van Eurogamer Benelux, en maakt geen deel uit van onze vaste redactie. Zijn mening is dan ook volledig de zijne.