5 games in afwachting van Cyberpunk 2077
We've got some time to burn.
Hij is meerdere keren uitgesteld, maar nu komt CD Projekt Reds nieuwste game er nu toch echt aan. Cyberpunk 2077 komt namelijk op 10 december uit. Je moet dus nog heel even wachten, maar in de tussentijd zijn er genoeg games binnen het genre cyberpunk om die periode mee te overbruggen. Vijf redacteuren kiezen vijf games in afwachting van Cyberpunk 2077.
Heb je interesse in Cyberpunk 2077, maar nog geen pre-order? Onder meer hier kun je Cyberpunk 2077 kopen op Bol.com.
Ruiner
Reikon Games liet mij in Ruiner geregeld naar adem happen, wat vooral veroorzaakt lag aan hoge tempo van de gameplay. De twee genres shoot-'em-up en cyberpunk gaan dan ook prima samen.
Ruiner speelt zich af in het futuristische Rengkok in 2091. Je kruipt in de huid van Puppy, een naamloos hoofdpersonage, die maar één doel heeft: KILL BOSS. Want je broer is gekidnapt en het stemmetje in je hoofd wil dan ook een hereniging mogelijk maken. Alleen is daar dan wel flink wat geweld voor nodig.
De snelle top-downgameplay is bruut en uitdagend genoeg om geregeld naar terug te keren. Het is misschien niet van het niveau Hotline Miami, maar de diverse vijanden en eindbazen afstraffen voelt alsnog ontzettend goed aan. Bovendien worden er niet meer zoveel shoot-'em-ups uitgebracht, waardoor Ruiner alleen daarom al een verplicht nummertje is.
Tot slot is Rengkok onder begeleiding van Susumu Hirasawas Island Door een waar genot om in te vertoeven. Echt, Ruiner heeft een fantastische soundtrack. Geef het eens een kans.
- Marcel de Jong
Alpha Protocol
Megacorporaties, diepe roleplayingmogelijkheden en dialoogkeuzes die het volledige verhaal beïnvloeden. Nee, ik spreek niet over Cyberpunk 2077 maar over Alpha Protocol, de beste game waar je waarschijnlijk nog nooit van hebt gehoord.
De keuzevrijheid van deze 'Mass Effect meets Jason Bourne' blijft tien jaar na release namelijk onvoorstelbaar. Speel je als een gewiekste diplomaat of als een 'America First'-bulldozer? Hele questlijnen kunnen veranderen of zelfs wegvallen op basis van je gesprekken en acties tijdens missies. Het script zit zelfs zodanig goed in elkaar dat het je volledig rond de tuin kan leiden. R.I.P. onschuldige pizzakoerier die ik ervan verdacht een CIA-spion te zijn...
Als dat alles verbluffend klinkt: dat is het ook, maar wel met een kanttekening. Alpha Protocol is namelijk het werk van ontwikkelaar Obsidian, geroemd voor zijn ambitie, maar berucht voor het gebrek aan afwerking. Als je al dacht dat New Vegas met meer bugs kampte dan de Mojavewoestijn, dan staat je hier een flinke revelatie te wachten. Het is geen uitzondering wanneer de vreselijke sluipanimaties je door een trap heen laten glitchen.
En toch: Alpha Protocol is qua roleplaying-ervaring zo succesvol dat het allemaal vergeven en vergeten is. Een prachtige cultgame en ideale opwarmer voor je Cyberpunk 2077-avontuur.
- Carl Vander Maelen
Astral Chain
Je hebt ruwe diamanten en je hebt Astral Chain. De Switch-exclusieve actiegame van ontwikkelaar PlatinumGames is zeker niet perfect, maar is naar mijn mening onterecht onder de radar gebleven.
Astral Chain speelt zich af in een dystopische toekomst waarin interdimensionale monsters genaamd Chimera's het op de mensheid gemunt hebben. Als lid van Neuron, een elitegroep van superagenten, ben jij de laatste hoop om de invasie tegen te houden. Als je dat allemaal overdreven vindt klinken, dan heb je helemaal gelijk. De game heeft duidelijk de boter gehaald bij klassieke anime zoals Akira, Ghost in the Shell en Neon Genesis Evangelion. Elke anime-trope die je maar kunt bedenken, passeert in Astral Chain de revue - en het is heerlijk.
De game is echter zoveel meer dan een anime-best-of. Het is ook gewoon een ijzersterke actiegame die nogmaals bewijst dat PlatinumGames een van de grootmeesters in het genre is. De combat lijkt aanvankelijk oppervlakkig, maar al snel speel je diepere lagen vrij en voer je vingerslopende combo's uit. Daarnaast is Astral Chain een streling voor het oog. Grafisch steekt de game met kop en schouders boven de rest van de Switch-games uit, met vooral aan het einde enkele gevechten waarbij mijn mond echt open viel. En toch wordt er niet aan performance ingeboet en speelt de game super vloeiend. Het is simpelweg knap werk.
Dus doe jezelf een plezier, neem Sanders Astral Chain review er nog eens bij en speel die game als je een Switch hebt. Arigatooo! UWU
- Bert Van der Hoogerstraete
Heb je interesse in Astral Chain? Onder meer hier kun je Astral Chain kopen op Bol.com.
Deus Ex
Jongens, eigenlijk is er maar één antwoord op deze vraag, en dat is Ion Storms Deus Ex. De game is praktisch een prototype voor wat Cyberpunk 2077 te bieden heeft: eindeloze keuzevrijheid, een grote stad om te ontdekken en natuurlijk een grimmige cyberpunksfeer.
Je speelt J.C. Denton, een antiterreuragent met 'nano-augmentations' die een terreuraanslag moet verijdelen. En hoe je dat doet, mag je helemaal zelf bepalen. Of je nu los gaat met een arsenaal aan geweren, sluipt met lopers en hackingtools of jezelf langs alle gevaren weet te praten, de game heeft een pad voor jouw speelstijl. Natuurlijk klinkt dat nu als praktisch elke andere openwereldgame, maar vergeet dan vooral niet dat Deus Ex in 2000 juist dit genre heeft gevormd zoals het nu is. Je hoeft slechts het begin te spelen om te zien hoe sterk het design van de game is.
Wat niet zo goed oud is geworden, zijn de graphics. Gelukkig is de originele Deus Ex nog altijd zo geliefd dat er meer dan genoeg mods zijn die de game een modern gezicht geven. En misschien dat het idee van een bioterroristisch virus dat zich voordoet als een griepje momenteel wat nare gedachten oproept. Laat het je niet tegenhouden.
Deus Ex is fantastisch, grensverleggend en diepgaand, voor een zeer zacht prijsje te bemachtigen en houdt je gegarandeerd bezig tot Cyberpunk 2077 uitkomt. Zelfs als hij weer wordt uitgesteld.
- Sander van Leth
System Shock
De spirituele voorloper van Deus Ex - System Shock - is een cyberpunkgame pur sang. Je speelt als een naamloze hacker die na een hacksessie wordt gevangengenomen en naar een ruimteschip wordt gebracht om de AI, SHODAN, uit te schakelen. Hij ontwaakt een paar maanden later met cybernetische augmentaties en komt erachter dat de hele bemanning van het schip veranderd is in breinloze monsters die de speler aanvallen.
Het is dus aan jou om dat mysterie te ontrafelen en handgemeen uit te wisselen met SHODAN. Vooral SHODAN en de onheilspellende vertolking van deze AI bleef bij vele gamers verankerd in hun geheugen. De sfeer van de game staat nog als een huis en het feit dat je enkel en alleen met SHODAN communiceert maakt deze game bijzonder ijzingwekkend.
De game was zijn tijd ver vooruit. Het verhaal werd merendeels verteld door logboeken die de speler vindt, en door de AI SHODAN, die veel karakter met zich meebracht. Het is wellicht ook fijn om te weten dat er nog dit jaar een remake is gepland.
- Ramadan Hasani