Skip to main content

Games zijn kunst in VS

Ze profiteren nu ook van subsidies.

Dat sommige games pure kunst zijn, weten vooral de indiegamers onder ons al langer. Maar sinds vijf mei weet ook de Amerikaanse regering dat. De regeringsorganisatie die beslist over subsidies voor kunstprojecten laat nu namelijk ook applicaties toe voor interactive games. Daardoor kunnen gamedevelopers nu een subsidie tot $200,000 krijgen van het National Endowment for the Arts, zoals de organisatie heet.

De NEA beseft dus dat ook games een kunstvorm kunnen zijn. Verwacht echter niet dat de volgende Mass Effect met belastingsgeld zal gemaakt worden, want het gaat hier uiteraard niet om de blockbustertitels die dagelijks Eurogamer.be vullen. Niet dat deze titels in zo'n subsidie geïnteresseerd zouden zijn. Ten eerste omdat $200,000 peanuts is tegenover de miljoenenbudgetten die ze nodig hebben. Ten tweede moeten de gesubsidieerde games gratis worden uitgegeven.

Of we dus snel een waardige game zullen zien verschijnen die met belastingsgeld gemaakt is, is dus maar de vraag. In elk geval zal niet kwistig met geld gestrooid worden, want ook alle andere kunstprojecten –van films over toneel tot beeldhouwen- moeten hun geld uit dezelfde spaarpot krijgen.

In Vlaanderen worden ook subsidies verstrekt voor games, zij het dan niet enkel wanneer die als kunst worden beschouwd. Het IWT (Innovatie door Wetenschap en Techniek) ondersteunt het onderzoek naar nieuwe technologieën achter de games. Via het Instituut voor Breedband Technologie kunnen developers dan weer geld krijgen voor games die een wetenschappelijk verantwoord doel hebben, zoals educatieve games. Ook kunstsubsidies en bijdragen van andere overheidsinstellingen zoals het ministerie van onderwijs of de VRT (Ketnet Kick) financieren de Vlaamse game. De twee bekendste Belgische developers zijn Larian Studio's (Divinity 2, Ketnet Kick) en Tale of Tales (The Path, The Graveyard).

Kunst van de Gentse ontwikkelaar Tale of Tales

Lees ook dit