Gamescom 2019 preview: Humankind zet de geschiedenis op zijn kop
Cultuurbarbaren.
Tijdens de afgelopen Gamescom presenteerde de Franse ontwikkelaar Amplitude Studios zijn nieuwe game Humankind aan de wereld. Voor deze 4X-strategygame kiezen de makers van Endless Space en Endless Legend ditmaal voor een historische setting. Wij kregen alvast een uitgebreide introductie en leerden dat Humankind zich van de concurrentie wil onderscheiden door de geschiedenis op zijn kop te zetten.
Op het eerste zicht vallen bij Humankind echter vooral de gelijkenissen met de Civilization-serie op. Net zoals in de games van Sid Meier bouw je een beschaving uit en probeer je je tegenstanders te slim af te zijn door hen militair, technologisch of cultureel te overvleugelen. Die race naar de top voert je doorheen zes historische tijdperken, gaande van de prehistorie tot de moderne industriële samenleving.
Tot zover weinig nieuws onder de zon. Humankind differentieert zich echter door de manier waarop je je beschaving ontwikkelt. Bij de start van de game kiest iedere speler een van tien beschikbare culturen, die je elk toegang verschaffen tot enkele unieke units en talenten. Zo is de ene beschaving beter in landbouw, terwijl een andere dan weer een streepje voor heeft in gevechten. Als prille Egyptische of Fenicische stam verken je je directe omgeving en leg je de fundamenten voor een (hopelijk) roemrijke toekomst. Wie op het einde van de wedstrijd het meeste Fame heeft verzameld door militaire of culturele mijlpalen te bereiken, mag zich uiteindelijk tot overwinnaar kronen.
Het wordt echter pas echt interessant wanneer je overgaat naar een volgend tijdperk. Op dat moment heb je de keuze tussen het behouden van je huidige cultuur of het kiezen van een nieuwe. Eenzelfde cultuur gedurende meerdere tijdperken behouden, levert je extra Fame op, maar daardoor loop je mogelijk wel belangrijke nieuwe upgrades en units mis. Het is echter perfect mogelijk om je beschaving van woeste vikingen richting de industriële samenleving te loodsen en met hen de overwinning te behalen.
Kies je er daarentegen voor om elk tijdperk van cultuur te veranderen, dan beloont de game je met een steeds groter aanbod aan units. Uniek is echter dat je ook de toegang tot de voordelen van je oude cultuur behoudt. Voor je weet, heb je dus een leger waarin bijlzwaaiende vikingen, kanonnen uit de Chinese Ming-dynastie en moderne Duitse infanterietroepen broederlijk naast elkaar staan. Historisch verantwoord oogt het allemaal niet, maar het biedt volgens de ontwikkelaars wel bijna eindeloze mogelijkheden om een cultuur uit te bouwen die helemaal bij jouw speelstijl aansluit. In totaal zijn er een miljoen verschillende combinaties van culturen beschikbaar.
Die chaotische mix van culturen vind je overigens ook in je steden terug. Ook daar prijken Egyptische piramides trots naast je Khmer-handelsdistrict en een imposante kolos van Rhodos. Ook voor die steden heeft Amplitude Studios overigens opnieuw goed naar Civilization 6 gekeken. Net zoals in de meest recente Sid Meier-game ligt de nadruk op het uitbouwen van enkele grote steden met verschillende districten, in plaats van het netwerk van hypergespecialiseerde steden dat kenmerkend was voor eerdere games in de serie.
Met Humankind zijn Sega en Amplitude Studios duidelijk bereid om de strijd aan te gaan met Civilization-ontwikkelaar Firaxis Games om het meesterschap in het 4X-genre. Hoewel de game heel wat inspiratie haalt bij de Civilization-serie, geeft het creëren van je eigen en unieke cultuur toch een interessante twist aan het genre. Het valt echter af te wachten of dat alleen voldoende is om Sid Meier van zijn vorstelijke troon te stoten. Volgend jaar weten we meer, wanneer de game uitkomt voor de pc.